Noul Opel Grandland X – Vârf de lance

Suita de SUV-uri de la Opel îl are în vârf pe Grandland X, un model aflat la prima generaţie. S-ar putea crede că nu are cine ştie ce experienţă în domeniu, că ar mai avea destule de învăţat până să poată avea un cuvânt de spus în segment. Aşa să fie oare?

Câteva repere

Şi acum vreo câteva săptămâni Opel Grandland X s-a aflat pe lista scurtă pentru a fi testat, şi de data asta n-a lipsit mult ca întâlnirea cu el să fie lăsată pe altădată. S-a întâmplat şi cu alte maşini să le ajungă rândul abia la facelift, sau după caz, când ajungeau la o nouă generaţie, iar dacă mai amânam mult n-ar fi fost chiar exclus să se întâmple la fel şi cu Grandland X. Îmi pare rău pentru fiecare model netestat la timp, iar cel mai impunător SUV de la Opel parcă a vrut să mă impresioneze din primele secunde. Nu doar că s-a îmbrăcat în albastru, culoarea mea preferată, dar s-a şi gătit cam cu tot ce avea mai bun de a ajuns să coste, promoţional, 28.000 de euro. Ştiam doar că maşina era dotată cu un motor pe benzină de 1,6 litri şi 180 CP, dar, de cum am vrut să deschid portbagajul, rezistenţa întâmpinată m-a dus imediat cu gândul la o acţionare electrică. Mi-am zis că nu era cazul, dar hayon-ul chiar nu se deschidea. Era electric şi probabil mâna mea pe el l-a determinat să ia o pauză. Când s-a înălţat, silenţios, aveam să zăresc butonul pentru închidere, precum şi un alt semnal că modelul era dotat şi cu sistemul ce deschide portbagajul printr-o simplă trecere a piciorului pe sub acea zonă. L-am testat mai încolo, dar nici nu e nevoie să treci piciorul, ci doar să-l ţii acolo jumătate de secundă, să-l retragi, să aştepţi altă jumătate de secundă şi capacul va începe cursa. Ştie să se închidă şi dacă readuci piciorul în amintita poziţie, dar deja voiam să urc mai repede în maşină, deoarece un vânt teribil îmi transforma geaca într-un zmeu cu mâneci.

Greu de auzit motorul

Cutie automată, cu şapte rapoarte aveam să constat, o pedală de frână ce m-a „împins” ceva mai în spate cu scaunul ce poate fi reglat pe o multitudine de direcţii, de menţionat că şezutul poate fi manevrat individual, şi un buton ce porneşte motorul. Care motor? Că nu auzeam mai nimic, parcă era o maşină electrică. N-am sesizat mare lucru la pornire. Cutia de viteze schimba ireproşabil, dar aveam oare centura de siguranţă pusă? N-o simţeam deloc. O aveam, o folosesc şi prin oraş cu mulţi ani înainte să devină obligatorie, chiar n-am cum, indiferent de cât de grăbit oi fi, să pornesc fără să fi pus centura...

N-am vrut să resetez consumul mediu, fiind hotărât să mă bucur din plin de maşină. Vântul nu prea se mai simţea, dar cum copacii de pe marginea drumului erau scuturaţi de frunze înţelesesem că nu prea s-a domolit. Nici eu nu-mi puteam domoli piciorul să nu apese pedala de acceleraţie, dar tot nu aflasem cum suna motorul. N-am vrut să trec în modul manual, acolo unde maşina schimbă singură într-o treaptă superioară dacă turaţia ajunge la 6.000 de ture şi tot acolo schimba şi în modul automat cu pedala călcată la maximum. Nici nu prea mai aveam cum să-l aud, deocamdată.

Ajunsesem în oraş, unde maşina s-a dovedit agilă, cu schimbări de direcţie ca ale unui iscusit conducător de joc la baschet, iar în aceste condiţii nici traficul parcă nu mi se mai părea aşa de aglomerat, ba chiar nici partenerii de trafic parcă nu mai comiteau greşeli în cascadă în mare parte din cauza folosirii smartphone-urilor.

4x4 la facelift

Jocul luminilor pe timp de noapte la pornirea motorului l-am remarcat încă de la facelift-ul aplicat precedentei generaţii Astra, atunci când luminile mi-au facilitat mult deplasarea pe timp de noapte. Grandland X ştie să schimbe automat din faza de drum în cea de întâlnire când sesizează că se apropie o maşină din sens contrar, ştie să lumineze eficient şi în curbe, ştie să te avertizeze graţie unui bogat arsenal de sisteme de siguranţă.

Instalaţia audio este una ce se apropie de perfecţiune, sigur, raportat la cât costă maşina, iar despre cea de climatizare nu prea pot vorbi, deoarece n-a prea fost nevoită să se întrebuinţeze deloc. Am sesizat butonaşul ce încălzeşte la nevoie volanul şi nu pot să nu remarc că până şi locurile din spate erau încălzite!

Recunosc însă că n-am prea putut forţa maşina aşa cum aş fi vrut eu, dar drumurile nu mai sunt atât de libere. Oricâtă răbdare am avut, n-am găsit nicio breşă de măcar treizeci de secunde pentru a putea accelera în voie, deoarece nu aveam de gând să efectuez un veritabil slalom. La 80 km/h ai senzaţia că stai pe loc, la 100-110 km/h este cam la fel şi nici la 150 km/h nu te tulbură nimic, doar că începe să se audă motorul şi începe să devină grav pe măsură ce urcă în turaţie. Suspensia fermă şi-a făcut bine treaba şi în virajele strânse abordate ceva mai sportiv, aşa cum şi-a făcut-o şi când am intrat un pic pe drumuri mai accidentate. Ştiam că maşina avea doar tracţiune faţă, dar pe unde am mers n-a întâmpinat nicio problemă, aşa că la facelift voi urmări să fie dotată cu tracţiune 4x4, fiind evident că nu voi aştepta următoarea generaţie pentru a o testa.

Nu vă pot oferi detalii despre consumul prin oraş, dar în perioadele când am tras destul de tare de maşină am zărit 10 la sută. La drum lung am văzut 6, dar sunt convins că se poate şi mai bine, dar a fost şi 7, depinde de cât de grăbiţi sunteţi şi, mai ales, de cât de mult vreţi să vă bucuraţi de o asemenea maşină.

Verdict de dreapta by Matei

Am avut plăcerea timp de două zile să analizez cu atenţie o maşină interesantă. De la exterior nu aveai cum să nu te îndrăgosteşti de albastrul uimitor cu care era vopsită. Detaliile premium, precum farurile şi stopurile LED, plafonul negru împreună cu capacele de pe oglinzi de aceeaşi culoare, deschiderea şi închiderea autovehiculului prin atingerea mânerelor de la uşi şi ridicarea şi coborârea hayon-ului cu ajutorul piciorului, oferă maşinii o nouă perspectivă a ceea ce înseamnă atenţie la detalii.

De cum este deschisă portiera se observă tapiţeria bej ce dă impresia de mult spaţiu în habitaclu. O altă dovadă pentru atenţia la detalii sunt luminile ambientale poziţionate pe portieră în jurul butoanelor de comandă a geamurilor electrice.

Materialele folosite la interior sunt de bună calitate, se simte şi la atingere. Scaunele oferă multe variante de setări pentru ca oricât timp ai petrece în maşină confortul să nu aibă deloc de suferit. Ecranul tactil de 8 inch afişează o rezoluţie bună, totul fiind clar şi precis. Meniul sistemului infotainment este intuitiv, şoferului fiindu-i uşor să găsească ce are nevoie.

Comments are closed.