Vehicule autonome: Renault pregătește o ofertă de nivel 4 pentru transportul public!

Renault Group are o viziune pragmatică asupra tehnologiei, bazată pe principiul că inovația are sens doar dacă este împărtășită, accesibilă economic și cu adevărat utilă pentru cât mai mulți oameni. Evoluțiile tehnologice fac acum posibilă oferirea unei asistențe la șofat din ce în ce mai eficiente și a unor funcționalități de delegare a conducerii adaptate diferitelor tipuri de vehicule și de utilizări. Pentru vehiculele individuale (autoturisme), Renault Group oferă deja asistență la conducere de cel mai înalt nivel pe majoritatea modelelor sale, oferind confort și siguranță. Automatizarea în continuare a unor funcții, cu scopul de a obține o autonomie completă a vehiculului, pare însă puțin probabilă pentru moment, având în vedere reglementările actuale, așteptările clienților și costul tehnologiei complexe implicate.

În ceea ce privește transportul public, Renault Group intenționează să fie un adevărat jucător în mobilitatea durabilă și autonomă. În acest scop, Grupul dezvoltă o platformă de microbuz electric, robotizat și pre-echipat, care va găzdui diverse soluții de automatizare oferite de parteneri specializați.

Testele sunt în desfășurare de câțiva ani, iar altele sunt pe cale să fie anunțate, cum este cazul testului derulat împreună cu compania WeRide, expert mondial în vehicule autonome, cu o primă demonstrație de transport public în condiții reale programată peste doar câteva zile, în cadrul turneului de tenis de la Roland-Garros.

Strategia Renault Group în materie de vehicule autonome

La nivel internațional există un consens privind existența a 6 niveluri de „conducere automată și autonomă”, variind de la nivelul L0, fără nicio asistență la conducere, până la nivelul L5, nivelul la care vehiculul ar fi complet autonom, în toate situațiile și fără prezența unui operator la bord. În cazul vehiculelor individuale, Renault Group își concentrează eforturile pe nivelul L2 sau chiar L2+, cu mai multe sisteme de asistență la conducere la cel mai înalt nivelul de pe piață, care oferă utilizatorilor atât siguranță cât și plăcere la volan. Printre acestea se numără asistența contextuală, cea pentru menținerea benzii sau, în curând, funcționalitatea de depășire automată. Deși este asistat, șoferul rămâne responsabil pentru conducere.

Chiar dacă este posibilă din punct de vedere tehnic, Renault Group nu face din atingerea nivelului L3 o prioritate pe termen scurt. Într-adevăr, există un decalaj semnificativ de complexitate tehnologică între nivelul de automatizare L2 și nivelul de autonomie L3, deoarece vehiculul trebuie să poată funcționa în siguranță în medii complexe cu supraveghere limitată a șoferului. În această etapă, costul care trebuie suportat de către clienți, în raport cu beneficiile de conducere, ar limita drastic cererea. În același timp, Grupul se asigură că arhitectura vehiculelor sale poate evolua către mașina autonomă dacă așteptările, reglementările sau costul tehnologiilor fac acest progres fezabil.

Pe de altă parte, în ceea ce privește transportul public, Grupul Renault vede relevanța oferirii de vehicule autonome, cu o nevoie anuală estimată la câteva mii de microbuze în următorii câțiva ani.

Microbuzul autonom, o soluție relevantă și necesară pentru transportul public

Numai în Europa, peste 400 de orașe mari vor deveni treptat zone cu emisii scăzute, în timp ce trebuie să asigure soluții de mobilitate pentru locuitorii lor.

Convins de beneficiile transportului public autonom, Renault Group desfășoară de câțiva ani teste pentru a defini cel mai bun răspuns la nevoile autorităților locale. Printre acestea se numără proiectul „Mach 2” anunțat în 2023, care se va concretiza, începând din 2026, prin apariția unei flote de microbuze electrice automatizate integrate în rețeaua de transport public din Chateauroux Metropole (Franța).

Aceste teste vor permite Renault Group să ofere o platformă robotizată de microbuz electric bazată pe Noul Renault Master, capabilă să integreze soluții de automatizare de la parteneri specializați, precum EasyMile, Milla și WeRide.

Flexibile și autonome, microbuzele vor putea funcționa 7 zile pe săptămână, 24 de ore pe zi, în deplină siguranță și vor reprezenta o alternativă cu emisii zero sau o completare eficientă din punct de vedere al costurilor și al emisiilor de CO2/km pentru fiecare pasager transportat la soluțiile deja existente (tren, tramvai, autobuz). Costurile suplimentare ale robotizării și automatizării pot fi compensate de absența operatorilor la bord. Va fi necesar un sistem simplu de supraveghere de la distanță pentru a opera o flotă de vehicule.

WeRide, specialist global în vehicule autonome

Astăzi, Renault Group inițiază o nouă colaborare cu WeRide, expert de renume mondial în conducerea autonomă, pentru lansarea comercială pe scară largă a vehiculelor cu un nivel de autonomie L4, capabile să gestioneze singure situațiile în trafic, într-un domeniu operațional definit, cu supraveghere de la distanță, dar fără operator la bord. WeRide este un reper global pentru vehiculele autonome, cu peste 700 de vehicule autonome în serviciu (inclusiv 300 de microbuze) care au parcurs peste 28 de milioane de km în Asia, Orientul Mijlociu și America de Nord... și în curând în Europa cu Renault Group.

Navete autonome pentru Roland-Garros 2024

În calitate de partener premium al turneului, Renault inovează cu WeRide prin derularea unui test cu navete electrice și autonome care va facilita accesul la stadionul Roland-Garros, demonstrând în același timp maturitatea noilor tehnologii pentru serviciile automate de transport public. Între 26 mai și 9 iunie 2024, în intervalul orar 11:00 - 19:00, acest serviciu experimental va prelua pasagerii din parcarea P2 (aflată în apropiere de Bois-de-Boulogne) până la stadionul Roland-Garros. La finalul meciurilor, același serviciu va asigura transportul între Roland-Garros și Place de la Porte d'Auteuil sau înapoi la parcarea P2.

Citiți și: Înmatriculările de autoturisme noi și-au revenit în aprilie!

Comments are closed.