Prototipul Audi e-tron întâmpină o rezistenţă minimă din partea aerului

  • Automobilul acesta electric are un concept aerodinamic sofisticat, cu un coeficient aerodinamic de doar 0,28
  • Un factor important mai ales la drum lung: rezistenţa aerului la înaintare
  • Pentru prima dată la un automobil de serie: oglinzile exterioare virtuale sunt oferite ca dotare opţională pentru echiparea superioară

Cu cât sunt mai optimizate caracteristicile aerodinamice ale unui automobil electric, cu atât acesta ajunge mai departe: la un coeficient aerodinamic de 0,28, prototipul Audi e-tron prezintă valori de top în segmentul SUV. Această valoare a contribuit decisiv la obţinerea autonomiei de peste 400 de kilometri pentru utilizarea cotidiană, conform ciclului WLTP. Oglinzile virtuale exterioare reprezintă o dotare deosebită a conceptului aerodinamic al acestui model premium pur electric.

Testul de anduranţă în tunelul aerodinamic

Poziţionat faţă în faţă cu rotorul silenţios cu diametrul de circa 5 metri, Audi e-tron priveşte direct în ochiul uraganului. Pe bancul pentru testări aerodinamice şi acustice al celui mai silenţios tunelul aerodinamic auto din lume, cel din Ingolstadt, inginerii Audi optimizează zgomotul şi coeficientul aerodinamic în condiţii extreme. Ambele caracteristici sunt esenţiale pentru eficienţa şi confortul automobilului. Având o putere de 2,6 megawaţi, ventilatorul generează viteze de până la 300 km/h. Prototipul Audi e-tron a fost supus aici testelor timp de peste 1.000 de ore.

Rezultatul: coeficientul aerodinamic de 0,28. Clienţii beneficiază direct de această valoare redusă, deoarece rezistenţa aerului la înaintare contribuie decisiv la autonomia ridicată a maşinii, şi anume de peste 400 de kilometri conform ciclului WLTP. O sutime a coeficientului aerodinamic înseamnă o autonomie de circa cinci kilometri de condus în condiţii cotidiene uzuale.

Rezistența aerului la înaintare: esenţială la drum lung

La drum lung, situaţie în care Audi e-tron excelează, rezistența aerului la înaintare este mult mai importantă decât rezistenţa la rulare şi inerţia. Energia consumată de automobil pentru a înfrunta această rezistenţă este energie pierdută. De aceea, aspectele aerodinamice sunt atât de importante. Iar la traficul în condiţii urbane, intră în joc şi alţi factori. În aceste condiţii, automobilul poate recupera mare parte a energiei utilizate prin frânare, astfel că influenţa masei sale scade.

Pentru a atinge coeficientul aerodinamic de 0,28, inginerii Audi au dezvoltat o gamă largă de soluţii pentru optimizarea caracteristicilor aerodinamice ale tuturor secţiunilor caroseriei. Anumite soluţii sunt vizibile din primul moment, în timp ce altele îşi îndeplinesc rolul fiind ascunse vederii. Datorită acestor soluţii, coeficientul aerodinamic al prototipului Audi e-tron este cu aproape 0,07 mai mic decât coeficientul autovehiculelor comparabile cu propulsie convenţională. La utilizarea în parametri normali, autonomia creşte astfel cu circa 35 de kilometri per încărcare completă a bateriei, conform ciclului WLTP.

Soluţii inteligente: oglinzi exterioare virtuale şi o formă specială a scutului

Oglinzile exterioare virtuale oferite opţional vor fi lansate în premieră mondială în versiunea pentru producţia de serie a prototipului Audi e-tron. Acestea sunt mult mai înguste decât oglinzile obişnite: astfel reduc lăţimea automobilului cu 15 centimetri şi, datorită noii lor forme, reduc rezistenţa la înaintare, dar şi zgomotul, oricum redus, generat de curenţii de aer. În suportul fiecărei oglinzi este integrată câte o cameră video mică. Imaginile capturate apar pe ecranele OLED la trecerea dintre panoul de instrumente şi portieră. Oglinzile exterioare virtuale pot fi adaptate la diferitele situaţii de condus, optimizând astfel siguranţa. Din sistemul MMI pot fi selectate trei moduri de afişare: pentru deplasarea pe autostradă, pentru viraje şi al treilea, pentru parcare.

Un alt factor important este suspensia pneumatică adaptivă inclusă în dotarea standard. La viteze de pete 120 km/h, aceasta reduce garda la sol cu până la 26 de milimetri faţă de poziția normală, reducând astfel rezistenţa la înaintare. În partea inferioară, SUV-ul este complet închis, iar partea din faţă şi din spate sunt complet acoperite cu scuturi. Bateria de înaltă tensiune de sub compartimentul pasagerilor este protejată de un panou din aluminiu, împotriva lovirii cu pietre, de exemplu. Punctele în care sunt prinse şuruburile au forma similară adânciturilor de pe o minge de golf. Astfel, fluxul de aer este optimizat în comparaţie cu cel de pe o suprafaţă perfect plană.

La reducerea rezistenţei la înaintare mai contribuie şi priza de aer rece controlabilă, care se află în spate grilei Singleframe a radiatorului şi are două obloane acţionate electric. Când acestea sunt închise, nu există practic deloc turbulenţe în fluxul de aer. Când trebuie răcite componentele şasiului sau condensatorul sistemului de aer condiţionat trebuie ventilat, oblonul superior se deschide primul şi abia apoi şi al doilea. Când frânele hidraulice de pe roţi sunt supuse unor sarcini mari, priza de aer controlabilă se deschide, deschizând astfel două canale de ventilaţie care direcţionează aerul de răcire în pasajele roţilor, spre frâne.

Prizele de aer laterale din partea frontală a prototipului Audi e-tron dispun de conducte adiţionale, vizibile clar de la exterior, care duc, aerul de asemenea, la pasajele roţilor, astfel încât fluxul de aer să treacă pe lângă jantele aerodinamice de 19 inchi incluse în dotarea standard. Designul jantelor este mai aplatizat decât la modelele uzuale. Anvelopele de 255/55 se evidenţiază datorită rezistenţei lor super-reduse la rulare. Chiar şi partea laterală a anvelopei contribuie la optimizarea caracteristicilor aerodinamice, literele fiind adâncite în cauciuc şi nu aplicate pe acesta, ca la modelele obişnuite.

Comments are closed.