Motoarele care conteaza in lumea auto

Galerie foto

MOTORUL ANULUI 2007 -- BMW TWIN-TURBO 3 LITRI
"BMW a potrivit perfect calitatile a sase cilindri in linie cu beneficiile turboalimentarii", considera Giannis Charpidis de la 4Wheels.

In runda finala, impresionati de catre folosirea materialelor usoare la motorul cu sase cilindri ce ofera performante de V8, 53 dintre cei 62 de membri ai juriului i-au acordat puncte. Thierry Etienne de la ziarul Le Figaro a comentat: "Controlul perfect al injectiei directe si al turboalimentarii fac posibil acest miracol". Jake Venter, de la revista CAR, din America de Sud, aclameaza si el motorul twin-turbo drept "o adaugare potrivita la seria inspirata de motoare BMW cu sase cilindri".
Ce iese in evidenta la twin-turbo este prima aplicatie a sistemului capodopera de injectie al BMW, care dispune de injectori localizati central, in virful camerei de combustie, adaugind eficienta si acuratete de pulverizare. Poate ca cea mai mare realizare a motorului twin-turbo pe benzina este victoria sa pe un teren foarte puternic: atit de competitiv a fost concursul incit motorul V10, cistigator al ultimelor doua editii, a terminat abia pe locul al patrulea. Graham Johnson, co-presedinte al concursului, a concluzionat: "Sper ca aceasta victorie sa incurajeze BMW sa turboalimenteze mai multe dintre motoarele sale pe benzina".

CEL MAI BUN MOTOR NOU -- BMW 3 LITRI TWIN-TURBO
"Motorul 3 litri Twin-Turbo este la fel de puternic ca un taur si se potriveste perfect in categoria mica de masini", sustine Jeroen Jongeneel, de la De Telegraaf.
Fiind deja introdusa tehnologia twin-turbo la motoarele Diesel de 3 litri regasite la modelele 335d, 535d si X3, BMW a dezvoltat acum tehnologia pentru puterea pe benzina. Iar cei 62 de experti din 30 de tari au decis ca cel mai fin tren motor introdus in ultimele 12 luni a fost cel de 2,979 cc twin-turbo care si-a facut debutul la BMW 335i.
Folosirea a doua unitati turbo mai mici, din aliaj usor -– fiecare alimentind cite trei cilindri cu aer -– fata de folosirea unei singure unitati asigura un raspuns mai rapid la schimbarile regulatorului pina la liniuta rosie de 7.000 rpm si de asemenea cauta sa elimine intirzierile.

Motorul revolutionar demonstreaza pentru prima data calitatile sistemului direct de injectie de inalta precizie, nou-nout. Aceasta dezvoltare maximizeaza performantele si eficienta prin dozarea precisa a amestecului de combustibil si aer. Piezo-injectorii sint localizati central in camera de combustie intre orificiul de admisie si valvele de evacuare. Injectia directa ajuta de asemenea la racirea camerei de combustie, permitind sa se produca un raport de compresie mai mare (10,2:1) pentru a reduce si mai mult consumul.

BMW este mindru de faptul ca, comparat cu motoarele cu opt cilindri de performante similare -– 302 CP putere maxima si 400 Nm intre 1.300 rpm si 5.000 rpm -– motorul sau cu cei sase cilindri in linie cintareste cu 70 kg mai putin, contribuind la o cifra de consum de doar 9,5 l/100 km intr-un ciclu combinat in UE. Economia nu inseamna insa si rabat din performante: la modelul 335i Coupe, 100 km/h este atinsa de pe loc in 5,5 secunde.

CEL MAI ECONOMIC -- TOYOTA 1.5 LITRI HYBRID SYNERGY DRIVE
"Abilitatea lui Prius de a scoate 5,6 l/100 km in traficul urban este iesita din comun", este de parere Bill McKinnon, ziarist independent.

Este al patrulea an la rind in categoria Best Fuel Economy cind motorul de 1.5 litri Hybrid Synergy Drive de la Toyota insfaca premiul cel gras. Asta inseamna ca unitatea de putere de la Prius, care a fost votat motorul international al anului 2004, a adunat pina acum noua premii la International Engine of the Year. Performantele consistente ale unitatii de putere hibride se datoreaza intr-o mare masura fanilor sai: 35 din 62 de experti i-au acordat puncte, ajutind-o sa termine cu un avans de 114 puncte in fata celei de-a doua plasate, Honda Hybrid 1.3 litri IMA. Poate surprinzator, datorita succesului sau la vinzare, Prius nu a fost asa de popular intre juriile americane comparative cu Diesel-urile BMW si Mercedes-Benz, care au terminat pe locurile cinci-sase din aceasta categorie. In schimb, a avut de cistigat nivelul consistent de popularitate din intreaga lume al Prius.

Anatomia lui Hybrid Synergy Drive este acum familiara. Motorul de 1.5 litri pe benzina cu 76 CP este proiectat pentru a functiona dupa ciclul lui Atkinson, permitind curselor de compresie si expansiune sa fie setate independent. Un motor electric functioneaza in tandem cu motorul cu combustie interna, livrind 67 CP intre 1.200 rpm si 1.540 rpm. Un cuplu sanatos de 400 Nm este de asemenea obtinut intre 0 si 1.200 rpm. Combinatia propulseaza Prius-ul de la 0 la 100 km/h in mai putin de 11 secunde cu un consum de doar 4,2 litri la 100 km/h.

Prius II a devenit cel mai bine vindut hibrid de pina acum, cu aproape 1.000.000 de bucati aflate pe drumurile din intreaga lume. Toyota planuieste sa mai produca 280.000 de Prius II in 2007, formind cota leului de 430.000 de bucati, target-ul anual de hibride.
CEL MAI PERFORMANT MOTOR -- BMW 5 LITRI V10
"Cind cei V10 zbiara, V8 se cutremura -– iar acest motor este regele V10-urilor", precizeaza Brian Cowan, ziarist independent.
Se pare ca nimic nu poate opri puterea unui V10 de la BMW, iar faptul ca a mai fost plasat in alte doua masini pe parcursul ultimului an -– cei 10 cilindri fac parte acum si din versiunea decapotabila a modelului M6, dar si din M5 Touring -– motorul a cules pentru al treilea an consecutiv laurii premiului la categoria Best Performance din partea juriului de la International Engine of the Year Awards.

Combinatia cistigatoare de performanta si tehnologie a convins juriul ca in 2007 motorul in V10 este in continuare pe locul intii, in masini care se duc ca rachetele in 100 km/h in 4,7 secunde si care au 507 CP si un cuplu maxim de 520 Nm disponibil. Lasind la o parte performantele, motorul in "V" in unghi de 90 se mindreste cu o lista lunga de inovatii tehnologice care include timing-ul variabil al valvelor bi-VANOS si 10 guri de admisie optimizate.
Anul acesta, principala provocare pentru BMW a venit de la compania cu sediul in München, intrucit impresionantul twin-turbo pe benzina a iesit la lumina drept un rival adevarat la titlul de performanta al lui V10. Motorul Ferrari de 6 litri V12 regasit la 599 GTB a fost de asemenea o alegere populara, unitatea italiana acumulind 170 puncte, situindu-se pe locul al treilea.

Iar la Premiile de anul viitor motorul V10 va trebui sa faca fata fara indoiala unei competitii si mai dure pentru coroana performantei din partea noilor rivali, incluzindu-l aici si pe motorul de 420 CP V8 de la ultimul M3. Insa pentru moment, V10 continua sa fie favoritul expertilor. Giannis Charpidis de la 4Wheels a fost unul dintre numerosii care i-au elogiat virtutile": "Tehnologie exceptionala, performante impresionante si un caracter care da dependenta de la un motor pur sportiv care te face sa zimbesti".

SUB 1.0 LITRI -- TOYOTA 1.0 LITRI
"Surprinzator, cel mai lin motor cu trei cilindri pe care l-am experimentat", sustine Jake Venter, CAR, Africa de Sud.
In 2007, onoarea categoriei Sub 1.0 litri la International Engine of the Year Awards merge la Toyota de 1.0 litri cu trei cilindri, pe benzina, motor regasit la tripletii Aygo/Citroen C1/Peugeot 107, plus la Yaris/Echo/Vitz.
Se spune ca Toyota de 1 litru este cel mai usor motor cu combustie interna care se gaseste de vinzare in ziua de astazi. Cintarind doar 69 kg, designerii sai au adoptat o constructie in intregime din aluminiu si au realizat structura regulatorului si teava de combustibil din rasini in loc de metal. In acelasi timp, structura motorului a fost in asa fel realizata pentru a se obtine un bloc motor foarte compact -– grosimea peretilor este de doar 7 mm, mai subtiri decit la orice motor Toyota -– iar sistemul de admisie al aerului si invelisul motorului sint integrate intr-o singura unitate, o premiera de design pentru firma japoneza.

Cu 67 CP si 93 Nm la 3.600 rpm, motorul are o putere si un cuplu impresionante pentru un 1 litru. Si cu un potential de 4,6 l/100 km), unitatea de putere are de asemenea cel mai scazut ciclu combinat de consum de combustibil pentru un motor pe benzina din segmentul sau.
Cheia atingerii acestor cifre o reprezinta adoptarea unui timing variabil al valvelor VVT-I, despre care Toyota sustine ca este cel mai avansat sistem de acest gen din segment. Suplimentar, un invelis nou din rasini pentru pistoane, subtire, faptul ca inelele pistoanelor au tensiuni mici si configuratia celor trei cilindri contribuie la micsorarea pierderilor de frictiune.
Expertul Ken Gibson de la ziarul britanic The Sun a descris motorul drept "un motor modern pentru lumea reala. Poate ca are doar 1 litru, dar acest motor are intr-adevar caracter, performante surprinzatoare si o economie grozava".
1.0-1.4 LITRI -- VOLKSWAGEN 1.4 LITRI TSI TWINCHARGER
"Combinatia unei injectii directe cu un compresor; bine ati venit in noua era a motoarelor mici!", considera Leonid Golovanov, Autoreview.

Continuind de unde inginerii au lasat-o, Volkswagen a triumfat de departe in categoria de la 1 litru la 1.4 litri pentru al doilea an consecutiv. Intr-adevar, motorul 1.4 litri TSI (Torque Strong Twincharger) a terminat cu 200 puncte in fata celui de-al doilea plasat, un hibrid Honda de 1.3 litri.
In afara de faptul ca este echipat cu injectie directa, lucru care le-a permis inginerilor de la VW sa aleaga un raport de compresie mai mare, de 10:1, motorul de 1.4 litri dispune atit de un turbocharger, cit si de un supercharger pentru a genera cei 168 CP si 240 Nm de cuplu la 1.750 rpm, la versiunea cu cea mai mare putere. Consumul de combustibil este redus prin minimizarea folosirii supercharger-ului la viteze mari, o valva by-pass este de obicei pusa in functiune la 2.400 rpm sau sub acceleratii dure si pina la 3.500 rpm.

Expertii au apreciat imediat compania Volkswagen pentru inovatiile la motor; Farah AlKhalisi de la 4car.co.uk a spus: "TSI de la Volkswagen reprezinta o solutie eficienta la downsizing fara a pierde nici din performante sau timpii de raspundere". Gindurile ei au avut ecou in parerea expertului german Thomas Imhof, care a notat: "TSI este o cale ingenioasa de a combina inalta eficienta a combustibilului cu o putere extraordinara. Demonstreaza cit de puternic poate batea o inima micuta".
Incarnarea initiala de 168 CP a TSI a fost apoi adaugata unei variante mai slab propulsate de 138 CP, iar motorul a fost ulterior plasat in limuzina Jetta si Touran MPV.

1.4-1.8 LITRI -- BMW-PSA 1.6 LITRI TURBO
"Acest motor reprezinta una dintre putinele cai prin care MINI-ul putea fi imbunatatit", crede Jeroen Jongeneel, De Telegraaf.
Suprematia BMW la premiile International Engine of the Year Awards continua cu aceasta piatra pretioasa. Unitatea Cooper S inlocuieste designul supraalimentat anterior, si acesta cistigator al editiei 2003 a International Engine of the Year Award, cu un motor turboalimentat mai usor, mai puternic si mai economic.
Unitatea nou-nouta cu patru cilindri pe benzina, dezvoltata in parteneriat cu PSA Peugeot Citroen, este construita din aliaj usor si se mindreste cu un turboalimentator twin-scroll, injectie directa pe benzina, doi arbori cu came superiori si valve hidraulice care joaca rolul de elemente compensatorii. Aceste valve de evacuare sint umplute cu sodiu pentru a ajuta la racirea lor, in timp ce arborele cu came de admisie ajusteaza la infinit fazele, stabilind sincronizarea valvelor motorului in functie de cerintele soferului si necesitatile de putere.

Toata aceasta tehnologie livreaza un output maxim de 175 CP la 5.500 rpm si un output specific de 109,5 CP/litru. Cuplul maxim este de 240 Nm, mentinut consistent de-a lungul gamei de viteze de la 1.600 la 5.000 rpm. Sub acceleratie, cuplul este marit la 260 Nm printr-o functie overboost, care mareste presiunea de incarcare, lucrind exclusiv pe cuplul motorului. Consumul mediu de 6,9 l/100 km intregeste pachetul cistigator.
"Principiul de a obtine acelasi output ca un motor mai mare cu o unitate mai mica si mai eficienta din punct de vedere al combustibilului se numeste downsizing", a postulat Erich Sonntag, managerul de proiect pentru trenul motor MINI. "Cu output-ul specific de aproximativ 110 CP/litru, unitatea turboalimentata de la noul MINI reprezinta un exemplu minunat al acestei filosofii".

1.8-2.0 LITRI -- VOLKSWAGEN/AUDI 2 LITRI TURBO FSI
"Putine motoare de doi litri joaca rolul unuia de trei litri asa cum o face efectiv aceasta unitate de la Grupul VW", mentioneaza Frank Markus, Motor Trend.
"Versatil si destept; mic, dar serios de puternic", au fost cuvintele cu care Ken Gross de la Playboy a descris unitatea populara de putere de 2 litri dezvoltata de Audi, care sta de trei ani la rind in fruntea clasamentului din categoria de la 1.8 litri la 2 litri.

Cu un numar de output-uri disponibile incluzind 168 CP si 197 CP, versiuni diferite ale acestui motor sint folosite intr-o gama variata de produse ale grupului VW, inclusiv Golf, Audi A6, SEAT Leon si Octavia, de la producatorul ceh Skoda.
Motorul a fost gindit prin reproiectarea temeinica a unei unitati de 1.984 cc, la care s-a adaugat un turbocharger pentru a mari performanta. Alte schimbari vitale la arhitectura motorului au inclus modificarea capurilor de cilindri cu valve de esapare umplute cu sodiu, orificii armate, timing al valvelor variabil si un Bosch Motronic MED 9.1 ECU pentru a monitoriza procedurile. Rezultatul este un motor care ofera 280 Nm de cuplu la 1.800 rpm atunci cind este gazduit de un Golf GTI.
Multi dintre specialistii auto au identificat si laudat adaptabilitatea lui Turbo FSI. Giannis Charpidis de la revista greceasca 4Wheels a caracterizat motorul "lin si puternic, cu o varietate de versiuni care indeplinesc perfect nevoile masinilor cu numeroase si diferite caractere". Pentru australianul Bill McKinnon, TFSI este "un motor care se simte minunat in orice aplicatie, indiferent cum se numeste, de la un hatch focos la o limuzina expres".
Grupul VW continua sa-si largeasca portofoliul de TFSI, instalind recent o varianta de 238 CP pe SEAT Leon Cupra si, cel mai puternic dintre toate, un exemplu de 261 CP la Audi S3, cu tractiune integrala. Asemenea distributii par sa asigure popularitatea TFSI in anii ce vor urma.

2.0-2.5 LITRI -- BMW 2.5 LITRI
"BMW isi arata versatilitatea, motorul fiind impartit de patru modele foarte diferite", sustine Ken Gibson, The Sun.
Este o alta categorie cistigata de BMW la Motorul International al Anului 2007, iar de data aceasta motorul triumfator este cel de 2.5 litri cu sase cilindri care propulseaza modelele 325i, 525i, X3 si Z4.
Cei sase cilindri in linie, care produc 218 CP si 250 Nm la 2.750 rpm, reprezinta un alt motor al companiei bavareze care dispune de tehnologia VALVETRONIC impreuna cu timing-ul variabil al valvelor VANOS, oferind un echilibru optim intre performante si economie.

Folosindu-se de alte inovatii ale BMW vazute pentru prima data la motorul-frate de 2.497 cc de 3 litri, parti din carcasa arborelui cotit si invelitoarele capurilor de cilindru sint piese complexe turnate, care cuprind un aliaj din magneziu mai dur si mai usor, si un aliaj din aluminiu.
Instalat pe un 325i, masa redusa a motorului contribuie la distributia de 50:50 a greutatii pe masina si ajuta sa limiteze greutatea masinii la 1.505 kg. O masa mai mica inseamna performante mai bune: 325i accelereaza de pe loc pina la 100 km/h in 6,9 secunde. Consumul mediu este un respectabil 8,8 l/100 km.
Rezultatul final este un pachet remarcabil in intregime, recunoscut de catre expertii auto, cum este si de catre Mohamed Sheta de la Auto Arabia, care a caracterizat motorul de 2.5 litri "foarte lin si eficient. Ideal pentru conducerea unui Z4 pe drumurile de tara bavareze, cu acoperisul coborit!". Aprecierea lui pozitiva a fost confirmata si de cealalta parte de Atlantic, de catre Rogelio Rivera-Nava de la publicatia Car&Driver Mexic, care a notat: "Motorul de 2.5 litri este usor de recunoscut de la distanta datorita zgomotului sau special. Configuratia in linie a cilindrilor reprezinta doar inceputul puritatii tehnice a celei mai faimoase unitati de putere a BMW. O incintare pentru sofat".

2.5-3.0 LITRI -- BMW 3 LITRI TWIN-TURBO
"In sfirsit, twin turbo-urile pot fi comparate cu ospatarii: nevazuti, dar foarte eficienti", crede Frank Markus, Motor Trend.
Un motor BMW a inlocuit un altul la categoria 2.5 litri la 3 litri: anul acesta, noul motor al firmei germane de 3 litri pe benzina cu sase cilindri in linie si doua turboalimentatoare variabile, injectie directa si carcasa arborelui cotit in intregime din aluminiu a dominat aceasta categorie, infringindu-si fratele Diesel cu 129 puncte.

Trenul motor impachetat in tehnologie, care semnaleaza intoarcerea BMW la motoarele turboalimentate pe benzina dupa o absenta indelungata, a atras aprecieri din partea expertilor din intreaga lume. Jurnalistul independent Paul Horrell a comentat: "Motorul este unic in combinatia sa de cuplu la turatii mici cu euforia turatiilor mari. Si este mai usor si mai eficient din punctul de vedere al combustibilului decit marele cub V8, care este probabil singura cale prin care ar putea fi facuta aceeasi treaba". Dincolo de Atlantic, Chris Walton de la Edmunds.com este si el unul dintre entuziasti: "Combinatia dintre injectie directa si turboalimentare va fi fundamentala intr-o noua era, a productiei de putere si a economiei. Si altii au facut-o, insa nimeni nu a exploatat aceasta combinatie la un asemenea grad de perfectiune".

Conform lui Harald Unger din cadrul departamentului de dezvoltare a motoarelor de la BMW, noul sistem cu injectie directa reprezinta un pas major inainte. "Intrucit injectorul si bujia sint foarte aproape in termeni de distanta si timing, sint mari avantaje comparative cu prima generatie de motoare cu ardere, unde norul de combustibil era mai intii pulverizat inspre piston si apoi bujiei".
Oriunde in motor, tehnologia materialelor isi joaca bine rolul, in forma arborilor cu came usori sau a lamelor turbinelor realizate dintr-un otel special, rezistent la caldura, pentru a suporta temperaturi de pina la 1.050C.

3.0-4.0 LITRI -- PORSCHE 3.6 LITRI TURBO
"Cu cele doua turbo variabile, acest motor turbo genereaza performante incredibile", sustine Christophe Congrega, L'Automobile Magazine.
Este nevoie de ceva cu adevarat special pentru a detrona motorul BMW de 3.2 litri, cea mai de succes unitate din istoria concursului International Engine of the Year Awards, cum ar fi motorul de 3.6 litri turbo de la Porsche. Cind s-au numarat toate punctele, acesta a terminat la o diferenta de doar patru puncte in fata unitatii de putere de la BMW, cistigatoarea acestei categorii in ultimii sase ani.

Motorul cu sase cilindri in linie reprezinta o realizare sublima a ingineriei, combinind tehnologia de inalta clasa cu performante de poveste. Detalii cum ar fi 420 CP l-au determinat pe jurnalistul Tomaz Porekar de la revista slovena Avto Foto Market sa spuna: "Unul dintre cele mai grozave motoare cu sase cilindri in linie produse vreodata. Putere excelenta si perfecta pentru condusul de zi cu zi".
Insa motorul Porsche inseamna ceva mai mult decit o putere extraordinara. Turbo motorul este primul de la Porsche care dispune de turbochargere de evacuare a gazului cu geometrie a turbinelor variabila, cu un turbocharger la fiecare rind de cilindri. Gratie acestei tehnologii, intreg fluxul de gaze de esapament poate fi folosit pentru a asigura un efect de incarcare optim. Geometria variabila a turbinelor combina beneficiile turbo-urilor mici si largi si ofera performante optime de-a lungul intregii game de turatii.

Aerul comprimat produce fluxuri prin doua intercoolere care au un diametru cu 10% mai mare pentru a gazdui mai mult aer. Motorul mai dispune de asemenea de o valva de rezerva care isi are locul in lacasul compresorului, pentru a economisi spatiu. Suplimentar la puterea oferita, turbo-ul poate inregistra un record de 12,8 l/100 km in ciclul combinat UE.
Ultimele cuvinte pe marginea subiectului i-au revenit americanului Ken Gross, care a comentat simplu: "Cel mai bun motor turbo 911 facut vreodata".

PESTE 4.0 LITRI -- BMW 5 LITRI V10
"Cu un caracter agresiv si care da dependenta, acest motor te va face sa zimbesti intotdeauna", este de parere Giannis Charpidis, 4Wheels.
Cistigatorul per total al titlului Motorul anului din ultimii doi ani, motorul de cinci litri V10 de la BMW care propulseaza modelele M5 si M6, se intoarce in 2007 pentru a asigura titlul pentru categoria de peste 4 litri, pentru al treilea an consecutiv. Victoria aceasta inseamna ca aceasta unitate a cistigat pina acum opt "Oscaruri ale motoarelor".
Unitatea de putere de 507 CP si 520 Nm continua sa primeasca laude din partea membrilor juriului. "Continua sa stirneasca dorinte pasionale, fiind un triumf tehnologic pentru motoarele aspirate natural", a spus Chris Walton de la Edmunds.com. "Un motor grozav si un sunet si mai grozav", a adaugat Mohamed Sheta de la Auto News Agency.
Obiectul afectiunii lor este un V10 cu un unghi de 90, care ii permite sa fie optim plasat sub capota modelelor M5 sau M6 pe care le propulseaza. Se mindreste cu niste capuri de cilindru dintr-o singura piesa, cu patru valve, insa si tehnicile de productie si-au jucat rolul in mentinerea unei greutati cit mai mici.

Popularitatea de durata al lui V10 este in mod deosebit impresionanta datorita faptului ca motorul a avut doi competitori noi in 2007, foarte puternici -– motorul Ferrari de 6 litri V12 de la modelul 599 GTB si hibridul de 5 litri V8 de la Lexus LS600h. Cu toate acestea, in opinia juriului, victoria a fost totusi una clara. Dupa cum a spus si Jake Venter de la revista CAR din Africa de Sud: "N-a aparut nimic in ultimele 12 luni care sa rivalizeze cu imensele doze de tehnologie de Formula 1 puse la bataie in atotputernicul V10".

Comments are closed.