Land Rover Discovery 3 – DANSIND PE ORICE DRUM

Galerie foto

Land Rover pur-singe
Stiam ca ma asteapta sa merg cu Land Rover Discovery 3 vreo 150 kilometri pe un drum cit se poate de rezonabil. Ma consolam ca inarmat cu destula rabdare pe sosea, pregatit sa fiu depasit cu regularitate, voi gasi niste vagauni in care sa bag masina pentru a-i vedea aptitudinile off-road. Dar la fel de bine banuiam ca totusi nu putea fi atit de neprietenoasa pe asfalt din moment ce au fost destui cei care au optat pentru ea si n-au facut asta din cauza ca o avea vreun pret de te-ndeamna s-o cumperi.

Land Rover nu face masini ieftine. Iar Discovery 3 nici n-are de gind sa se incadreze in categoria masinilor accesibile oricui. In primul rind se adreseaza cunoscatorilor, celor ce stiu sa faca diferenta intre un tutun de calitate si mahoarca. Discovery 3, si cam la fel ca toate modelele de la Land Rover, nu-i o masina de fite. Nu-i o masina ochioasa, nu atrage ca un magnet. Este conservatoare, chiar daca s-a umblat pe ici, pe colo in tentativa de a-i da totusi si citeva accente de modernism. S-a lucrat peste program la blocurile optice, dar in rest masina se distinge cu ochii inchisi ca e un Land Rover veritabil.

Mare cit un tanc
De cum urci in masina ai impresia ca ai nimerit fara sa vrei intr-un tanc. Cind vezi capota imensa te gindesti daca nu cumva au fost redimensionate benzile de pe drumuri ca poate incapi si tu cu masina asta. E intr-adevar mare, dar acest lucru se va dovedi extrem de practic in interior, unde exista loc la discretie. Doua persoane s-ar putea simti cam stinghere pe bancheta din spate din cauza spatiului excendentar, iar trei adulti vor calatori decent, fara sa simta ca s-ar incurca unii pe altii. Pozitia inalta de condus te cam duce cu gindul ca nu-i chiar greu sa te urci pe berlina din fata si toate aceste aspecte sugerau o masina cam greu de manevrat. Un mic raid prin oras nu era deloc de indicat, dar cum am pornit motorul si am parcurs primii metri s-a risipit orice senzatie neplacuta.

La cit de masiva e masina numai un propulsor Diesel zgomotos si duduind de mama focului mai lipsea. O scurta smuncitura la pornire ma si trimitea la o simbata ratata, dar iata ca acceleram in treapta intii si motorul abia daca il auzeam. Eu, care am pretentia ca aud bine de tot motoarele si cam tot ce-i zgomot nefiresc la masini, eram coplesit de un sunet cuceritor. Trepte scurte, ca masina are sase viteze, rapoarte bine etajate, cutia in excelenta colaborare cu motorul. Deja ma indreptam spre iesirea din oras si nu mai stiam in ce masina ma aflu.

Comportament on-road de referinta
Trebuie sa fii un fin cunoscator ca odata trimis in Discovery 3 si fara sa vezi cit de mare e capota, fara sa ai pozitia inalta de condus si alte amanunte ce tin strict de clasa off-road, sa-ti dai seama cam ce fel de masina conduci. Suspensia, pneumatica, n-o tradeaza sub nici o forma. E la fel de confortabila ca o berlina. Doar datorita greutatii se mai unduie ca o "barca" la frine bruste. Pe drum drept accelereaza si depaseste fara emotii. Daca la inceput ma gindeam cum voi rezista sa fiu depasit, deja nu ma vedeam deloc nevoit sa stau cit mai aproape de marginea drumului.

Am mai gasit in spate doritori de aratat ca ar putea "umili" un Land Rover pur-singe, dar chiar n-aveam de gind sa le dau satisfactie. Am mai sesizat si un alt reprezentant 4x4, apartinind de segmentul premium, chinuindu-se sa treaca in fata, dar reusea acest lucru doar prin localitati, acolo unde incerc mereu sa respect viteza maxima legala. N-am sa ma laud ca-mi si iese de fiecare data, dar cum ieseam din zona restrictionata cum il ajungeam si-l intreceam fara pic de efort. N-am prea intilnit curbe extrem de dificile, dar la cit de mare e masina nu cred ca are rost de exagerat si de intrat in viraje cu piciorul pe acceleratie. E totusi foarte grea si e bine de strunit cind nu e prea tirziu. La urma-urmei, o fi ea extrem de bine adaptata si pentru conditiile on-road, merge excelent la peste 160 km/h, dar sa nu intindem coarda mai tare decit e cazul doar pentru un strop de adrenalina in plus. Rezervati-va pentru off-road!

Polivalenta, cuvint de ordine
Dar cei ce vor adrenalina sa mearga neaparat pe teren accidentat, acolo unde masina trebuie sa se descurce cam in orice situatie. E bine de echipat Discovery 3 si cu cauciucuri pe masura pentru a nu exista riscul de a ramine impotmolit in noroi. Exista situatii, si nu-i cazul exclusiv al lui Discovery 3, cind degeaba masina are excelente aptitudini off-road daca nu dispune si de cauciucuri adaptate suprafetelor pe care ruleaza. Cind am testat-o avea cauciucuri normale, dar acest lucru nu m-a impiedicat sa intru si sa ies si din zone mai alunecoase. Cind simteam ca patinajul incepea sa capete accente dramatice renuntam si alegeam alta solutie. Oricum, exista cinci programe care se pot alege in functie de suprafata pe care ruleaza masina, de la on-road pina la "stinci", care este considerat programul pentru cea mai dificila suprafata de rulare.

Am urcat pe un drum forestier, cind cu garda la sol coborita, cind cu garda inaltata, si pe masura ce inaintam drumul se umezea, aparea noroiul, apoi santurile, dar am dat inainte pina cind abia am gasit un loc unde sa intoarcem. In stinga era prapastie, in dreapta se inalta muntele, dar intoarcerea n-a fost chiar asa dificila. Desi imensa, masina a fost cit se poate de manevrabila, iar inapoi nici n-a fost nevoie sa apelez la sistemul de coborire care duce singur masina cu o viteza constanta. La urcare am mers cu viteza a doua, fara reductor si chiar n-am simtit ca masina ar face efort. Am revenit pe sosea, dar nu pe cararea batuta, ci pe iarba de alaturi si masina a incalecat fara emotii portiunea inaltata din apropierea drumului. Deja ma familiarizasem cu masina in off-road si putea incepe joaca. De ce sa mergi pe sosea cind Discovery 3 isi croieste el propriul drum pe unde-l comanda soferul?

Strins in haturile conservatorismului, Discovery 3 este elegant, dar sobru in interior. Culorile alese, forma butoanelor nu sint in ton cu ultimele tendinte, dar compensarile vin pe partea calitatii materialelor alese si a grijii cu care s-a abordat finisarea. Nu este extrem de prietenos, dar toate comenzile sint asezate acolo unde sa te faca sa te acomodezi cit mai repede.

Verdict autoplay
Chiar daca la un viraj strins luat cu viteza mica am simtit ca volanul o luase binisor inaintea capotei, directia nu mi-a dat deloc emotii si se inscrie in nota generala a vehiculului. Inainte de toate, masina asta mi s-a parut confortabila, iar comportamentul on-road este o reusita deplina. Este spatioasa, iar portbagajul este atit de mare incit pentru a repartiza optim bagajele trebuie sa te sui inauntru. La cum s-a miscat in off-road as fi vrut sa aprofundez acest capitol, dar n-am gasit trasee mai dificile decit cele pe care le-am abordat. Imi place sa cred ca va exista o data viitoare cind sa mai am ocazia sa urc in masina asta pentru ca face parte din categoria celor din care nu prea ai mai cobori...

Comments are closed.