JATO Dynamics: Mașinile cu propulsie electrificată le-au surclasat pe cele diesel în septembrie 2020

Anul 2020 a fost unul dificil pentru industria auto globală și în special pentru piața din Europa. Însă, în ciuda faptului că înmatriculările de mașini noi au scăzut cu 29% în primele nouă luni ale anului curent – până la 8,54 milioane de unități – există semne clare că Europa este pregătită pentru o revoluție electrică. Iar această revoluție a început deja, potrivit statisticilor aferente lunii septembrie, publicate de JATO Dynamics.

Datele colectate în cele mai importante 27 de țări ale Europei au evidențiat că volumul înmatriculărilor de vehicule cu propulsie electrificată (din această categorie făcând parte automobilele complet electrice, hibrid, plug-in hybrid și mild-hybrid) l-a depășit în luna septembrie pe cel al mașinilor cu motorizare diesel. Pentru prima dată în epoca modernă, vehiculele cu propulsie alternativă au reușit să surclaseze unul dintre cele două tipuri de motorizare termică. Schimbarea este de o importanță majoră având în vedere faptul că, în urmă cu doar cinci ani, mașinile diesel erau dominante pe piața din Europa.

O creștere care face istorie

Evoluția vânzărilor de autoturisme noi în Europa a fost de numai +1,2% în septembrie, până la un volum de aproximativ 1,3 milioane de unități, însă nu toate tipurile de propulsie s-au bucurat de la fel de multă popularitate. Mai exact, cererea pentru mașinile cu unități diesel și pe benzină au raportat scăderi de două cifre ale livrărilor în luna precedentă, în timp ce modelele electrificate au fost comercializate într-un număr cu 139% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut, respectiv 327.800 de unități – un record în materie de volum și cotă de piață. Este pentru prima dată în istorie când vehiculele electrificate depășesc pragul de 300.000 de exemplare vândute într-o lună în Europa și a doua oară când însumează mai mult de 20% din livrările totale consemnate în regiune.

Declinul motorizării diesel

De cealaltă parte, mașinile diesel au atins un record negativ în luna septembrie, de numai 24,8% din volumul total de vânzări. În urmă cu un deceniu, motorizarea diesel reprezenta 50% din înmatriculările europene, în timp ce piața modelelor electrificate era mai mică de 1%.

Mediu propice pentru vehiculele hibrid

Luna trecută, automobilele cu propulsie hibrid și mild-hybrid au constituit 53% din totalul vânzărilor de mașini electrificate, livrările lor avansând cu 124% față de aceeași perioadă a anului precedent. Segmentul a fost dominat de mărcile Toyota și Lexus – cu o cotă de piață de 32% – iar companii precum Ford, Suzuki, Fiat și BMW se apropie cu pași repezi de cele aflate în vârful clasamentului. Un exemplu bun în acest sens este al modelului Ford Puma, în cazul căruia versiunile mild-hybrid au reprezentat 69% din totalul vânzărilor, respectiv 12.251 de unități.

Sectorul plug-in hybrid a fost dominat de Mercedes-Benz, care deține o cotă de piață de 22% și două mașini în top 10: Clasa A – pe primul loc (4.782 de exemplare) și GLC – pe poziția a șaptea (2.151 de unități).

Debut spectaculos pentru Volkswagen ID.3 în segmentul electric

Tesla Model 3 a fost lider în categoria mașinilor 100% electrice în luna septembrie a acestui an, cu livrări de 15.702 exemplare, în scădere cu 5% față de aceeași perioadă din 2019. Însă o evoluție spectaculoasă a fost înregistrată de modelul francez Renault Zoe – ale cărui vânzări au avansat cu 211%, până la 11.023 de unități – și noul Volkswagen ID.3, care a intrat direct pe locul al treilea imediat după lansarea pe piață, grație celor 7.897 de vehicule comercializate.

În fruntea clasamentului general s-a situat, încă o dată, modelul Volkswagen Golf, cu vânzări totale de 28.731 de unități. Podiumul a fost completat de Opel Corsa (26.269 de vehicule) și Renault Clio (23.986 de mașini), în timp ce Dacia Sandero a reușit să se poziționeze pe locul al optulea, cu un număr de 19.745 de exemplare comercializate în Europa în septembrie 2020.

Comments are closed.