Legenda grilei duble BMW si a motoarelor cu sase cilindri – 80 de ani de BMW 303

Galerie foto

Motoarele de şase cilindri în linie sau grila dublă de radiator au punctul de pornire în BMW 303, un model care în acest an aniversează 80 de ani de la lansare şi a deschis drumul automobilelor mărcii.

Producător de motoare de avion, motociclete, automobile economice sau de lux, motoare pe benzină, diesel sau propulsie electrică, BMW a fost mereu sub semnul transformării. În acelaşi timp, aproape paradoxal, compania este definită de tradiţii puternice, susţinute pe o istorie bogată, aşa cum sunt legendarele motoare de şase cilindri în linie sau grila dublă de radiator care se regăseşte consecvent pe toate modelele din actuala gamă a mărcii.

Aceste două exemple au punctul de pornire în BMW 303, un model care în acest an aniversează 80 de ani de la lansare şi a deschis drumul automobilelor mărcii.

1. Primele automobile BMW

Perioada interbelică este una de transformări continue pentru BMW. Compania trece întâi de la producţia de motoare de avion, la motoare de motociclete şi, mai apoi, din 1923, la motociclete. În 1928 achiziţionează uzina Automobilwerk Eisenach şi continuă producţia acesteia de automobile sub licenţă Austin. Apare astfel BMW 3/15 şi, ulterior, BMW 3/20, numele indicând clasa de taxare (3) şi puterea (15 CP, respectiv 20 CP). Modele accesibile, cu motoare de patru cilindri de 750 cmc, respectiv 800 cmc, acestea răspundeau unei pieţe germane cu putere mică de cumpărare, puternic afectată de criza economică. Astfel, până la încetarea producţiei celor două modele în 1934, 25 256 modele BMW 3/15 şi 7 215 modele BMW 3/20 aveau să iasă pe porţile fabricii din Eisenach.

2. Primul motor cu şase cilindri pe un automobil BMW

BMW a avut încă de la început o legătură specială cu propulsoarele cu şase cilindri în linie. Primele două motoare care au purtat sigla mărcii veneau într-o astfel de configuraţie şi erau destinate avioanelor. Primul, lansat în 1917, purta indicativul BMW IIIa şi dispunea de o capacitate cilindrică de 19 litri şi o putere maximă de 240 CP. Lansat în 1918, BMW IV dezvolta o putere maximă de 300 CP dintr-o capacitate de 22,9 litri. Cele două propulsoare şi-au probat imediat performanţele. În 1919, un avion DFW, pilotat de Franz-Zeno Diemer şi propulsat de un motor BMW IV, avea să stabilească recordul mondial de altitudine: 9.760 m. Două luni mai târziu, acelaşi Franz-Zeno Diemer stabilea recordul mondial de altitudine pentru un avion de pasageri: 6.750 m, de această dată utilizând un Junkers F.13 cu motor BMW IIIa.

Prin achiziţia fabricii de automobile de la Eisenach în 1928, BMW reuşea să se impună pe piaţa automobilelor mici cu un model fabricat sub licenţă Austin, BMW 3/15, şi o versiune revizuită , lansată trei ani mai târziu, BMW 3/20. Deja din 1931 au apărut planurile de extindere către segmentele superioare printr-un automobil de concepţie proprie, propulsat de un motor cu şase cilindri, care urma să primească numele BMW 303.

Au existat mai multe propuneri pentru motorizare, una dintre ele venind chiar din partea lui Max Fritz, inginerul responsabil pentru BMW IIIa şi BMW IV. În cele din urmă avea să fie aleasă soluţia directorului de teste de la München, Rudolf Schleicher. Abordarea era mai accesibilă comparativ cu designul complex propus de Max Fritz, dar era capabilă să ofere performanţe bune. Noul motor, de numai 1,2 litri, era cel mai mic propulsor de şase cilindri de pe piaţă. Dezvolta o putere maximă de 30 CP, suficientă pentru o viteză maximă de 90 km/h. În presa de specialitate, BMW 303 avea să fie primul model al mărcii considerat un adevărat „Fahrauto”, o maşină dedicată experienţei de condus.

3. Şasiul cu construcţie ultrauşoară

Designul şasiului, absolut nou, avea să fie baza de dezvoltare pentru modelele ulterioare BMW din perioada interbelică. Inginerul Fritz Fielder a preluat acest proiect în 1932, venind la BMW de la producătorul de automobile de lux Horch. Deja în dezvoltare, noul şasiu avea o structură complexă, bazată pe cadre de oţel cu profil U, dar nu respecta cerinţele de greutate. Fiedler a rezolvat repede problema prin utilizarea unor cadre cu profil tubular. Soluţia oferea o masă redusă, dar şi o rigiditate torsională de până la zece ori mai mare. Avea să fie patentată pe 28 ianuarie, 1933.

4. Design, versiuni de caroserie, colaborarea cu Daimler-Benz

Caroseria pentru varianta sedan, cea mai importantă versiune a BMW 303, avea să fie furnizată de Daimler-Benz. În baza acestui parteneriat, BMW urma să se extindă în segmentul de piaţă cu motoare de sub 1,3 litri şi Daimler în categoria superioară. Colaborarea cu compania din Stuttgart a continuat şi pentru caroseriile modelelor următoare, BMW 315 şi BMW 319. Ulterior, pentru modelele BMW 326 şi BMW 328, furnizor avea să fie carosierul Ambi-Budd din Berlin.

Au existat şi 74 de comenzi doar pentru şasiu şi motor, maşinile urmând să fie carosate la companii independente, precum Gläser din Dresda, Reutter din Stuttgart sau Weinberger din München, în marea majoritate în versiuni sport de două locuri. Oferta a fost completată de o versiune sport-cabriolet cu o caroserie Gläser şi un cabriolet cu patru locuri, în total fabricându-se 2300 unităţi în numai doi ani, între 1933 şi 1934.

În spiritul vremii, BMW 303 era disponibil în combinaţii de câte două culori. Pentru sedan - albastru, maro-roşiatic sau gri, alături de aripi negre. Luxosul sport-cabriolet era livrat în culoarea crem, capotă argintie, aripi maro şi tapiţerie din piele în culoarea roşu deschis sau albastru deschis. În final, versiunea cabriolet era disponibilă în negru, verde, gri sau bej, cu aripi în culoare închisă şi capota motorului şi tapiţeria asortate cu nuanţa de bază a caroseriei.

BMW 303 era mai lung cu 70 cm faţă de modelul anterior şi acest lucru se regăsea în spaţiul interior. La exterior noul model venea de asemenea cu o inovaţie deosebită – grila de radiator dublă, o formă care a fost imediat comparată cu ilustraţia schematică a unor rinichi, de unde a şi împrumutat numele. Cum nici un alt producător important de automobile nu folosea această linie pentru grilă, aceasta avea să fie foarte repede asociată cu imaginea mărcii şi să se regăsească consecvent pe modelele BMW, cu doar câteva excepţii.

Creşterea de dimensiuni s-a regăsit şi în preţ. BMW 303 costa 3600 RM şi era cu 950 RM mai scump ca modelul predecesor, BMW 3/20.

5. Baza pentru o tradiţie sportivă

BMW 303 a fost primul model conceput integral de BMW. Inovaţiile care au debutat pe acest model, aşa cum au fost şasiul din oţel tubular şi motorul de şase cilindri compact, au fost baza pentru dezvoltarea automobilelor din perioada interbelică, până la legendarul BMW 328 sau luxosul BMW 335. Propulsoarele cu şase cilindri în linie au ajuns să fie identificate cu automobilele BMW şi au fost inima multor modele emblematice ale mărcii, de la BMW 3.0 CSL, la BMW 1M Coupe.

Lansarea BMW 303 a marcat şi apariţia unui element de design care s-a regăsit ulterior consecvent pe modele mărcii, până în prezent. În 80 de ani de istorie, BMW s-a abătut de patru ori de la acest element de design. Doar BMW 325 (1937 – 1940, model 4x4 tot-teren), BMW Isetta (1955-1962), BMW 600 (1957-1959) şi BMW 700 (1959 – 1962) nu au folosit designul „de rinichi“ al grilei de radiator.

6. Date tehnice

BMW 303, 1933 – 1934

Patru variante: sedan, sport-cabriolet, cabriolet cu patru locuri şi şasiu necarosat

Număr total de unităţi produse: 2300

Motor: şase cilindri în linie, 1182 cmc, două carburatoare Solex

Şasiu: oţel tubular, în forma literei A

Putere maximă: 30 CP la 3500 rpm

Viteză maximă: 90 km/h (versiunea sedan)

Preţ: 3600 Reichsmark pentru sedan; 3080 Reichsmark pentru versiunea necarosată

Dimensiuni (lungime/înălţime/lăţime) în mm: 3900x1440x1550

Masă la gol în kg: 820

Comments are closed.