Galerie foto
Entuziasmul producătorilor auto pentru maşinile electrice este în declin. Constructorii au început să scadă volumul investiţiilor în replică la vânzările slabe. Doar 8% dintre reprezentanţii industriei auto au anunţat că vor investi în tehnologie electrică în următorii cinci ani.
Grosul bugetului de cercetare şi dezvoltare va fi alocat downsizing-ului motoarelor pe benzină şi dezvoltarea modelelor hibrid, conform unui studiu realizat de firma de contabilitate KPMG pe un eşantion de 200 de persoane cu funcţie de conducere în industria auto.
În acelaşi studiu, participanţii şi-au exprimat pesimismul în ceea ce priveşte intervalul de timp necesar maşinilor electrice să ofere potenţialul necesar pentru a deveni principalul jucător în sectorul maşinilor ecologice.
Majoritatea celor care au răspuns întrebărilor au indicat un interval de implementare a acestei tehnologii de la 6 la 10 ani. În urmă cu un an, aceiaşi oameni au apreciat intervalul în cauză la 1-6 ani. „Rezultatele arară că tot mai multă lume îşi dă seama că maşinile electrice nu sunt o soluţie salvatoare, aşa cum credeau mulţi”, indică studiul KPMG.
Problema preţului
Nissan Leaf este cea mai bine vândută maşină electrică din Europa, dar volumul vânzărilor pe 2012 a fost de doar 5.341 unităţi, conform datelor de la Nissan. Japonezii plănuiseră să vândă 9.000 de modele Leaf anul trecut.
Din octombrie 2012, în Uniunea Europeană s-au vândut doar 15.272 de maşini electrice, conform datelor de la asociaţia europeană pentru vehicule pe bază de baterii electrice. În ciuda reducerilor guvernamentale pentru această industrie, costul maşinilor electrice încă este mai mare decât modelele pe benzină sau motorină de talie similară.
În Marea Britanie, care este a patra piaţă ca importanţă pentru maşinile electrice, Nissan Leaf costă 27.960 euro, chiar şi după reducerile guvernamentale de 5.000 euro. Spre comparaţie, un Nissan Qashqai costă 19.478 euro.
Unele companii auto reduc deja programele pentru maşinile electrice. Anul trecut, Opel a oprit producţia versiunii electrice pentru modelul Adam pe fondul costurilor ridicate. În sectorul de lux, Audi a renunţat la iniţiativa de a oferi versiunea complet electrică E-tron pentru super-maşina R8. Audi a construit doar 10 unităţi, care vor fi folosite în scopuri interne. Constructorul german promisese că primele modele de serie E-tron R8 vor fi disponibile până la finele anului trecut. Planurile actuale pentru E-tron vizează o versiune hibrid pentru modelul compact A3, care va fi disponibil tocmai în 2014.
O altă piedică în calea popularizării maşinilor electrice este lipsa în Europa a zonelor unde acestea pot fi reîncărcate. „Este aproape imposibil să convingi clienţii să îşi cumpere maşini electrice dacă nu au unde să le alimenteze”, a declarat Ivan Hodac, secretar general al ACEA (Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile).
Constructorii auto argumentează că printr-o infrastructură şi stimulări corespunzătoare interesul pentru maşinile electrice va începe să crească. Un exemplu în acest sens este Norvegia. Conform datelor, Norvegia este cea de-a doua piaţă de maşini electrice din Europa, după Franţa. Scandinavii sunt responsabili de mai bine de jumătate din vânzările modelului Nissan Leaf din 2012. „Infrastructura este solidă, guvernul sprijină această iniţiativă şi populaţia este orientată spre ecologie”, a declarat Colin Dodge, vicepreşedinte Nissan.
O variantă: leasing-ul
Pentru a depăşi temerile iniţiale legate de costurile iniţiale şi bateria cu o durată de viaţă redusă, Nissan a anunţat acelaşi program de leasing pe care îl foloseşte deja partenerul său, Renault. Modelul electric Renault Zoe are un preţ de plecare de 13.700 euro, după ce guvernul francez a făcut o subvenţie de 7.000 euro, cu rate ale leasing-ului de 79 euro pe lună. Un plan similar de leasing este oferit de smart pentru versiunea electrică a modelului fortwo, care în Marea Britanie are un preţ de plecare de 14.408 euro şi o rată lunară de 64 euro.
Nissan deja a redus preţul pentru modelul electric Leaf luna trecută înainte de lansarea pe Europa a modelului construit în Marea Britanie.











