Renault Kadjar facelift – Orchestra şi dirijorul dibaci

Poziţionat în gamă între Captur şi Koleos, Kadjar are misiunea de a se descurca şi el în jungla urbană precum Captur, dar şi să se încumete la plimbări pe coclauri, aşa cum obişnuieşte Koleos. Câtă încredere poate fi avută în el şi la călătorii lungi veţi descoperi în rândurile următoare.

Amintiri cu costum gri şi adidaşi roşii

Iar s-au abătut ploile asupra Iaşului la primul sfârşit de săptămână al verii. Aşa de speriat am fost de ploaia prognozată că am realizat primul set de fotografii chiar cum am intrat în posesia maşinii oferite de dealerul Casa Auto Valea Lupului, dealer ce îşi aşteaptă clienţii la showroom-ul din Şoseaua Bucium. Sesiunea foto s-a desfăşurat la foc automat, nu-i exclus să fi stabilit şi vreun record, dar măcar am fost mai rapid decât ploaia, aşa că să vedem cam despre ce recorduri ar putea fi vorba şi pe şosea!

Maşina era dotată cu noul motor pe benzină de 1,3 litri ce dezvoltă pe Kadjar facelift 159 CP. Motorul construit în colaborare cu Daimler l-am mai întâlnit pe Noul Mercedes-Benz Clasa A, dar şi pe Noua Dacia Duster şi de fiecare dată am fost încântat de tot ce mi-a oferit. Diferenţa era că acum trebuia să colaboreze cu o cutie de viteze automată, lăudata EDC, însă până să intrăm în detalii dinamice să mai spun că maşina arată bine, în faţă tronând rombul de dimensiuni considerabile.

Roşul de pe Kadjar facelift şi rombul amintit mi-au adus aminte că în urmă cu câţiva ani, atunci când a fost lansat Noul Renault Clio, la Salonul Auto de la Geneva, mi-am exprimat nedumerirea cu privire la dimensiunile logo-ului. Mi se părea mult prea mare în raport cu maşina de clasă mică pe care era montat, dar oficialii Renault cărora m-am adresat mi-au oferit următorul sfat: „Îl vedeţi pe domnul îmbrăcat în costum gri şi încălţat cu adidaşi roşii? Întrebaţi-l pe el, este cel mai în măsură să vă răspundă”. Domnul cu pricina era nimeni altul decât Laurens Van den Acker, celebrul designer de la Renault, care iată că purta adidaşi la un costum scump încă de acum câţiva ani! Şi pe Kadjar facelift logo-ul mi se pare tot prea mare...

Interiorul maşinii este primitor, poate fi personalizat, iar instalaţia multimedia îţi oferă tot confortul. Totul este la o calitate peste medie, totul este intuitiv, n-ai nevoie de multe secunde pentru a face tot ce vrei, pentru a obţine tot ce ai nevoie.

Mai mult pe contrasens

Cadranul de bord este digital, şi el poate fi personalizat, dar are în dreapta sus două zone verticale în care se arată cât se foloseşte din putere şi din cuplu. Prin oraş abia se umplu porţiunile inferioare, iar în stânga jos am zărit o plăntuţă pe care după prima zi cu Kadjar facelift mi s-a părut că era cam mare. Probabil a crescut peste noapte pentru că am avut un stil de condus prietenos cu mediul. N-am prea exagerat cu călcatul pedalei de acceleraţie, am fost în principal mulţumit să constat că maşina se strecoară cu agilitate de pe o bandă pe alta, că sprintează pe distanţe scurte pentru a-şi atinge scopurile fără să deranjeze, iar asta prin oraş nu poate fi decât un atu.

Am zărit eu un buton ECO şi l-am apăsat, deşi bănuiam ce se va petrece. Aşa s-a şi întâmplat, pedala de acceleraţie şi-a pierdut parcă din suflu, aşa că l-am dezactivat după câteva secunde şi maşina a început iar să zburde.

Dar ca să zburde în voie am ieşit pe porţiuni în care i se şi permitea. Traficul era însă cam intens şi eram nevoit mai mult să stau pe contrasens. Mi-am propus ca toate depăşirile să le efectuez cu pedala de acceleraţie la podea, deşi nu de fiecare dată se şi impunea acest lucru. Reacţia cutiei de viteze era promptă, în maximum o secundă eram deja lipit cu simţ de răspundere de spătarul scaunului şi deja puteam reveni pe banda mea de deplasare. În alte câteva secunde însă manevra trebuia repetată şi de asta vă spuneam mai sus că mai degrabă rămâneam pe contrasens până când eram nevoit să mă retrag pentru că vedeam faţa unei maşini.

Poate trebuia să precizez că mă deplasam pe un drum cu câte o bandă pe fiecare sens, am zărit că maşina ajunge repede la 130-150 km/h, fără pic de efort şi cred că acele benzi verticale ale puterii şi cuplului mai aveau destul până să se umple.

Sprinturi în rampă

Când am părăsit porţiunea de drum mai iubitoare de viteză am intrat într-o zonă cu curbe ceva mai strânse, iar motorul suna cuceritor la viteze mici când pişcam acceleraţia. Pe un alt palier de drum, în rampă, pe câţiva kilometri, am defilat cu Kadjar facelift de toţi cei din faţă îi făceau loc. Sprinturile în rampă erau tot mai atractive, dar tot n-am văzut pline acele benzi verticale, semn că maşina asta mai avea destule de oferit până să-i fie atinse limitele.

Am mers destul de tare în continuare, dar consumul mediu nu l-am văzut mai ridicat de 12,2 la sută într-o zi călduroasă, în care şi instalaţia de climatizare era solicitată, dar nu părea deloc supărată, mai degrabă îşi făcea bine treaba fără să aibă prea mult de comentat.

Plăntuţa de care vorbeam îşi tot pierdea din frunzuliţe, dar tot n-am fost însă prea curios să văd şi cât consumă maşina cu tracţiune faţă dacă aş fi adoptat un stil de condus economic. Când însă nu exageram cu accelerările nu-mi amintesc să fi văzut consumul mediu peste 8 la sută prin oraş şi cred că această cifră poate fi uşor îmbunătăţită.

Se poate conduce şi ducând maneta schimbătorului de viteze în stânga, numai că trebuie s-o împingi pentru a trece în treapta imediat superioară. Maşina nu va schimba singură viteza când ajungi la un nivel ridicat de turaţie, dar pe acea plajă motorul îşi susţine în voie recitalul, cum mai toate componentele maşinii ies la rampă atunci când este nevoie de ele, de parcă ar fi o orchestră ce are nevoie de un dirijor dibaci pentru a culege aplauze la scenă deschisă.

Comments are closed.