Sfirsitul unei ere

Galerie foto

Cind Kenny Clarke a condus ultimul Vanquish din fabrica Aston Martin pe 19 iulie, el a facut mai mult decit sa marcheze sfirsitul unei linii de modele ilustre. El semnala sfirsitul unei traditii vechi de un secol, a masinilor sport de lux construite manual. Dupa ceremonia simpla, insa simbolica, ce a marcat sfirsitul fabricarii de masini la Newport Pagnell, caminul spiritual al Aston Martin in ultimii 50 de ani, s-au tras obloanele peste metoda clasica de a face treaba.

De-acum, masinile premium sport Aston de 300.000 de euro nu vor mai fi faurite minunat de catre meseriasi priceputi, folosind tehnici invechite. Succesorul lui Vanquish va fi asamblat cu o precizie milimetrica, controlata de computer, la noua fabrica a companiei din Gaydon, de o curatenie impecabila, la 80 km distanta. Fabrica producatorului este legata direct de studiourile sale de design, unitatile de cercetare si dezvoltare si pista de teste.

Un contrast mai mare cu imaginea intima si atmosfera prafuita de la Newport Pagnell ar fi greu de imaginat.
Si totusi este un contrast pe care Clarke a decis sa nu-l mai experimenteze. Ales sa conduca ultimul Aston Martin din linia de asamblare datorita celor 43 de ani in slujba companiei, electricianul de 58 de ani a decis sa nu se transfere la Gaydon.

E timpul sa ne luam ramas-bun
In pofida dopurilor de sampanie de pe fundal si a aducerilor aminte din vremurile glorioase ale Aston, Clarke a spus ca ziua de 19 iulie va fi reamintita ca o zi de tristete pentru colegii sai si pentru Newport Pagnell. "Unii, ca mine, se vor pensiona", a spus el, "altii nu vor putea obtine slujbe".
Clarke se considera un traditionalist, insa intelege ca toate aceste lucruri se schimba. "Compania trebuie sa mearga inainte".

Acele metode foarte laborioase de constructie au fost marca distinctiva a Aston Martin si in acelasi timp au constituit declinul sau. Firma care i-a asigurat lui James Bond modelul DB5 plin de gadget-uri pentru filmul de succes "Goldfinger" din 1964 a avut rareori profit in 80 de ani, sub o succesiune de proprietari lefteri.
Ford Motor a preluat controlul deplin in 1994, insa de-abia in 2005-2006, anul urmator dupa vinzarea fabricantului catre un consortiu condus de Dave Richards de la Prodrive, presedintele Ulrich Bez a putut raporta obtinerea de profit.

Unde este directorul?
Si totusi Bez a stralucit prin absenta sa la ceremonia de inchidere de la Newport Pagnell. Unii au spus ca era in vacanta, altii ca nu se simtea confortabil la vechiul sit. "Poate ca e mai bine ca nu e aici", a soptit un veteran. "Probabil ca ar acaparat el tot discursul".

Marcajul rutier la intrarea in acest linistit orasel englezesc va continua sa arate "Newport Pagnell, Bine ati venit acasa la Aston Martin Lagonda!".
Fabrica va fi eliberata pentru a face loc unei proprietati imobiliare, insa service-ul Aston Martin, un bussiness infloritor care asigura service-ul pentru 2.000 de clienti in fiecare an, va ramine.
Pentru Clarke si numerosi altii, locul va ramine caminul spiritual al marcii.

O istorie interesanta
1915: Prima masina Aston Martin inregistrata
1926: A fost fondata compania Aston Martin Motors dupa doua falimente; 3 proprietari diferiti
1932: Si mai multe dificultati financiare; doua schimbari de proprietate
1946: Intreprinzatorul in domeniul tractoarelor David Brown cumpara compania
1954: Productia s-a mutat de la Londra la Newport Pagnell
1972: Vinduta unei succesiuni de proprietari, se apropie de faliment
1981: Victor Gauntlett si Pace Petroleum cumpara compania
1983: Gauntlett gaseste noi sustinatori: familia Livanos
1987: Ford ia o cota de 75 la suta
1994: Ford ajunge la o cota de 100 la suta; DB7 intra in productie
2003: Este terminat al 7.000-lea DB7, se deschide o noua fabrica la Gaydon
2007: O cota de 80 procente este vinduta unui consortiu condus de Dave Richards; construirea de masini la Newport Pagnell ia sfirsit.

Comments are closed.