„Formula Student” este o competiție internațională care a pornit la drum în 1981! Au trecut iată peste patruzeci de ani până când să poată organiza și România o etapă a prestigioasei întreceri în care echipe de studenți demonstrează că pot fi create monoposturi performante și fără bugete enorme, primordiale fiind însă pasiunea, priceperea și studiul. Mai mult, instituția care a reușit să includă România în calendarul internațional este una ieșeană – Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” din Iași!
Când pasiunea, inovația și determinarea converg, rezultatele sunt adesea remarcabile, dovada concretă fiind succesul etapei inaugurale a competiției „Formula Student”, desfășurată zilele trecute în premieră în România, la Bacău. Sub patronajul Universității Tehnice „Gh. Asachi” din Iași (TUIASI) și în colaborare strânsă cu parteneri precum Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău și Circuitul „Speed Park” Bacău, evenimentul nu a fost doar o simplă competiție de inginerie auto, ci o celebrare a talentului, ambiției și colaborării. În lumea ingineriei, atingerea standardelor impuse de „Formula Student” este o mărturie a excelenței și rigurozității. Astfel, datorită eforturilor susținute, TUIASI a reușit să îndeplinească toate condițiile impuse de Formula Student Germania și să introducă o etapă organizată în România în calendarul internațional Formula Student.
Nucleul acestei importante realizări monumentale îl constituie echipa Universității Tehnice „Gh. Asachi” din Iași, care s-a organizat meticulos sub forma unui comitet executiv alcătuit din conf. dr. ing. Gelu Ianuș (decanul Facultății de Mecanică), conf. dr. ing. Vasile Horga (Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică și Informatică Aplicată - IEEIA), conf. dr. ing. Cătălin Dosoftei (Facultatea de Automatică și Calculatoare - AC), conf. dr. ing. Bogdan Vîrlan (IEEIA), prof. dr. ing. Dumitru Nedelcu (Facultatea de Construcții de Mașini și Management Industrial - CMMI), șef lucrări dr. ing. Daniel Mîndru (CMMI), șef lucrări dr. ing. Gabriel Ursescu (Mecanică) și conf. dr. ing. Adrian Sachelarie (Mecanică) și coordonat de conf. univ. dr. ing. Ciprian Ciofu, de la Facultatea de Mecanică. Această colaborare interdisciplinară a fost esențială pentru a asigura că fiecare aspect al competiției a fost gestionat cu precizie și profesionalism.
„Formula Student” nu este doar o cursă de monoposturi pe un circuit, ci un campionat al inovației inginerești care oferă studenților o platformă unde cunoștințele teoretice se întâlnesc cu aplicarea practică într-un cadru competitiv. Inițiată pentru prima dată de Society of Automotive Engineers în 1981, Formula Student a evoluat într-o competiție internațională cu participanți din peste 600 de universități. Scopul său este de a dezvolta și oferi o platformă pentru studenții din inginerie, de a experimenta, construi și învăța.
Construirea unui monopost pentru această competiție nu este doar o provocare inginerească, ci și o demonstrație a abilităților multidisciplinare. Pentru a crea un vehicul care să îndeplinească cerințele stricte ale competiției, echipele trebuie să combine expertiza din mai multe domenii ale ingineriei. Monoposturile reflectă o simbioză între componente mecanice și sisteme de control sofisticat, dintre materiale tradiționale și inovatoare și sisteme electrice complexe, toate într-un design care trebuie să respecte anumite cerințe, dar trebuie să poarte amprenta generației respective de studenți. Multe dintre aceste componente sunt nu doar proiectate, ci și realizate integral în cadrul universităților pe care echipele le reprezintă. Aceasta nu doar că demonstrează capacitatea studenților de a aplica cunoștințele teoretice într-un context practic, dar și abilitatea lor de a colabora și de a integra cunoștințe din diverse domenii pentru a produce un rezultat final impresionant.
La prima ediție a competiției din România s-au înscris nouă echipe universitare din Islanda, Polonia, Turcia, Republica Moldova și România. Aceasta a evidențiat diversitatea talentului ingineresc, iar printre monoposturile prezente s-a numărat și un vehicul electric, propus de Universitatea Kocaeli, din Turcia. Într-un pas îndrăzneț către viitor, echipe din întreaga lume încep să introducă și monoposturi autonome în competiție, în detrimentul monoposturilor pe combustie, demonstrând astfel amploarea inovației și gândirea orientată către viitor pe care competiția o inspiră. Mai mult, se pare că Formula Student Germania va primi la ediția 2024 doar monoposturi electrice!
Jurizarea în cadrul etapei din România a fost realizată de echipe mixte compuse din cadre didactice ale TUIASI și specialiști de la companii de top din domeniul auto, parteneri tradiționali ai TUIASI, precum Continental, Vitesco, Phinia, Comoti. Printre acești judecători s-au numărat și foști membri ai echipei T.U.Iasi Racing Team, care au participat la această competiție în timpul studenției lor. Ei au adus un nivel suplimentar de experiență în procesul de evaluare, dar au și empatizat cu emoțiile concurenților, păstrând vie în memorie și suflet experiența lor similară.
Unul dintre cele mai importante aspecte ale organizării acestei competiții a fost colectarea fondurilor. Cu un buget care a depășit 100.000 de euro, organizarea s-a bazat exclusiv pe sponsorizări. Echipa TUIASI a avut misiunea dificilă, dar esențială, de a convinge companiile din țară de importanța și valoarea unui astfel de eveniment. Prin determinare și viziune, TUIASI a reușit să evidențieze beneficiile pe termen lung ale investiției în această competiție, subliniind experiența inestimabilă pe care studenții o obțin, lista de sponsori fiind impresionantă: PHINIA, ZF, Conex, CONTINENTAL, VODAFONE, LEAR, BBV Media, Vitesco Engineering, ArcelorMittal, Aerostar S.A. Bacău, Autonom, AdBlue, Elmet International, MOTUL, Resonance, Electroalfa, Arcadis, P10led, Angel Electric, Vesta, Aqua Carpatica, Camrid, Badfeng, Pop Cola.
Fără sprijinul lor generos și încrederea în potențialul și valoarea acestui eveniment, realizarea unei etape de „Formula Student” în România ar fi fost doar un vis mult prea îndepărtat. Sponsorii au fost nu doar finanțatori, ci și parteneri, crezând în viziunea și misiunea competiției. Contribuția lor a depășit aspectele financiare, aducând expertiză, resurse și un angajament autentic față de dezvoltarea și promovarea ingineriei în România.
Podium pentru monopostul ieșean!
Un alt aspect crucial al competiției a fost adaptarea și prelucrarea regulamentului pentru a se potrivi cu specificul local. Competiția „Formula Student” are două componente ce sunt evaluate la fiecare echipă: probele statice și probele dinamice.
Probele statice includ evaluarea ingineriei de proiectare, în care echipele trebuie să prezinte și să demonstreze fiabilitatea și siguranța monopostului pentru a primi acceptul participării la probele dinamice, de pe circuit. Este analizat și un plan de afaceri, care trebuie să se dovedească viabil și convingător, fiecare componentă a monopostului fiind analizată și justificată din perspectiva costurilor de fabricație.
Monoposturile sunt testate apoi pe circuit, demonstrând nu doar performanța tehnică a vehiculelor, ci și abilitățile de pilotaj ale studenților.
După zile intense de competiție, unde pasiunea, inovația și măiestria tehnică au fost la ordinea zilei, echipa T.U. IASI RACING, de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, România, a reușit să urce pe treapta a treia a podiumului! Echipa este coordonată de Ștefan Grigorean (asistent universitar la Facultatea de Mecanică) și are în componență studenți de la Mecanică, AC și IEEIA.
Locul al doilea a fost ocupat de RU RACING, de la Science, Technology & Engineering University din Reykjavík (Islanda), iar câștigătoarea etapei din România a fost Cerber Motorsport, de la Białystok University of Technology (Polonia). Această echipă a demonstrat o combinație impresionantă de inovație tehnică și performanță pe pistă. Un moment de referință a fost proba de accelerație, unde a reușit să atingă viteza de 109 km/h în doar 4,105 secunde!
Un aspect esențial care a contribuit la buna desfășurare a competiției a fost implicarea voluntarilor. Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași a mobilizat o echipă impresionantă de 20 de profesori și 50 de studenți de la diverse facultăți, care s-au mutat pentru o săptămână la Bacău pentru a asigura buna desfășurare a evenimentului. Acest efectiv a fost completat de alți 25 de studenți voluntari de la universitatea din Bacău, care s-au alăturat eforturilor și au adus o contribuție semnificativă.
Implicarea, pasiunea și dedicarea voluntarilor studenți au fost exemplare. Ei au fost prezenți la fiecare fază a competiției, asigurându-se că totul decurge conform planului și oferind suport logistic și tehnic acolo unde a fost necesar. O bună parte din succesul acestei prime ediții în România li se datorează. Recunoașterea și aprecierea lor sunt esențiale, deoarece fără efortul și angajamentul lor, realizarea unui eveniment de asemenea nivel ar fi fost mult mai dificilă.
După zile intense de competiție, unde emoțiile au fost la cote înalte și adrenalina a fost la ordinea zilei, după festivitatea de premiere a venit momentul relaxării și celebrării. Așa cum este specific vieții de student, echipele participante și voluntarii s-au reunit pentru a sărbători succesul competiției. Într-o atmosferă plină de veselie, muzică și dans, toți cei prezenți au avut parte de o petrecere care a durat până în târziu în noapte. A fost ocazia perfectă pentru a lega prietenii, a schimba experiențe și a celebra pasiunea comună pentru inginerie și motorsport.
Această petrecere a subliniat nu doar finalul reușit al competiției, ci și spiritul de camaraderie și comunitate care definește „Formula Student”. A fost un moment de neuitat, care va rămâne în memoria tuturor celor prezenți ca punctul culminant al unei săptămâni pline de realizări.
Evenimentul a atras atenția asupra potențialului României în domeniul ingineriei auto și a subliniat capacitatea țării de a găzdui evenimente de calibru internațional. Succesul acestei etape a stabilit un precedent și a deschis ușa pentru viitoare ediții „Formula Student” în România. Cu experiența acumulată și cu feedback-ul primit de la echipele participante, organizatorii sunt încrezători că viitoarele ediții vor fi și mai reușite.
Echipa ieșeană medaliată la etapa din România a rămas în priză și a participat săptămâna trecută la etapa din Republica Cehă (locul 4 la secțiunea „Cost&Manuf”, una din cele trei secțiuni ale probelor statice), iar zilele acestea concurează la „Formula Student” Germania. Anul viitor trebuie să aducă modificări actualului monopost pentru a fi primită în prestigiosul concurs, iar pentru viitorul foarte apropiat își propune construirea unui vehicul electric până să poată realiza unul complet autonom!
Citiți și: Opel Experimental: pictură cu lumină!