Noua Mazda3 – Maşina viitorului prezentată ca artă!

Noua Mazda3 prezintă viitorul Mazda şi aduce îmbunătăţiri majore la toate nivelurile: design, performanţe, confort şi calitate, tehnologie şi siguranţă, consum şi emisii. De acum, cele două variante, hatchback şi sedan prezintă personalităţi diferite, iar ambele vor putea găzdui sub capotă noul motor Skyactiv-X, cu funcţionare duală (aprindere prin compresie sau prin scânteie), care combină avantajele motoarelor diesel şi pe benzină. Noua Mazda3 oferă o noutate majoră şi în ceea ce priveşte echipările, modelul fiind dotat în standard cu elemente care se regăseau în trecut doar pe variantele superioare de cost.

Design exterior

Filosofia de design KODO, sufletul mişcării – a evoluat spre un nou nivel, denumit maşina ca artă. Primele indicii au fost oferite de conceptele KAI şi Vision Coupe. Este o orientare spre estetica japoneză, spre minimalism şi eliminarea elementelor inutile, ceea ce lasă loc unui joc impresionant de lumini şi umbre. Lateralele noii Mazda3 reflectă mediul înconjurător într-o manieră spectaculoasă.

Noua Mazda3 arată două personalităţi distincte, hatchback-ul este sportiv, seducător şi dinamic, iar sedanul este suplu, rafinat şi elegant. Diferenţele se observă atât în designul spoilerului frontal, cât şi al stopurilor. Hatchback-ul poate fi pus de acum în valoare şi de o nouă nuanţă, Gri polimetalizat, care combină aspectul dur al metalului cu textura fină şi lucioasă a plasticului, rezultatul fiind o variaţie a expresiei în funcţie de unghiul de observare.

Noua compactă Mazda va fi echipată standard cu jante de aliaj de 16 inch, faruri LED cu spălător şi stopuri cu LED precum şi oglinzi exterioare în culoarea caroseriei, electrice, încălzite şi rabatabile automat, cu semnalizator integrat. Ştergătoarele sunt de acum poziţionate sub linia capotei, pentru a asigura vizibilitate maximă şoferului, au o acţionare mai amplă şi duzele de spălare parbriz încorporate în braţe.

Design interior şi dotări

Interiorul este gândit conform temei minimaliste „less is more”, iar accentul a fost pus pe confort, calitatea materialelor şi ergonomie desăvârşită. Elementele care înconjoară şoferul sunt dispuse simetric pe două axe, una transversală, de-a lungul bordului, pentru a păstra cât mai aproape de linia ochilor elementele importante, şi una longitudinală, care asigură poziţionarea ergonomică a persoanei care stă în faţa volanului. Pedalierul, volanul şi elementele de pe bord sunt regândite, centrate pe şofer, iar volanul poate fi reglat acum mai amplu.

Modelul este echipat standard cu proiecţie laser pe parbriz şi un display central color de 8,8 inch, acţionabil prin intermediul comenzilor de pe volan sau al centrului de comandă HMI de pe consola centrală. Sistemul de infotainment a fost regândit pentru a fi şi mai uşor de utilizat, mai intuitiv, şi include în premieră un manual digital al utilizatorului, care oferă explicaţii detaliate pentru orice avertisment pe care îl primeşte şoferul pe instrumentele de bord.

Tunelul median a crescut în dimensiuni, a fost ridicat pentru a fi mai aproape de şofer, iar toate elementele reaşezate. Astfel, centrul de comandă este mai mare şi mai în faţă, iar schimbătorul de viteze este realizat după o nouă tehnologie care subliniază natura sportivă şi măiestria finisajelor Mazda. Cotiera centrală a fost mutată mai în faţă, iar suporturile de pahare poziţionate în faţa schimbătorului. Volanul a fost, la rândul său, redesenat şi este şi mai ergonomic.

Scaunele, complet noi, au fost proiectate pe baza cercetărilor Mazda şi păstrează curbura naturală a coloanei, ajutând şoferul să-şi echilibreze în mod natural capul. Înclinaţia şezutului este reglabilă în mod standard, ceea ce va permite ajustarea mai bună a scaunului şi menţinerea unei posturi fireşti, mai relaxate. Un alt element care contribuie la ergonomia ocupanţilor locurilor din faţă sunt montanţii frontali ale căror grosime şi formă au fost modificate pentru a lărgi vizibilitatea şi reduce nevoia mişcării capului sau a ochilor.

Sistemul audio a fost, de asemenea, regândit pe baza studiilor Mazda şi asigură o calitate ridicată a sunetului. În varianta standard modelul este echipat cu 8 difuzoare, poziţionate mai sus pe tapiţeriile uşilor sau în colţurile habitaclului în cazul celor pentru frecvenţe joase. Rezultatul este o senzaţie mai naturală în ceea ce priveşte sursa sunetului şi un plus de claritate. La o audiţie perfectă contribuie şi antifonarea habitaclului, realizată după procedee noi, atât în ceea ce priveşte podeaua, cât şi portierele, pentru a reduce şi mai mult zgomotul provenit de la rulare.

Ocupanţii noii Mazda3 vor avea la dispoziţie în mod standard aer condiţionat manual, buton start/stop, cadran central digital, frână de parcare electrică cu funcţie Auto Hold, volan şi schimbător îmbrăcate în piele, conectivitate USB şi Bluetooth, Apple CarPlay şi Android Auto, sistem de navigaţie integrat şi recepţie radio digitală (DAB), geamuri electrice faţă-spate, cotieră centrală faţă, glisantă, cu spaţiu de depozitare şi scaune faţă reglabile pe înălţime.

Dinamică şi motorizări

Arhitectura Skyactiv de la Mazda presupune armonizarea proiectării scaunelor, caroseriei şi şasiului, astfel încât maşina se comportă ca o extensie naturală a corpului, iar mişcările pasagerilor în timpul deplasării să fie fireşti. Constructorul a urmărit ca operaţiunile de bază ale maşinii: accelerarea, virarea şi oprirea să se simtă natural pentru şofer.

Structura caroseriei este mai rigidă datorită integrării în premieră a oţelului înalt-aliat, cu limită ridicată de elasticitate, din clasa 1.310 MPa, care a permis şi obţinerea unor elemente de rezistenţă mai subţiri. Este rezultatul cercetării Mazda, până în prezent oţelul din clasa 1.180 MPa fiind limita maximă de elasticitate ce se putea prelucra prin presare. Totodată, Mazda foloseşte o structură inelară, multi-direcţională, pentru a creşte rigiditatea şi legătura caroseriei cu trenul de rulare. Suspensia a fost modificată semnificativ, în sensul că pe puntea din spate a fost introdusă o bară de torsiune pentru un răspuns rapid şi liniar, într-un sistem optimizat de Mazda pentru a asigura nivelurile de confort şi sportivitate specifice modelelor mărcii.

Mazda3 poate fi echipat în premieră cu sistemul de tracţiune integrală i-activ AWD evoluat. Acum i-activ AWD monitorizează aderenţa celor patru roţi în timp real şi asigură o stabilitate şi mai bună în orice moment. Sistemul a fost armonizat cu noua versiune a tehnologiei G-Vectoring Control Plus pentru a controla distribuţia cuplului între cele două punţi. Rezultatul este un răspuns mai fidel la intenţiile şoferului, indiferent de condiţiile de drum. Pierderile mecanice se reduc cu aproximativ 60% faţă de modelul anterior, ceea ce contribuie la reducerea consumului.

Noua Mazda3 prezintă mai multe premiere în ceea ce priveşte motorizările. Principala noutate este motorul Skyactiv-X pe benzină, care funcţionează dual cu aprindere prin compresie sau aprindere controlată cu scânteie. Mazda este primul constructor care aduce această inovaţie în producţia de serie. Motorul va produce 181 CP şi îmbină avantajele motoarelor clasice pe benzină şi diesel, fiind mai economic şi mai eficient, cu performanţe superioare motoarelor pe benzină anterioare. Răspunsul motorului este mai rapid şi liniar, oferind cuplu mai mare la orice nivel de turaţii. Al doilea motor pe benzină disponibil este noua generaţie Skyactiv-G de 2 litri şi 122 CP. Ambele motorizări pe benzină beneficiază de dezactivarea cilindrilor şi vor fi asistate de un sistem nou Mild-Hybrid care captează energia rezultată din frânare, o stochează într-o baterie şi apoi alimentează diferiţi consumatori în momentul accelerării.

Doritorii au la dispoziţie şi o variantă de motorizare diesel Skyactiv-D de 1.8 litri şi 116 CP, economic, silenţios şi cu emisii reduse, care va asigura performanţe ridicate pentru noua generaţie Mazda3.

Siguranţă

Noua Mazda3 va putea fi echipată cu sisteme avansate de siguranţă, cum este FCTA (Front Cross Traffic Alert) care foloseşte radare instalate pe lateralele maşinii pentru a detecta vehicule care se apropie din unghiurile moarte în intersecţii în „T” şi avertizează şoferul. Un alt sistem nou monitorizează şoferul prin intermediul unei camere şi a unui LED cu infraroşu instalate în lateralele ecranului central. Echipamentele analizează mişcările ochilor şi fizionomia şoferului pentru a determina nivelul de oboseală şi de atenţie şi îl avertizează sonor dacă este nevoie. Totodată, sistemul funcţionează în tandem cu asistentul inteligent de frânare şi scurtează timpul de atenţionare la frânare. Al treilea nou sistem care contribuie la creşterea nivelului de siguranţă a noii Mazda3 este Cruising & Traffic Support care asistă accelerarea, frânarea şi direcţia în ambuteiaje pe autostradă pentru a menţine o distanţă corespunzătoare faţă de vehiculul din faţă.

În ceea ce priveşte siguranţa pasivă, pe lângă noile componente şi structuri ale caroseriei, noua Mazda3 vine echipată în premieră cu airbag pentru genunchi, care elimină deplasarea în faţă a corpului şoferului în cazul unei coliziuni şi reduce efectele acesteia asupra şoferului prin diminuarea sarcinii care trebuie susţinută de centura de siguranţă. Totodată, capota şi bara frontală au structuri noi, care permit absorbţia mai uşoară a energiei la impactul cu un pieton.

Dotările de siguranţă standard pentru noua Mazda3 includ: airbag-uri frontale, laterale faţă şi cortină faţă-spate, airbag pentru genunchi, sistem monitorizare presiune pneuri, G-Vectoring Control Plus, sistem asistenţă plecare din rampă, senzori de lumină şi ploaie, asistent inteligent de frânare în oraş, pilot automat adaptiv, sistem de monitorizare unghi mort, sistem de asistenţă pentru menţinerea benzii de deplasare, sistem inteligent de asistenţă la viteză, sistem inteligent de frânare, sistem de recunoaştere a semnelor de circulaţie, sistem de control automat a fazei lungi, sistem de alertă şofer, senzori de parcare spate, sistem de apelare de urgenţă e-call şi sistem de alarmă pentru efracţie.

Comments are closed.