Am lăsat la urmă S-Cross facelift dintre noutățile cu care Suzuki s-a afișat în ultima parte a anului trecut. Apucasem pe vreme bună să merg cu Swift și cu Vitara și am așteptat ca drumurile să se prezinte în condiții cât mai decente. Îmi amintesc de precedenta întâlnire cu S-Cross, desfășurată acum trei ani, că am mers mai mult pe asfalt ud, dar acum chiar nu voiam să ajung deloc cu selectorul în modul SNOW.

Și-am nimerit o zi de primăvară autentică. Soare din belșug, asfalt uscat, doar vântul încerca parcă să spună că iarna încă mai poate provoca surprize. De asta nici eu nu m-am grăbit să renunț la anvelopele de iarnă și tot cu astfel de cauciucuri era echipat și S-Cross facelift pe jantele de 17 inch, oferit de îndrăgitul dealer ieșean Doly cu un sistem mild-hybrid de 48 V. Mi-am fixat trei destinații de atins în timpul celor câteva ore petrecute cu mașina lungă de 4,30 metri și le-am bifat pe toate. Nu ca-ntr-o cursă contracronometru, ci ca o plimbare în care să te bucuri de tot ce-ți oferă una din tot mai rarele mașini care au rămas cu roțile pe pământ.

Mare mi-a fost mirarea de cum am urcat la volan că n-a trebuit să-mi potrivesc scaunul, nici oglinzile laterale, doar cea centrală, fără ramă, am mișcat-o. Nu mult, m-aș fi descurcat și cum era, dar nu las niciun colțișor la voia întâmplării. Am conectat repejor telefonul, nu puteam refuza alternativa Apple CarPlay, am resetat consumul mediu și am pornit. Acomodare deplină în doar câteva sute de metri, acompaniată cu grație de afișarea unui consum mediu care rămânea, ca la orice model Suzuki, același furnizor de surprize plăcute. Nu prea merg eu la consum, dar când îl vezi atât de scăzut nici nu prea îl poți ignora.

Să vă spun din start că nici de data asta n-am ajuns în treapta a șasea de viteză. Nu ajung acolo doar ca să mă aflu-n treabă și aș fi avut o ocazie, chiar când testam reprizele, însă din sens contrar venea o mașină mult prea grăbită și am rămas fără să duc și într-a șasea schimbătorul care nu se înalță prea mult de la podea și seamănă cu al unei mașini sport, mai ales că și cursele sale erau scurte și nu ajungea dintr-o treaptă în alta doar cu câte un bobârnac. Motorul Booster Jet de 1,4 litri și 130 CP sună sportiv de cum trece de 3.000 de ture, iar când vedeți Booster Jet puteți fi convinși că ați dat peste ce trebuie. Aceeași colaborare excelentă cu cutia de viteze, un motor atât de economic și de elastic încât își revine în doar câteva secunde de pe la 600 de ture în treapta a treia pentru a fi gata de un nou sprint!

N-am ajuns și în treapta a șasea pentru că n-am vrut să schimb sub 3.000 de ture. La alte trepte am ajuns pe la 4.000 de ture, mașina se simțea bine între vitezele legale de pe drum european și autostradă, iar consumul se îndrepta spre 8 la sută în condițiile în care am cam forțat-o. V-am spus că am ratat ocazia de a-i da și a șasea pentru că siguranța, siguranța tuturor, are mereu întâietate, dar, până să revin în localitate, cum am redus din viteză începea și consumul mediu să scadă.

Pentru prima destinație a fost nevoie să urc, iar la popasul pentru poze aveam un consum mediu de 6,3. Câteva așa-zise serpentine le-am abordat un pic mai sportiv, dar fără să fie nevoie de ambele mâini pe volan. Direcția este atât de precisă încât parcă poziționează cu mâna mașina pe drum, câteodată îți întinde o mână de ajutor sistemul ce știe să mențină banda de deplasare, iar la coborâre, cam prin același loc, scăzuse deja sub 6 litri la sută. Vreme frumoasă, muzică bună, instalație audio mai mult decât decentă cu playlist-ul meu, o mașină în care îți poți găsi liniștea.
Butoane, nu doar ecrane!
Și cum altfel decât liniștit poți fi când întâlnești copii ieșiți de la școală, copii care nu merg cu capetele plecate! Trei adolescente, îmbrăcate curat, îngrijit, se deplasau pe același sens, dar niciuna nu se uita în telefon, niciuna nu-l avea în mână! Așa am văzut în oglinda centrală după ce am trecut de ele, deci încă se poate, încă mai pot fi văzuți copii care să nu aibă nevoie de telefon la tot pasul!
Tot în același registru aș încadra și S-Cross facelift, care a pus la dispoziție un generos display central tactil, de bună calitate, dar a lăsat și butoanele fizice la îndemână. Toate comenzile importante au câte un buton dedicat, dar mai ales vizibil, amplasat intuitiv, pe care să-l poți apăsa rapid la nevoie, nu să cauți prin meniuri care mai de care mai stufoase. Are și S-Cross tot felul de meniuri, tot felul de opțiuni și setări, dar când ai nevoie să dezactivezi ESP-ul ca să nu rămâi împotmolit ai imediat butonul pe care să apeși și să poți merge mai departe!

Departe. Poți ajunge departe cu S-Cross, o mașină care în versiunea testată costă 26.550 de euro (TVA inclusă), dar în aceste zile, în care la dealerul ieșean Doly este în plină desfășurare tradiționalul eveniment „Luna portierelor deschise”, există o campanie în care prețul la orice S-Cross facelift scade cu 1.060 de euro (TVA inclusă). Consumul prin oraș, la o oră cam de vârf, a fost de 8 la sută, deși se poate mult mai bine dacă se merge ceva mai economic.

Acum însă îmi dau seama că nu doar viteza a șasea am ratat-o. Am deschis o poză ca să fiu sigur. N-am mers deloc în modul SPORT, ceea ce mie nu mi se întâmplă! Asta da eroare, dar de fapt nici n-am simțit nevoia de mai mult. Poate doar la acel moment când i-aș fi putut da a șasea. Dacă aș fi fost pe SPORT mai din timp, aș fi schimbat mai repede vitezele și sigur aș fi depășit în siguranță pentru a putea ajunge și în viteza a șasea. N-aș spune că îmi pare rău, deși mă cam încearcă o undă de regret, însă e bine de știut cam ce rezerve importante are Suzuki S-Cross.

Ce-aș fi luat cu mine? Consumul atât de bun n-ar mai fi același pe o mașină mai grea, dar pedala de ambreiaj se calcă atât de ușor încât mi-aș dori-o în fiecare zi. Liniștea însă pe care ți-o oferă S-Cross facelift este neprețuită. Este acea liniște dăruită de o mașină care îți pune pe tavă mai mult decât te aștepți, chiar mai mult decât speri. Și totul la un preț care chiar nu poate fi ignorat!
Citiți și: ID.EVERY1: Volkswagen dezvăluie modelul său electric de 20.000 de euro! VIDEO