Noul Jaguar F-Pace — Perfectiune atinsa macar tangential

Galerie foto

Orice model Jaguar reprezintă întotdeauna un punct irezistibil de atracţie. Contează mai puţin dacă este unul sport sau o berlină. Dar când este vorba despre primul SUV din istoria mărcii atunci chiar că interesul tinde spre cotele maxime. În ce direcţie tind aprecierile în privinţa lui F-Pace ne dăm seama din rândurile următoare.

Primire de Jaguar

Întâlnirea cu Noul Jaguar F-Pace a avut loc în prima vineri a verii, spre seară, după vreo două zile cumplit de ploioase. Nu-i de mirare că am pus de o scurtă şedinţă foto cu maşina curată chiar în curtea dealerului Casa Auto Iaşi. Ploaia se oprise, norii se mai împrăştiaseră, dar parcă nimic nu mai putea spune cu precizie că nu voi mai vedea curând stropi pe parbriz. Aşa am descoperit repede că hayon-ul era electric şi că în portbagaj era o roată de rezervă imensă, de dimensiuni normale, cu aceeaşi jantă de efect cu care erau echipate şi roţile ce purtau SUV-ul pe nişte căi de care eu nu mă mai săturam şi despre care vă voi vorbi un pic mai târziu.

Singurul regret, dacă poate fi vorba de aşa ceva, din acea primă seară cu F-Pace a fost că nu am mers cu maşina şi după lăsarea nopţii pentru a vedea cât de bine îşi fac treaba farurile. Am putut însă observa când noaptea începea să triumfe că îţi acordă un sprijin real de cum roteşti volanul şi eu unul chiar aş cumpăra maşina asta fără s-o mai verific şi la acest capitol.

Exteriorul este unul cam fără cusur, în care se împleteşte fericit orice vrei. Dimensiunile îl pot încadra în orice gust, nefiind deloc mic pentru a-ţi pune întrebări dacă să-l numeşti sau nu SUV şi nici prea mare nu-i ca să ai rezerve în a-l cumpăra pentru o folosinţă aproape exclusivă pe asfalt. Este plăcut de oriunde l-ai privi şi atrage priviri pe oriunde te-ai deplasa.

Interiorul te primeşte aşa cum ştie un Jaguar s-o facă. Scaunul şoferului are un spătar care te îmbrăţişează necondiţionat şi parcă împreună cu şezutul au fost proiectate pentru a te trimite într-un fotoliu comod în care ai putea citi în neştire dacă n-ar fi un volan în faţa ta. Oriunde ţi-ai arunca privirea o vei însoţi pe dată ori de măcar o întrebare cu privire la modul în care a fost realizată zona luată în colimator sau de mirare pentru soluţia găsită. Clasa emanată de materialele folosite şi grija cu care au fost puse toate detaliile la punct îţi dau certitudinea că te afli într-un Jaguar pur-sânge, gata să te poarte în orice fel de aventură ai pune la cale.

Se transformă după placul proprietarului

Nu putea fi însă chiar totul perfect, pentru că se auzea un scârţâit din dreapta spate. Discret, dar eu încă aud foarte bine. Îi simţeam prezenţa la fiecare denivelare, dar maşina abia trecuse de 1.000 kilometri şi nu putea fi nimic în neregulă. Posibil vreo pietricică mult prea curioasă ca să vadă cum de a fost reuşită aşa o suspensie era răspunzătoare de acel scârţâit, care se făcea auzit şi a doua zi.

Am uitat să vă spun că de la primii metri pe bordul digital mi-a apărut informaţia că roata din dreapta faţă avea presiunea de 1,9 bar. Bord digital am spus, aşa cum eu văzusem acum câţiva ani buni pe vechea generaţie XJ, un bord tot pe un albastru infinit, la fel de încântător. Zona cadranelor de bord a fost luată de un display generos, pe care îl poţi seta în fel şi chip. Eu am fost curios să văd doar cum arată navigaţia proiectată chiar în faţa mea şi am fost şi de această dată impresionat.

Instalaţia audio Meridian îţi transmite de la primele acorduri că până şi o melodie pe care o urăşti o vei găsi măcar plăcută, iar sunetul plin era controlat parcă la mare precizie, nu lăsat să se împrăştie prin habitaclu după bunul său plac. Nici n-am apelat la multiplele setări pentru că deja sunetul era impecabil. Tot setări la discreţie pentru instalaţia de climatizare şi pentru orice ai mai vrea, de parcă maşina asta ar putea să se transforme în doar câteva minute în visul oricărui client.

Gata pentru orice aventură

Probabil voi uita multe să vă spun şi dacă nu scriu acum că spătarele scaunelor din spate, unde ai loc din belşug pentru picioare, pot fi reglate electric cred că poate nici nu mi-aş mai aduce aminte, dar eu deja renunţasem la modul de rulare ECO. Pe cel pentru zăpadă şi carosabil ud nici n-am rulat şi am intrat în NORMAL pe un traseu virajat, pe care de regulă este foarte greu de depăşit având în vedere că există doar o bandă pe sens. N-a fost prea aglomerat şi am putut să trag un pic de maşină. O stabilitate fără cusur pe viraje m-a ajutat să ajung la capătul traseului probabil într-un timp atât de scurt că s-ar clasa pe podium. Şi dacă într-un caz nefericit că nu ar prinde podiumul tot ar fi pe o poziţie bună în primii 10.

Scopul n-a fost însă să prind podiumul, pentru că performanţa se împleteşte în F-PACE cu o nebănuită plăcere a condusului. Ba chiar din când în când plăcerea asta te învăluie de nu-ţi mai stă gândul la performanţă. Dar când m-am întors pe traseul virajat am sesizat că scârţâitul dispăruse. Probabil pietricica pe care o bănuiam a plonjat la unul din virajele mai strânse, iar de atunci maşina atingea, măcar tangenţial, perfecţiunea.

Am străbătut traseul în sens invers pe modul DYNAMIC, iar display-ul s-a colorat în roşu. Am folosit padelele de pe volan doar să mă conving că maşina asta are şi frână de motor. Am spus motor şi mi-am dat seama cât de mult a trecut până să vă zic că maşina era dotată cu un propulsor Diesel de 3.0 litri, ce dezvoltă 300 CP de chiar nu-ţi poţi dori mai mult de la un SUV. SUV pentru că îl ştii cum arată, pentru că din interior cineva legat la ochi chiar nu va şti în ce fel de maşină se află.

În acel mod însă F-Pace arată de parcă ar fi un model sport, cu o rezervă de putere ce îţi rezolvă orice problemă din trafic. N-am vrut să exagerez cu depăşirile, dar când găseam o mică porţiune cu vizibilitate ceva mai bună depăşeam fără emoţie tot ce întâlneam în cale. Iar asta doar când apăsam pedala de acceleraţie cam la o treime din cursă, nu mai mult. Deja te lipeai bine de tot de spătar, spătar parcă anume proiectat şi pentru a te primi în acele momente în care forţa colosală a propulsorului făcea ordine pe şosea.

Bucurie secundă de secundă

Dar motorul cuceritor făcea o echipă de vis cu cutia de viteze automată, care schimba treptele cu atât de multă discreţie de parcă ţi-ai mai dori din când în când şi câte o poticneală. Dar Jaguar n-a aşteptat atât până să trimită primul său SUV pe piaţă ca să se poticnească. L-a trimis la sigur şi l-a înzestrat cu tot ce trebuie. Sigur că e bun şi modul ECO, în care poţi scoate lejer prin oraş un consum mediu sub 10 la sută, e minunat şi NORMAL, dar DYNAMIC pare ireal. Nu ascund că-mi place să plec de pe loc cu pedala de acceleraţie la capăt, când spătarele sunt destul de încercate, şi imediat calc până la fund de maşina efectiv rupe asfaltul. Nu rupe şi aderenţa, dar sprintul este şi el parcă desprins din alte filme. Maşina parcă nu mai are roţi care se învârt pe asfalt. Nu, pentru că asfaltul nu este perfect, pe când deplasarea bolidului este fără cusur. Ai senzaţia că maşina asta care costă 66.886 de euro (fără TVA) parcă se desprinde puţin de sol şi rulează pe o imaginară pernă magnetică. Rareori am întâlnit această senzaţie, rareori am mers pe astfel de căi de care spuneam la început că nu mă mai satur. Puteam să pun combustibil în rezervor şi chiar să nu mă mai satur, însă ştiu deja că tot ce este frumos durează puţin.

Şi să nu credeţi că este o maşină din cale-afară de gurmandă. Cât am tras eu de ea cu acceleraţia la podea şi n-am trecut de 13 la sută, dar cu cât trăgeam mai tare se încăpăţâna parcă să fie la fel de silenţioasă, la fel de discretă. Nu însă şi lipsită de personalitate, dar te lasă întotdeauna să alegi tu consistenţa. Frânarea este atât de fermă pe cât îţi propui, iar manevrabilitatea în viraje este fără cusur. N-am reuşit deloc s-o abat de pe traiectorie în situaţii cu care rar vă veţi confrunta, aşa cum rar cred că veţi ajunge la vitezele pe care le-am atins eu. Maşina asta ajunge imediat, practic fără să-ţi dai seama pe la 140 km/h, iar la acest nivel poţi să spui că realizezi un mix din toate pentru o călătorie de vis. Sigur, poţi trece de 200 km/h în câteva secunde, vei continua în maximă siguranţă, dar ştiţi bine că nu recomand asta pentru mai mult de câteva secunde.

Maşina asta este făcută se te bucuri de ea secundă de secundă. Orice secundă pierdută aiurea echivala cu o mică dramă, dar viitorii proprietari să fie convinşi că au făcut o alegere înţeleaptă. Au tot ce vor vrea de la o maşină, numai să nu-i ceară să şi zboare!

Comments are closed.