Galerie foto
Trebuia sa scape de benzina si 4x4 permanent
Vechiul Outlander nu putea fi prea iubit de europeni, iar de romani in nici un caz. Despre designul exterior n-as vrea sa ma leg prea mult, desi cine vrea un crossover autentic gindul ii fuge mereu la cum arata Audi allroad. Dar cind vine vorba despre practicitatea masinii si mai ales despre cit de economica este se ajungea imediat la punctul slab. Vechiul Outlander era propulsat numai cu ajutorul benzinei, iar tractiunea era permanenta 4x4. Consumul nu putea fi deloc pe placul potentialilor clienti, asa ca masina era trecuta imediat la "si altele", nicidecum printre preferinte. Asa ca Mitsubishi, avind si comanda francezilor de la PSA Peugeot Citroen de a construi un SUV, s-a gindit, si bine a facut, ca Outlander ar avea nevoie de o metamorfoza spectaculoasa. Asa ca au renuntat pentru moment la a avea si un crossover, au lasat loc liber poate pentru o viitoare masina sau pentru cine mai stie ce este inclus in strategia constructorului japonez.
Cucereste prin simplitate
Dar noul Outlander a crescut bine de tot si s-a facut un SUV in toata regula. Cu proportii bine definite, se desfasoara armonios de la un capat la celalalt. Fara a se exagera cu tot felul de linii, care mai de care mai pronuntate, Outlander pur si simplu cucereste prin simplitate. Nu-i facut sa "intepe" mereu privirea, chiar daca pe la blocurile optice exista si unghiuri mai ascutite, ci se face placut de oriunde l-ai privi. A mai tras el cu ochiul pe la concurenta, se observa unele surse de inspiratie, dar pe ansamblu Mitsubishi n-a pierdut deloc timpul.
Nici interiorul nu epateaza. Modelul testat beneficiaza de dotari si echipari de nivel mediu. N-are piele, dar tapiseria intr-o combinatie de velur cu textil mi s-a parut o alegere inspirata. Dotarile nu sint de domeniul SF, dar nici nu lipsesc cele legate de utilitate. Foarte buna cotiera ce se deplaseaza pe o distanta de vreo zece centimetri pentru a fi gasita pozitia optima si bine de tot s-a comportat instalatia automata de aer conditionat. Citeva secunde de acomodare cu butoanele sale au fost suficiente pentru a face fata unui iunie torid.
Da muzica mai tare!
Instalatia audio aveam s-o descopar ceva mai tirziu dupa ce am plecat din fata complexului Mitsubishi din Valea Lupului, mai precis cind treceam printr-o localitate tare lunga si eram linistit ca nu voi depasi viteza maxima legala. Setasem pilotul automat si nu pot sa nu remarc butoanele care rezolva de pe volan aceasta problema. Unii sustin ca varianta cu maneta pentru pilotul automat -- fie pozitionat in dreapta volanului, jos, fie in stinga, sus -- este cit se poate de fericita, dar mie parca tot mai mult imi place cind pot controla viteza chiar de pe volan. Fiind o chestie de gusturi nu mai insist, insa cum rulam eu regulamentar mi s-a parut ca-i momentul sa vad ce-i cu radio-CD-ul ce stie sa citeasca si mp3-uri.
Am nimerit pe un CD ramas in unitate si nu pot spune ca m-a extaziat prea tare muzica ce se afla pe el. Dar totusi nici n-am cautat radioul sau alta varianta. Am ramas pe acel CD pentru ca intilneam o calitate a sunetului la care nici nu ma asteptam s-o gasesc la Outlander. Nu era chiar singurul lucru pe care-l primeam fara sa-l astept deloc, dar atit de bine suna incit am dat aproape de maximum. Nici urma de distorsiuni si chiar ajunsesem sa ma bucur ca localitatea era asa lunga pentru a-mi bucura urechile.
Asa da, versatilitate!
Sa mai zabovesc un pic asupra interiorului, care mai pastreaza citeva atuuri. Apreciez eforturile constructorilor de a-si proiecta masinile cit se poate de versatile, cu zeci si zeci de variante pentru a gasi loc ba pentru o bicicleta, o placa de surf, ba o undita pretentioasa. Dar cind vine vorba de impins, de ridicat si de tot felul de manevre pentru a aduce scaunele in forma dorita sint bune doar atunci cind chiar este nevoie de ele. Insa Outlander s-a pregatit sa satisfaca pina si cele mai neinsemnate dintre mofturi si a pus doua butoane in portbagaj. Unul in dreapta pentru 1/3 din bancheta din spate, celalalt in stinga pentru restul de 2/3. Doar tragi usor de ele doua secunde si spatarele se pliaza complet, dupa care, fractionat, bancheta se roteste si ajunge aproape lipita de spatarele scaunelor din fata. Nu mai spun ca doar tragi de o maneta si podeaua portbagajului se lungeste cu vreo treizeci de centimetri sau ca in spate se poate calatori confortabil, ca bancheta poate si culisa inainte si inapoi, cert este ca iar am primit mai mult decit ma asteptam.
Nici n-a fost nevoie de diferentialul blocabil
Daca vechiul Outlander functiona numai pe benzina, acum noul model are, deocamdata, doar propulsor Diesel. In septembrie, la Salonul Auto de la Frankfurt, Mitsubishi va lansa si motorizarile 2.4 MIVEC (170 CP) -- benzina, precum si 2.2 DI-D (156 CP) -- motorina. Pina atunci, insa, constructorul japonez a luat TDI-ul de 2 litri si 140 CP de la Volkswagen. Nu sint un impatimit al acestor tipuri de motoare cu injectie directa de motorina, din cauza ca sint zgomotoase. Sint insa destul de sensibil la zgomotele furnizate de o masina, dar chiar n-am fost deranjat in Outlander de zgomotul motorului. M-am impacat bine cu el si pot spune ca are suficienta putere pentru gabaritul masinii.
Comportamentului on-road nu i-am descoperit hibe, doar cind este cuplata tractiunea pe fata la acceleratii bruste masina da sa intre in balans lateral. Nu acelasi lucru se petrece cind functioneaza tractiunea integrala, ce poate fi cuplata oricind, in mers, la orice viteza. Outlander are si diferential blocabil, dar, desi virasem pe drum de deal si padure, n-am simtit nevoia sa-l folosesc. Am mers cu tractiune fata fara probleme pina cind mi-a aparut primul obstacol, nu foarte inalt, dar destul de inclinat. Am cuplat 4x4 si am urcat mai usor decit anticipam. N-am fortat nici ambreiajul, n-am turat nici foarte tare motorul, ci am incalecat obstacolul inalt si apoi am "valsat" prin denivelari.
Suspensia si-a facut bine treaba si am coborit exact pe unde am urcat. Abia acum mi-am dat seama cit de mare era inclinatia, ca ajunsesem cu botul in pamint, miinile imi erau intinse pe volan, iar in fata, de fapt usor in jos, vedeam doar la vreo trei metri. Am mai coborit apoi printr-un loc in care la un moment dat doua roti au ramas fara contact cu solul, iar mie mi-a fost de ajuns cite primisem de la Outlander.
verdict autoplay
Stiti campania Daciei cu Logan ce-ti ofera mai mult decit te astepti. Cam asa am patit eu cu Outlander. Apreciam transformarea pe care o suferise, admiteam ca a intrat in rindul SUV-urilor, dar chiar nu ma asteptam sa ma surprinda la unele capitole. Pina si motorul TDI se intelege bine cu cutia de viteze manuala cu sase trepte, asa ca Outlander poate fi trecut lejer in categoria surprizelor placute.