Noul Ford Mondeo Hybrid 4D – Discretul cavaler

Nu o dată am spus că maşinile din clasa medie sunt pe cale de dispariţie dacă nu aparţin de constructori premium. Cine s-a încăpăţânat să le păstreze ştia că trebuie să le apropie calităţile cât mai mult cu putinţă de modelele de care am pomenit, dar să le activeze la maximum sistemul City Safety când venea vorba de preţuri pentru a retrezi interesul clienţilor.

Tentaţia Hybrid

Prima grijă a constructorilor pentru a-şi menţine în cărţi modelele din clasa medie a fost să le sporească lungimea cât mai aproape de 5 metri pentru a putea cumva intra în luptă şi cu maşinile din clasa mare, însă cu un preţ semnificativ mai mic. Al doilea pas a fost să le doteze cu materiale de cât mai bună calitate, cu sisteme care se regăseau de regulă în segmentul premium, practic să ofere opţiuni cât mai apropiate de cei care fac legea în domeniul luxului pe patru roţi, dar cu o economie considerabilă în cont. Însă pentru a concura cu cât mai mult succes a fost nevoie ca şi maşinile să arate tot mai bine, să transmită emoţie de la prima vedere, aşa cum şi-a propus şi Ford Mondeo cu al său Hybrid în patru uşi.

Nici nu mai ştiu care a fost ultima maşină testată în clasa medie a unui constructor care să nu se încadreze în segmentul premium, dar auzind de Hybrid la Mondeo n-am rezistat tentaţiei şi n-am putut să nu remarc de la început silueta de coupe pe care designerii au încercat s-o imprime modelului ce se dovedeşte armonios de oriunde l-ai privi. Este o maşină cu tuşe curate, cu o grilă ce nici n-ar trebui să spun că aduce cu Aston Martin, brand pe care Ford l-a avut mulţi ani în grup, design fără artificii inutile la un exterior ce nu-şi propune să ceară mai mult decât oferă.

Dotări utile

Interiorul lui Mondeo Hybrid te primeşte cu un scaun aşezat mult în spate. Imediat gândul te conduce la maşinile premium care îşi retrag scaunul atunci când ai oprit motorul. Maşina îşi apropie scaunul de volan când ai pornit sistemul alcătuit din motorul EcoBoost de 2 litri şi de unitatea electrică ce împreună dezvoltă 187 CP, bateria fiind încărcată la 1,4 kWh de un generator. Scaunul ajunge în poziţia în care a fost lăsat ultima oară, dar după ce l-am reglat ca pentru mine, inclusiv oglinzile, am activat opţiunea 3 din memoria cu care era dotată maşina ca să rămână ştiute toate setările şi imediat am conectat telefonul, totul realizându-se în puţine zeci de secunde pe generosul display cu touch. Am uitat să vă spun că atunci când am vrut să reglez  volanul nu găseam nicio manetă, dar m-am prins destul de repede că şi la el tot electrice erau reglajele.

Piele pe scaune şi banchetă, materiale plăcute la atingere, finisări realizate cu destul simţ de răspundere, un interior primitor, cu mult loc pe bancheta din spate, dar cu un portbagaj în două trepte, pe care nu prea l-am înţeles la început. Treapta mai apropiată, mai adâncă, va fi numai bună pentru a aşeza multe sacoşele cu cumpărături, nemaiavând astfel grija că ele vor beneficia de propria plimbare prin generosul portbagaj.

Util şi sistemul care îţi permite să nu scoţi cheia din buzunar sau pe unde vrei s-o ţii, aşa că poţi deschide şi închide maşina de la fiecare uşă, doar apăsând discret pe mâner.

Surprinzător de manevrabil

Cuvântul discret nu a apărut însă mai sus pentru ultima oară. Maşina începe să ruleze pe primii metri, normal în sistem electric, adică discret şi de multe ori am sesizat că este o maşină silenţioasă. Nu tăcută, ci silenţioasă. Când începi să calci ceva mai cu entuziasm pedala de acceleraţie se aude un mormăit, de parcă motorul termic te-ar întreba dacă într-adevăr ai nevoie de el sau doar îl trezeşti pentru câte un sprint prin oraşul aglomerat ca să-ţi faci mai uşor loc de pe o bandă pe alta. Sistemul hybrid colaborează cu o cutie de viteze CVT, cu variaţie continuă, gen de cutie pe care o ştiam de mulţi ani, de la prima generaţie Prius. Acum este mult mai evoluată, iar maşina rulează cu un plus de rafinament dat de suspensia ce contribuie şi ea din plin la senzaţia de model discret, silenţios.

Sigur, motorul termic este gata să te ajute să-ţi satisfaci din plin plăcerea de a conduce, dar, având în vedere sistemul hybrid, mi-am propus să merg cu maşina asta cât am putut de mult prin aglomeraţie şi să nu apelez deloc nici la butonul ECO de pe tunelul central şi nici la un stil de condus economic. Ba chiar am exagerat un pic cu câteva sprinturi pentru a testa sistemul de frânare, pentru că la început l-am găsit şi pe el cam discret, fiind nevoie de călcări ferme ale pedalei pentru a opri maşina pe distanţe cât mai scurte.

Am încercat să pun modelul în situaţii dintre cel mai dificile prin înghesuiala din oraş, dar s-a descurcat mult peste aşteptări în ciuda dimensiunilor nu tocmai comode de manevrat. N-am încurcat pe nimeni în trafic, maşina a răspuns cu multă precizie la orice comandă, dar mai ales la manevrele de mers înapoi sunt de mult ajutor senzorii de parcare, precum şi imaginile transmise la bună calitate de cameră pe imensul display. Eu unul am condus Mondeo Hybrid prin oraş de parcă aş fi mers cu un hatchback compact, singura sa problemă la care nimeni nu are rezolvare fiind să găsească 5 metri pentru a o putea aşeza în locurile unde este disponibilă doar parcarea laterală.

Preţul răbdării

V-am spus că mi-am propus să merg cu predilecţie prin oraş, iar instalaţia de climatizare a avut ceva de lucru, însă şi ea îşi făcea treaba în linişte, fără să deranjeze câtuşi de puţin. Am uitat să vă spun de instalaţia audio, pe care am folosit-o doar ca să se simtă băgată în seamă după ce în urma câtorva reglaje m-a convins că se poate pune bază pe ea la nevoie. N-am ţinut deloc cont de un condus economic, iar maşina a depăşit consumul mediu de 8 la sută abia după ce am auzit cât de bine sună motorul termic. Pe distanţe mele scurte prin oraş, consumul mediu ajunge pe la 7,8 la sută, dar cu siguranţă poate fi scăzut sub 7 fără prea mare efort la o maşină ce costă 24.700 euro (TVA inclusă) prin Programul Rabla.

Şi, totuşi, m-am dedicat un pic şi condusului economic, dar când să ating doisprezece kilometri rulaţi prin oraş am zărit pe display că deja coborâsem sub 5 la sută şi chiar nu mai avea vreun rost să-mi pun răbdarea la încercare într-un model care îţi pune la dispoziţie 187 CP precum un cavaler discret, care n-are nevoie de surle şi trâmbiţe pentru a-şi manifesta prezenţa sa agreabilă.

Comments are closed.