În această vară, AFP scrie că pietonii din San Francisco s-au încadrat în două categorii: localnicii plictisiți deja de mașinile cu șoferi-fantomă și turiștii uimiți care încearcă să surprindă pe smartphone-uri scene parcă desprinse din filmele SF!

„Nu uitați să cereți permisiunea șoferului”, glumește un trecător către altul care filma mașina în care tocmai urca Katherine Allen, avocat în vârstă de 37 de ani. Pasagera închide ușa din spate, iar impozantul Jaguar alb se îndreaptă foarte atent spre un cartier plin de pietoni și bicicliști.
Avocatul testează voluntar taxiurile-robot Waymo de la sfârșitul anului 2021. La început, a existat întotdeauna în spatele volanului un angajat al acestei filiale a Alphabet (compania-mamă a lui Google), pentru siguranță. Și apoi, într-o noapte, acum câteva luni, mașina a venit singură!
„Recunosc, m-am speriat. Dar nu chiar până la punctul de a nu urca. A fost și interesant”, își amintește ea. „Cursa a durat o jumătate de oră. Timp de aproximativ douăzeci de minute m-am tot agitat. Și apoi, deodată, m-am calmat. Era... normal. Devenise ciudat de normal!”.
Dotate cu camere video și LiDAR (lasere de detecție), conducând în tăcere, taxiurile electrice autonome Waymo și Cruise (General Motors) au cucerit treptat San Francisco, mai întâi cu un om în față, apoi fără om noaptea și, de asemenea, fără om acum în plină zi, până la punctul de a face parte din banalitatea vieții cotidiene.
„Nu este nevoie să vorbim”!
„Când am început să le văd în cartierul meu, m-am simțit ca într-un film de acțiune din anii 1980”, spune Isaac Smith, un tată în vârstă de 50 de ani. „Și în același timp am crezut imediat că va veni o zi în care voi trimite copiii la școală cu o astfel de mașină”.
Însoțit de AFP, a comandat noaptea prima sa cursă în aplicația Cruise. „Percuție” (numele mașinii) ajunge repede. Dar, în loc să ia ruta directă, care i-ar fi dus pasagerii la supermarket în mai puțin de cinci minute, decide să facă o ocolire lungă, fără explicații.
„Este fascinant faptul că volanul se întoarce ca și cum ar fi cineva să-l manevreze”, râde Isaac. „Oricum, sunt impresionat, conduce bine și singură”, continuă el. „Nu frânează brusc, nu accelerează ca un suferind. Este plăcut”.
Pasagerul chiar sfârșește plictisit și încearcă testul de cultură generală oferit de ecranul din fața sa. Dar nu este de acord cu răspunsul despre cel mai bun sandwich mexican din San Francisco. „Este un șofer bun, dar nu știe nimic despre burrito”, spune Isaac.
Douăzeci de minute și o duzină de întrebări mai târziu, „Percuție” ajunge în sfârșit la destinație. Parchează destul de departe de magazin, probabil din cauza lucrărilor de pe drum. Niciun motiv pentru a-l descuraja pe Isaac.
„A fost grozav. Mi-ar plăcea să o fac din nou”, a spus el. „Fără discuții cu șoferul, fără muzică agasantă la radio... Perfect pentru tipi ca mine!”.
„Foarte precaut”
În Waymo-ul ei, la oră de vârf, Katherine Allen nu mai avansează. Tocmai a testat butonul de oprire de urgență, iar mașina s-a oprit lângă bordură, dar se chinuie să revină în trafic. Vehiculele conduse de oameni o întrec, ignorând luminile intermitente. Calculatorul de la bord „este foarte atent, ceea ce îi enervează pe alți șoferi”, a spus Allen, bucurându-se de calmul unei mașini care „nu se va supăra niciodată”.
Până în prezent, majoritatea incidentelor raportate se referă la vehicule oprite pe drum, blocând traficul. Cu toate acestea, autoritățile rutiere au solicitat Cruise să-și reducă flota la jumătate în San Francisco (50 de mașini active în timpul zilei și 150 - noaptea ), în timp ce au investigat două coliziuni care au avut loc zilele trecute, una din ele cu o mașină de pompieri.
Taxiurile-robot împart însă oamenii. Activiștii de mediu le acuză că încurajează perpetuarea mașinii individuale, asociațiile persoanelor cu dizabilități nu le consideră suficient de adaptate nevoilor lor, iar sindicatele se tem de pierderea locurilor de muncă. Însă oameni cu o nevoie redusă de mobilitate văd această tehnologie pozitivă pentru cauza lor. Iar cererea este acolo: Waymo spune că are peste 100.000 de oameni pe lista de așteptare.
După ce s-a bucurat de multe călătorii gratuite, Allen trebuie să plătească acum. Va continua să folosească Waymo?
„Cred că voi compara Uber și Waymo. Va depinde de preț și timp... Mașinile autonome sunt aproape întotdeauna mai lente”.