Noul Nissan Leaf – Maşina cu o singură pedală!

Nu mă dau în vânt după maşinile electrice. Modele ceva mai plictisitoare cu greu poţi găsi. Poveştile frumoase cu grija faţă de mediu pălesc imediat când vine vorba despre autonomia reală, despre preţ şi despre alte câteva repere demne de băgat serios în seamă. Ca să nu lungim din start prea tare discuţia, viitorul maşinilor electrice în România îl văd legat de staţiile de încărcare rapidă măsurând kilometrii pe reţeaua deasă de autostrăzi! Dar asta până să merg cu Noul Leaf...

Vocea trecutului

Am auzit atât de multe lucruri bune despre Noul Nissan Leaf, ştiam că este cea mai căutată maşină electrică din lume, dar tot m-am prezentat la întâlnire cu un sac de rezerve ce abia îl puteam duce în spate. De fapt l-am şi lăsat uitat pe undeva, atât de greu atârnau precedentele experienţe cu maşini electrice, de ani la rând nici nu le-am mai băgat în seamă. Păi cum să procedez altfel când la unul dintre teste reprezentantul importatorului îmi sugera să nu apăs pedala de acceleraţie prea tare, să nu mai folosesc climatizarea că era suficient de răcoare afară, practic să renunţ la orice consumator din preţioasa energie stocată în baterie... Până la urmă am renunţat eu să mai testez acea maşină în regim impus, dar o primă bilă neagră o acordasem deja. E drept, a mai trecut timp, au fost făcute progrese de necontestat în privinţa autonomiei, dar parcă tot este loc de mai bine. Bine, dar tot plictisitoare au rămas maşinile electrice?

După o scurtă discuţie despre maşina oferită de dealerul Casa Auto Valea Lupului ajunsesem la concluzia că a doua zi o aduc înapoi. N-aveam nici un chef să umblu după staţii de încărcare, maşina având bateria încărcată pe la 70%, ceea ce echivala cu o autonomie afişată de vreo 170 kilometri. Mi-am propus să uit tot ce ştiam de Noul Leaf, am vrut să mă arunc într-un mare necunoscut, doar, doar de ar deveni experienţa ceva mai atractivă.

Mare luptă pentru fiecare procent!

Începutul nu era deloc încurajator. Maşina s-a pus în mişcare cu o muţenie desăvârşită, dar asta mi s-a mai întâmplat şi la alte modele cu propulsie convenţională, chiar şi Qashqai se pune în mişcare la fel. Maşina rula în modul ECO, însă cuplul de care dispunea nu era chiar de nebăgat în seamă. Era într-o luni, pe la prânz, aveam destule de făcut, dar maşina îşi vedea cuminte de treabă. Poziţia înaltă la condus era probabil determinată de modul în care erau aşezate bateriile şi nu ştiu când va trebui să vă povestesc unde aş putea încadra caroseria acestei maşini. La prima vedere pare un hatchback, break totuşi nu este, dar am primit păreri cum că ar fi SUV după gabarit. Nici monovolum parcă n-ar fi, parcă nici sedan în două volume, încă mai analizăm, dar cert este că în scaunul şoferului găseşti o poziţie atât de comodă încât imediat descoperi o doză de linişte oricât de agitat ai fi. Eu însă mă mai gândeam că voi epuiza imediat bateria şi chiar am deschis puţin geamul în loc să apelez la instalaţia de climatizare automată.

Pe măsură ce se adunau kilometrii parcă nu mă plictiseam totuşi aşa cum mă aşteptam. Bateria se încăpăţâna să cedeze la mare luptă fiecare procent din autonomie şi mi-am amintit că în scurta discuţie de care am pomenit am vorbit despre e-pedal. N-am dat eu atunci prea mare atenţie, dar trebuia să văd de ce este în stare.

Pedala magică!

Martorul de la bord mi-a confirmat că am activat e-pedal, iar acest sistem frânează pe măsură ce ridici piciorul de pe pedala de acceleraţie. Cu alte cuvinte, nu trebuie să mai duci repede talpa pe pedala de frână, că maşina încetineşte în raport cu eliberarea acceleraţiei. O frână de motor s-ar putea spune, dar mult, mult mai eficientă, aşa cum ne-am dori la orice cutie de viteze automată. Ei bine, am început eu să folosesc e-pedal şi n-aş vrea să mă laud prea tare, dar după două-trei ridicări i-am şi dibuit rostul. Iar rostul este să facă din Noul Leaf o maşină cum o vreţi, dar numai plictisitoare nu! Păi cum să mai fie plictisitoare când până am oprit maşina am folosit doar pedala de acceleraţie?! Acomodarea este rapidă şi nu-ţi trebuie kilometri ca să vezi cât de important este şi condusul anticipativ. Chiar n-am mai avut nevoie să calc frâna, deşi vreo câteva porniri tot am avut. Până să ajung însă să folosesc frâna, maşina încetinea chiar cât aveam nevoie şi chiar devenea distractiv cum Noului Leaf nu-i trebuia nimic altceva decât e-pedal!

Prin oraş maşina merge fără cusur, suspensia fiind atât de confortabilă încât nu simţi mai nimic în habitaclu nici când urci pe borduri ceva mai înalte. Dimensiunile maşinii, spaţiul pe care-l găseşti pe locurile din spate îl recomandă pe Noul Leaf şi pentru deplasări ceva mai lungi. Autonomia declarată de 350 kilometri va fi cu greu respectată la drum lung, dar măcar ştie Noul Nissan Leaf să iasă într-un week-end? La 37.000 de euro (10.000 îi suportă statul român) vine cu o groază de dotări şi sisteme de siguranţă, vine cu cabluri pentru încărcare la o priză normală, dar şi pentru încărcare rapidă (se spune că are nevoie de 25-30 de minute pentru a duce bateria la 80%), dar vine şi cu o sete teribilă de înghiţit kilometri.

Plictisitoare? Dimpotrivă!

Mi-am spus că mai întâi ar trebui să încarc complet bateria şi abia apoi să încercăm un drum mai lung, dar n-am putut să mai stau mult fără să renunţ la modul ECO. Parcă am primit imediat un brânci din spate, iar Noul Leaf căpăta cu totul alte valenţe! Este echivalentul modului SPORT la alte modele cu motoare convenţionale! Dacă până acum maşina părea că se deplasează pe o pernă, acum începea să dea semne că poate decola. Nu văd cine i-ar putea sta în cale la pornirea de la semafor, nu văd vreun impediment de a te încadra pe ce bandă vrei în minimum de metri! Am spus că am mers foarte puţin cu acul vitezometrului spre dreapta, n-am prea avut ce depăşi, dar maşina este foarte convingătoare şi în virajele abordate ceva mai sportiv. Ajunge foarte repede la 100 km/h şi tot repejor se îndreaptă spre 150. Rezerve are din plin şi se poate accelera fără nicio reţinere, doar bateria nu va fi prea încântată. N-aş putea spune c-am suferit teribil pentru că n-am auzit sunet de motor convenţional, spunea cineva oare că Nissan Leaf ar fi o maşină electrică plictisitoare? Eu unul aş mai fi ţinut-o şi chiar îmi propun ca prin primăvară să descopăr ce alte surprize plăcute ar mai avea de oferit...

Comments are closed.