„Ford Driving Skills For Life” a ajuns pentru a doua oară la Iași

„Traficul cotidian n-ar trebui să prezinte riscurile pe care a ajuns să le presupună mersul cu maşina în România!”

* susţine Bogdan Marişca, head trainer „Ford Driving Skills For Life”

Ford România a ales pentru a doua oară Iaşul ca gazdă a evenimentului „Ford Driving Skills For Life”, sute de cursanţi fiind instruiţi timp de două zile de o echipă de specialişti de la Napoca Rally Academy, conduşi de pilotul Bogdan Marişca, dar însuşi Simone Tempestini, campionul naţional de raliuri en-titre, a povăţuit cursanţii în privinţa unui stil de conducere cât mai civilizat.

Marişca, fost campion naţional de raliuri în 2015 şi de patru ori vicecampion naţional, s-a arătat încântat de tot ce a văzut în cele două zile petrecute în parcarea Carrefour Era, menţionând că astfel de evenimente precum cel în care s-a implicat şi dealerul Ford Iaşi, ATI Motors Holding, ar trebui să fie mult mai dese, dar a adresat şi destule sfaturi pentru ca deplasarea cu maşina să nu mai fie o veritabilă aventură!

- Domnule Marişca, ce ateliere le-aţi propus participanţilor la DFSL Iaşi 2019?

- Au fost patru ateliere. La unul din ele se vorbea despre timp de reacţie, felul în care frânezi maşina, frânarea de urgenţă şi evitarea unui obstacol. Ne referim la dinamica maşinii şi la felul în care şoferul trebuie să anticipeze nişte lucruri şi să reuşească să pună în practică nişte reacţii foarte rapide pentru a evita ceva. Un alt atelier a fost despre distragerea atenţiei, felul în care nu suntem atenţi la volan. Mai mult, folosim foarte mult telefonul mobil la volan. Au fost şi nişte workshop-uri pe această temă şi tot în acest atelier se afla şi ce înseamnă consumul de alcool şi de substanţe interzise la volan, dar se discuta şi despre interacţiunea dintre şoferi şi biciclişti, despre cum trebuie protejaţi bicicliştii, pentru că sunt extrem de vulnerabili. Al treilea atelier era îndreptat spre partea tehnică a maşinii, ce înseamnă maşina din perspectiva siguranţei, a tehnologiei, cât sprijină aceste tehnologii şoferul: vin, te ajută, dar nu-ţi ţin locul! Aici s-a testat şi sistemul care opreşte maşina atunci când are un obstacol în faţă. Al patrulea atelier era derapajul, felul în care trebuie să controlăm un derapaj, să vedem cât de puţin suntem pregătiţi pentru un derapaj şi de fapt ar trebui să fim foarte atenţi şi să fugim de prezenţa unui derapaj în aşa fel încât la nivel de prevenţie şi de anticipare să reuşim să combatem orice stare de pierdere a aderenţei maşinii.

- Poate fi prevenit derapajul?

- Poate fi prevenit în sensul să fim foarte atenţi şi anticipativi încât să nu riscăm să pierdem aderenţa maşinii, deoarece în momentul acela devenim extrem de vulnerabili.

- Cât de util le este un astfel de curs celor care abia au obţinut permisul de conducere?

- De la foarte util la foarte, foarte util. Lumea a fost dornică să înveţe, feedback-ul a fost pe măsură.

- Pe reţelele de socializare este deja contestată noua reglementare care interzice ţinerea în mână a telefonului când eşti la volan. Sunt mult mai mulţi cei care se declară împotriva ei decât cei care o salută. Cum comentaţi?

- Nu pot fi de acord. Trebuie să înţelegem că telefonul mobil este una din principalele cauze de neatenţie din Europa, care generează un număr enorm de accidente. Câtă vreme nu ai fost pus într-o situaţie de genul acesta, evident că eşti tentat să combaţi, dar când faci parte dintre cei care au suferit din cauza neatenţiei cuiva care ţinea telefonul mobil în mână probabil că vei susţine această reglementare. Noi o susţinem, cred că este una corectă şi trebuie să învăţăm că traficul cotidian trebuie doar să ne ajute să ne deplasăm dintr-un punct în altul şi nu trebuie să prezinte riscurile pe care în România le prezintă mersul cu maşina.

- Ce le transmiteţi celor care vorbesc la telefon? Dar celor care scriu mesaje? Cât de periculos este să fii activ pe reţelele de socializare aflându-te la volan? La ce se expun cei care fac LIVE-uri? Dar cei care se dau în vânt după selfie-uri?

- Este foarte periculos, pentru că înseamnă secunde bune când nu eşti atent la drum. Fiecare secundă înseamnă metri buni, zeci de metri parcurşi în care nu eşti pregătit pentru ce se întâmplă în faţa ta sau în jurul tău. 36 km/h înseamnă 10 m/s, 72 km/h înseamnă 20 m/s. Poţi să ai două, trei, cinci secunde cu ochii în ecran, secunde care se transformă de fapt în zeci, poate sute de metri în care mergi ca şi cum ai fi legat la ochi!

- Se vorbeşte mult despre conducerea preventivă şi conducerea defensivă? Care este diferenţa dintre ele?

- Cumva este cam acelaşi lucru. Conducerea defensivă presupune şi foarte multă prevenţie, dar presupune şi nişte alte principii pe care oamenii ar trebui să ştie să le urmeze: felul în care se stă la volan, felul în care se înţelege dinamica maşinii şi cum reuşim s-o controlăm, felul în care avem permanent controlul situaţiilor din jurul nostru. Prevenţia este o formă de anticipare. Este un cuvânt-cheie în conducerea defensivă, dar nu este singurul.

- Cum trebuie reacţionat faţă de şoferii mai agresivi, faţă de cei care dau flash-uri din spate?

- Agresivitatea trebuie să fie combătută pentru că înseamnă să fie pusă presiune pe cei din faţă. Nu este posibil aşa ceva, pentru că nu suntem singuri pe şosele. Agresivitatea dusă la extrem poate duce la un accident.

- Cum îi învăţaţi pe cursanţi să recunoască pericolele?

- La nivel de anticipaţie şi atenţie.

- Ce trebuie făcut când pe polei îţi apare brusc în faţă un animal?

- Pe polei sau pe suprafeţe cu aderenţă scăzută viteza trebuie să coboare drastic. Trebuie să mergem mult, mult mai încet decât o facem în mod normal. Dacă apare un animal în faţă, dacă mergi încet trebuie să frânezi, dacă mergi prea tare atunci e prea târziu!

- În cazul în care intri în curbă, iar din sens opus vine un şofer angajat în depăşire, ce este mai bine de făcut în acea fracţiune de secundă?

- Frânezi şi tragi pe dreapta.

- Care au fost concluziile ediţiei 2019 la Iaşi?

- Au fost foarte mulţi cursanţi, tot timpul suntem la capacitatea maximă. Lumea este foarte receptivă. Interesant este că în oraşele în care am mai fost oamenii tot vin în număr foarte mare. Sunt sesiuni închise, înseamnă că evenimentul are numai efecte pozitive.

- N-ar trebui să fie mai dese?

- Cu siguranță ar fi binevenite. La Iași, în cele doua zile de eveniment, au fost instruiți 490 de participanți. Ford România a făcut deja o investiție semnificativă pentru a aduce și a păstra acest program în România, de-a lungul ultimilor ani. Calea a fost deschisă și sigur este loc pentru mai mult. Toți ar trebui să facem mai mult în acest domeniu ce vizează siguranța în trafic.

Comments are closed.