Noul Volkswagen Golf VII — Noul hit Volkswagen

Galerie foto

Volkswagen Golf a devenit de-a lungul timpului o maşină inconfundabilă – prin design şi valori --, parcurs cu care doar puţine automobile se pot mândri: Porsche 911, Volkswagen Beetle. Am testat a şaptea generaţie Golf în Sardinia, iar după primii kilometri petrecuţi împreună… e limpede: Golf VII este un nou hit Volkswagen. Dar pe cât de reuşit e noul Golf, pe atât se vede că Volkswagen a cam exagerat cu reducerea greutăţii şi a costurilor.

Piatra filosofală a noului Golf este platforma MQB, care standardizează poziţionarea motorului şi a distanţei dintre axa faţă şi pedalier, lăţimea, lungimea şi ampatamentul putând fi reglabile în funcţie de model. Prin intermediul MQB viteza de producţie creşte, iar greutatea şi costurile scad. Cei din Grupul Volkswagen sunt printre primii care au pus la punct o platformă atât de flexibilă, dar un exemplu bun este şi mai vechea platformă Logan (M0).

MQB s-ar putea să fie înjurată de unii pentru că menirea ei de a reduce costurile şi greutatea aduce câteva modificări ce pot fi interpretate ca fiind low-cost. În primul rând, nu toate Volkswagen Golf VII au suspensie independentă multilink pe spate, aşa cum se întâmplă la generaţiile V şi VI. La noul Golf, versiunile de până la 122 CP au suspensie spate semi-independentă şi doar versiunile cu motoare ce dezvoltă peste 90 kW beneficiază de multilink. Cei de la Volkswagen spun că soluţia tehnică de intrare în gamă nu trebuie privită ca un regres, ci ca un plus, pentru că este cu 11 kilograme mai uşoară decât multilink. Rămâne de văzut dacă e chiar aşa pentru că în Sardinia am testat doar maşini cu multilink. O notă importantă este că motorizarea 1.4 TSI de 122 CP

beneficiază de multilink.

MQB are totuşi meritele sale. Golf este cu până la 100 kg mai uşor decât modelul care iese din producţie şi asta are un impact major în manevrabilitatea şi uşurinţa cu care se conduce noul Golf. E genul de maşină în care te urci şi pleci fără să ai nevoie de nici un minut de acomodare. Totul e atât de logic şi de previzibil. E atât de uşor de condus!

Suspensiile sunt reglate optim şi neutru, la fel şi direcţia. Aceasta neutralitate îţi inspiră încredere, fermitate şi siguranţă, astfel încât te poţi trezi foarte uşor rulând peste limitele legale de viteză. O recomandare îmi permit: dacă nu eşti obsedat de aspectul maşinii, alege jante de 16 inch şi anvelope cu balon mai mare. De la 17 inch în sus suspensia devine uşor gălăgioasă.

Alte noutăţi notabile vin la capitolul motorizări. Există un nou motor pe benzină, turbo, de 1,4 litri care opţional poate avea tehnologie ACT – adică dezactivează automat doi cilindri din patru atunci când sarcina este mică (cilindrii 2 şi 4). Tranziţia de la funcţionarea în 4 cilindri la 2 şi invers se face foarte fin şi rapid (11 milisecunde) şi în maşină nu se simte absolut nimic. Doar în bord apare un mesaj specific. Volkswagen spune că această tehnologie ar reduce consumul cu 0,5 litri de benzină/100 km, însă mă cam îndoiesc de eficienţa reală a acestei tehnologii. Pe circa 40 de kilometri rulaţi în Sardinia, în cel mai calm stil de condus cu putinţă, consumul extraurban nu a coborât sub 6,5 litri/100 km. Rămâne de văzut la drumuri mai lungi cum stă treaba. O distanţă de 40 km nu e relevantă, ci doar orientativă.

Pe lângă noul 1.4 TSI cu ACT, există şi un turboDiesel (TDI) nou de 2 litri, ce livrează 150 CP. Acest motor e pur şi simplu fantastic. Are o întârziere a turbinei (turbo lag) aproape inexistentă şi trage energic şi liniar de la 1.500 rotaţii pe minut până la peste 4.000 rpm. Volkswagen nu e o marcă celebră pentru fiabilitatea motoarelor 2.0 TDI, aşa că rămâne de văzut dacă la acest motor, complet nou, a învăţat din greşeli.

Foarte interesant este şi sistemul multimedia nou. Pe versiunile de top, de exemplu, are un senzor de

proximitate care, atunci când simte mâna şoferului sau a pasagerului în apropierea ecranului trece dintr-un mod „vizualizare” într-un mod „de lucru”. Practic se activează nişte butoane şi astfel este optimizat întreg spaţiul de pe afişaj. În modul afişare nu ai avea nevoie de acele butoane şi ar fi mai util, de exemplu, să vezi harta mai mare. Exact asta face acest senzor la sistemul multimedia de top, denumit Discover Pro.

Nu există conceptul de „gaură în bord”, deci până şi cel mai chel Golf vine cu un sistem de bază

(Composition Touch, 5 inch, fără CD şi fără afişaj color, dar cu cititor de carduri SD, AUX-IN) care – aici este partea interesantă – are touchscreen. Există versiuni de 5 inch, 5,8 inch şi 8 inch pentru sistemul multimedia.

Ca minusuri pentru sistemul multimedia de top, Discover Pro (singurul disponibil maşinile de test din Sardinia), aş nota că poţi vedea video doar pe ce CD sau DVD, nu şi de pe carduri SD sau telefon. La fel şi cu pozele. Nu se poate din telefon, dar este posibil de pe carduri SD, USB şi CD/DVD.

Foarte interesantă este şi grafica computerului de bord, amplasat între cele două ceasuri principale din bord. Animaţiile ferestrelor sunt foarte avansate şi nici măcar la maşinile premium nu găseşti aşa ceva. Există un mod de derulare orizontal (pentru a selecta telefonul, computerul de bord, etc) şi unul vertical (disponibil după ce ai intrat într-un anume meniu, de exemplu Driving Data: autonomie, distanţa parcursă, viteza medie etc.). O singură maşină mai are ceva comparabil, şi anume Ford Focus. În rest nu există un alt model, fie şi din clasa premium, care să aibă o grafică atât de avansată.

În orice detaliu se vede că Volkswagen s-a străduit din greu să facă un Golf mai frumos, mai echilibrat şi mai bun. Calitatea execuţiei şi a materialelor sunt la un nivel foarte înalt. Rar vezi o maşină de volum cu finisaje atât de îngrijite. Golf e o maşină la care Volkswagen ţine foarte mult şi asta se vede.

Dar la fel de vizibilă este şi preocuparea pentru reducerea greutăţii şi a costurilor. Din păcate, la noul Golf, Volkswagen a renunţat la pedala de acceleraţie care porneşte din podea. Era o soluţie tehnică ceva mai ergonomică pentru picior şi care bătea un pic spre clasa premium.

Nici uşile nu mai sunt ca pe vremuri, cu deschidere în trepte controlată de un bolţ metalic. Acum sunt ca la oricare altă maşină, cu deschiderea în trepte controlată doar de o tijă din plastic. Practic, aici se vede că Volkswagen a mers parcă prea departe cu „tăierile”.

Chiar şi aşa, Volkswagen Golf VII are toate premisele să rămână cea mai bine vândută maşină din Europa. E un nou hit Volkswagen!

Comments are closed.