Noul Mercedes-Benz Clasa A – Device pe roţi!

Iar n-am putut onora invitaţia de a testa Noul Mercedes-Benz Clasa A chiar când a ajuns în România, aşa că m-am străduit să nu mai las prea mult timp să treacă. Riscam să se încheie anul, aşa cum păţesc cu multe modele, şi să rămână netestat, dar tot ce s-a spus la premiera mondială a modelului îl făcea mult prea tentant pentru a mai fi lăsat să aştepte...

Roşu provocator

Mercedes-Benz Clasa A, în forma sa de veritabilă compactă hatchback, a fost o apariţie matură încă de la lansare. Constructorul german a ridicat atât de sus ştacheta, încât la următoarea generaţie trebuie să facă din nou ceva ieşit din comun. Designul, aşa cum am mai sus, era deja o referinţă în segment, dar noutatea absolută a fost descoperită în domeniul atât de drag tinerilor, segment căruia de fapt i se şi adresează Noua Clasa A. Mercedes-Benz spune despre maşina sa că este primul automobil device, dar amănunte concrete despre acest capitol veţi găsi în rubrica ce închide reportajul.

Eu vă voi spune despre cum merge noua maşină încălţată cu cauciucuri cu balon jos pe jante de 19 inch, jante care-ţi încântă privirea, iar AMG îţi şi transmite că trebuie să mergi neapărat s-o testezi în toată splendoarea sa. Roşul o prinde de minune, maşina oferită de dealerul Casa Auto fiind dotată cu un motor de 1,3 litri pe benzină, dar care dezvoltă 163 CP. Maşina a căpătat un plus de supleţe în faţă, dar botul de rechin este evident. Spatele este însă plin de muşchi, masiv, bine lucrat, bine proporţionat, conferă o senzaţie de stabilitate, o senzaţie de siguranţă.

Cascadă de curcubeie

Spectacolul continuă în interior. De cum urci în scaunele AMG, de fapt cum cobori, te şi simţi îmbrăţişat de ele, şi practic nu mai conduci o compactă, ci te apropii foarte tare de un roadster. Eşti foarte aproape de asfalt şi abia aşteptam să trec în modul SPORT, dar mai aveam să merg pe CONFORT prin oraş. Privirea îţi este subjugată fără pic de efort de display-ul imens, care începe din stânga şoferului şi nu se opreşte până nu ajunge spre pasager. Vechea tabletă este dată deja uitării, acum avem de-a face cu un display digital, ce poate fi modificat după bunul plac. De fapt tot interiorul poate fi schimbat după pofta inimii, culorile ambientale creând posibilitatea de curcubeie în cascadă!

Instalaţia audio Burmester face toţi banii, fiind ireproşabilă, tot sistemul de entertainment fiind la înălţime. Cu un simplu „Hey, Mercedes!” intri în dialog cu o asistentă gată să-ţi îndeplinească nişte dorinţe. N-am prea avut eu mare succes cu ea, deoarece n-am determinat-o să deschidă trapa, ci doar să retragă acoperişul. Nici nu-mi propusesem să descopăr tot ce poate maşina asta pentru preţul de 39.000 de euro (fără TVA), deoarece eram mulţumit că toate comenzile importante îmi erau practic puse ca pe o tavă sub cele trei guri de aerisire centrale ce îmbracă şi ele culori ambientale.


Simţuri activate la maximum

Curios din cale-afară eram însă să văd cum se comportă maşina cu motoraşul de 1,3 litri. Am tot văzut variante de downsizing în ultimii ani, în special printre hatchback-urile compacte, şi puţine au fost favorabile. Sigur, maşinile zburdau în voie pe la turaţii ridicate, dar până să ajungi acolo te confruntai cu un lag mai mic sau mai mare, mai deranjant sau mai puţin deranjant. Cu Noua Clasa A am luat-o uşor din loc, dar motorul ce colabora cu o cutie de viteze automată îmi transmitea că n-are nevoie de acomodare, că pot să-l solicit la maximum oricând vreau. N-aş putea spune deloc că am tras de el la început, dar maşina avea o dezinvoltură de invidiat.

Rulam pe CONFORT şi găseam răspuns favorabil şi la cele mai fine apăsări ale pedalei de acceleraţie. Direcţia fină contribuia la o manevrabilitate fără cusur ce acompaniază caracterul dinamic al maşinii. Slalomul prin oraş te ajută să economiseşti minute preţioase, iar multitudinea de sisteme de siguranţă sunt activate cu simţurile la maximum. Maşina asta ştie tare multe şi nu va fi prea de mirare dacă nu peste foarte mult timp o vom vedea cu capacităţi autonome!

Suveranul SPORT

Cuplând selectorul în modul SPORT, imediat motorul începe să prindă şi glas. Maşina capătă parcă măcar o viteză în plus, suspensia devenea mai fermă, practic eşti lipit de şosea. Vitezele ce începeau să atingă valori ridicate nu transmiteau mare lucru în habitaclu, dar surpriza imensă este legată de micuţul propulsor. Cine nu-i ştie capacitatea cilindrică nici nu i-o poate bănui, se comportă lejer ca un motor de 1,8 litri dacă nu cumva şi mai puternic. N-am întâlnit, oricum l-am luat, vreun moment în care să se simtă descumpănit, ci rula aşa cum îi dictai. M-am oprit atunci când unul dintre sistemele maşinii mi-a dat de veste că depăşisem viteza maximă setată pentru cauciucurile de iarnă, una cu care eu însă n-am deloc curaj să circul pe drumurile patriei în sezonul rece. Mi-a fost de ajuns însă, ştiind că dispuneam în continuare de rezerve însemnate de putere, aşa cum dispuneam de foarte multe avantaje de care nici n-am pomenit pentru a-i lăsa pe viitorii proprietari să le descopere şi să se bucure de toate detaliile cu care Mercedes-Benz şi-a înzestrat device-ul pe roţi!

Verdict de dreapta...by Matei

Deşi în ultima vreme n-am mai avut ocazia, cu părere de rău, să mai scriu despre vreo maşină, tot timpul m-am gândit la aspectul de rechin al noului A Class şi al noului CLS, pe care compania Mercedes-Benz le-a întinerit. Noua clasă A rămâne un model drăguţ, mai nou, chiar foarte sportiv la aspect, perfect pentru o domnişoară. Forma impunătoare a botului şi cea bombată din spate, cu aere de Autobahn, şi guri de ventilaţie specifice modelelor AMG, oferă maşinii puterea de a întoarce capul fiecărei persoane înspre direcţia ei de deplasare.

Interiorul sportiv, scaunele AMG în timpul unui traseu în care turaţiile nu scad sub 4.000, oferă stabilitate în curbe. Spuma de la nivelul lombar este cel mai bun artificiu, dând senzaţia de protecţie copilotului speriat de demarajul şoferului. Consola centrală a maşinii cu iz de S Class împreună cu luminile ambientale (o varietate foarte largă de combinaţii) pe timp de noapte reprezintă un alt motiv pentru secreţia de testosteron.

Cea mai mare noutate o reprezintă display-ul touch de acum, deşi tot cu ajutorul touchpad-ului vor naviga fanii înfocaţi. Şi volanul reprezintă o noutate adusă interiorului, S Class-ul acceptând şi acest accesoriu sa fie prezent la fratele cel mai mic al familiei. Meniul maşinii este foarte interactiv, totul se vede pe un ecran mult mai mare, de 10,25 inch. Cea mai interesantă funcţie şi definitorie pentru acest model este „Hey Mercedes” care-ţi permite să dai comenzi vocale pentru a deschide/închide geamurile, să schimbe/să pună pauză unei melodii etc.

Surpriza mare a fost, în premieră pentru mine, să am plăcerea să ascult într-un Mercedes-Benz muzică de la un sistem Burmester. Un sunet magic chiar aş putea spune. Nu am sesizat distorsionări pe parcursul timpului petrecut în maşină, subwoofer-ul şi el face o treabă bună, îşi marchează existenţa, dar nu cât să te facă să te dai jos din maşină. Totul este calculat din acest punct de vedere, iar la preţul de 485 de euro oferit de Mercedes este o investiţie foarte bună pe care nu o vei regreta nicicând.

Comments are closed.