Noul Suzuki Swift – Maşină de podium

Suzuki nu are chiar foarte multe maşini în gamă. Mai bine zis nu avea, deoarece în ultimii ani, în care unii constructori îşi reduc la maximum gama iar un american închide prăvălia, a punctat pe ici pe colo cu precizie japoneză. Swift a rămas unul dintre modelele sale de bază, iar câtă bază poate fi pusă în această maşină din clasa mică vedem în rândurile următoare.

Ştachetă ridicată de amintiri

Înainte de fiecare test cu o maşină oferită de dealerul Doly Iaşi mă întreb dacă mai pot fi surprins cu ceva. De fiecare dată maşinile constructorului japonez parcă îşi propun să-mi arate câte ceva nou, ceva care să mă determine să afirm răspicat că acestă marcă merită în continuare şi mai mare atenţie din partea potenţialilor clienţi. Practic n-ar trebui să existe maşină din gama Suzuki care să fie ignorată atunci când este analizată achiziţionarea unui model nou, iar Noul Swift parcă şi-a propus să-mi surclaseze aşteptările.

Îmi amintesc şi acum testul cu precedenta variantă, facelift-ul generaţiei anterioare. Era dotat cu un motor pe benzină de 1,2 litri ce dezvolta parcă 98 CP, iar prin oraş am făcut tot ce-am vrut cu maşina care mi-a arătat într-o sâmbătă cu un trafic nu chiar foarte liniştit un consum mediu de 6,2 litri la sută parcă, în condiţiile în care n-am ţinut cont în niciun moment de condusul economic. Mare mi-a fost atunci mirarea ca şi la acceleraţiile mai consistente să văd pe display că nu am depăşit 10 la sută la consumul instantaneu, iar maşina a fost toată o revelaţie. Aşteptările pentru Noul Swift erau aşadar situate cam sus, ca o ştachetă la care orice săritor în înălţime visează s-o depăşească pentru a-şi spulbera recordul personal.

Încă un motoraş

Căldură mare am mai întâmpinat în după-amiaza ultimei zile de primăvară! Spuneai că-i toiul verii, toropeala era stăpână, iar moleşeala se vedea în ochii tuturor oamenilor nevoiţi să circule pe caniculă. Doar câţiva adolescenţi cu sacoşele de plajă pe umeri păreau ceva mai acomodaţi cu căldura, părea că lor nu le pasă de asfaltul încins de pe trotuare. Albastrul curat de pe Noul Swift avea cu cine să rivalizeze atunci când ridicai ochii plini de speranţă că poate vei zări vreun firav norişor în formare. Până şi vântul era absent nemotivat, eu nefiind sigur dacă a găsit unde să tragă un pui de somn la umbră sau dacă s-a dat bătut în faţa căldurii.

Eram sigur însă că atunci când am pornit motorul de 1.0 litri şi 112 CP am stârnit în habitaclu un veritabil taifun, numai bun să răcorească interiorul. Geamurile toate au fost imediat deschise pentru a scoate cu forţa aerul cald, iar în cele câteva zeci de secunde până am urcat la volan am aflat că maşina are şi un motoraş electric. Nu este un model hybrid, nu rulează nici măcar o secundă în modul electric, dar motoraşul îşi aduce şi el aportul în unele situaţii, în special la pornirile de pe loc, dar eu cred că mai intervine şi atunci când simte că este nevoie de un plus de cuplu.

Mult spaţiu în spate

Maşina asta pare să simtă destule. Este o maşină din clasa mică, iar Suzuki vrea s-o păstreze în clasa mică şi să-şi atragă clienţii cu propriile sale atuuri, nu s-o ducă undeva la 4 metri lungime pentru a impresiona în privinţa spaţiului. Noul Swift însă oferă suficient loc pe bancheta din spate pentru doi adulţi cu statură peste medie, aşa că pentru doi copii va fi loc berechet. N-ar fi chiar exclus să existe cazuri când maşina asta i-ar putea vedea cum cresc şi nici să fie, poate, prima maşină pe care o vor conduce. Modelul şi-a demonstrat în timp fiabilitatea, aşa cum şi celelalte maşini de la Suzuki nu prea trec pe la service-uri în afară de a fi la zi cu reviziile.

Am spus că Swift rămâne o maşină din clasa mică, clasă în care maşinile nu-ţi prea oferă cine ştie ce satisfacţii. Sigur, sunt şi modele care chiar vor să concureze cu clasele superioare, iar Noul Swift chiar şi reuşeşte! Din primele secunde am remarcat absenţa cotierei de pe tunelul central, dar imediat maşina asta mi-a atras atenţia cu alte atuuri. Au mai fost vreo două situaţii când iar mi-am amintit că nu are cotieră, dar doar pentru că mi-am aţintit privirea în acea zonă, nu pentru că i-aş fi simţit lipsa, şi poate că maneta schimbătorului de viteză era numai bună să susţină două-trei degete de la mâna dreaptă.

Boosterjet!

Atrăgătoare din exterior din orice unghi ai privi-o, maşina este dotată cu o groază de sisteme care chiar pot concura modelele din clasele superioare. Foarte multe sisteme, care mai de care mai folositoare, iar consola centrală este dominată de generosul display, care şi el îţi face călătoria şi mai plăcută. Aminteam la început de căldura infernală de afară, dar în habitaclu era deja altă atmosferă, însă taifunul pornit abia puteam să-l ţin în frâu. Nu puteam să-l las să dea năvală în habitaclu, iar gurile de ventilaţie cu greu i se puteau opune. A rezultat un şuierat subţire de parcă am adus crivăţul să mai potolească arşiţa ce depăşise binişor limita suportabilităţii.

Dar principala atracţie a acestei maşini cred eu că o reprezintă motorul Boosterjet, iar când auziţi vreodată acest nume şi aveţi ocazia să-l testaţi nu trebuie să rataţi deloc ocazia! Propulsorul face fiecare bănuţ plătit pe el şi nu cred că i s-ar putea găsi vreun cusur. El îţi conferă un minunat sentiment de siguranţă după ce că îţi livrează cu nemiluita plăcere de a conduce. Până şi cel mai stângaci şofer va avea performanţe notabile cu ajutorul acestui motor care te poate scoate din orice încurcătură. Resursele sale par nelimitate prin oraş, maşina are putere chiar şi la cele mai neinspirate schimbări ale treptelor de viteză şi te poartă parcă plutind chiar şi pe străzile cu imperfecţiuni.

Convingătoare

M-am convins de forţa maşinii atunci când îmi puneam problema dacă să depăşesc sau nu într-o situaţie nu tocmai comodă. Aveam destui metri în faţă până la prima maşină de pe contrasens, din spate nu venea nimic, aşa că aveam destul timp să frânez şi să mă repliez ca să nu deranjez pe nimeni în cazul în care aş fi supraestimat Noul Swift. S-ar supăra cred dacă ar auzi asta, deoarece el a sprintat şi a efectuat depăşirea cât ai clipi, fiind gata şi de alte manevre pentru a demonstra tot ce poate.

Tot ce e frumos însă în materie de maşini durează întotdeauna puţin şi vă voi mai spune doar că am condus cam sportiv prin oraş, că instalaţia de aer condiţionat era turată la maximum, dar că am văzut consumul mediu cifrat undeva spre 8 la sută, ceea ce înseamnă că în condiţii ceva mai normale nu prea văd cum ar putea trece de 6-6,5 prin oraş, ceea ce spune iarăşi multe despre Noul Suzuki Swift, o maşină care are loc oricând pe podiumul clasei mici.

Comments are closed.