F1: Marele Premiu al statului Abu Dhabi – cursa

Galerie foto

Vettel uber alles

14 noiembrie 2010. Circuit: Yas Marina. Viteza vântului: 4 m/s. Temperatura aerului: 27 grade Celsius. Temperatura pistei: 42 grade Celsius. Crede-mă, tensiunea a dat peste cap acul barometrului înainte de startul din Abu Dhabi.

Privirea lui Vettel fixează un punct în spaţiu, încercând să se concentreze înaintea asaltului final. Alonso şi-a tras viziera şi ticluieşte trasa de fugă în primele viraje.

Furtuna se apropie. Şoimul părăseşte mâna emirului arab, iar „pomul de crăciun” scurtcircuitează momentul de suspensie. Start în Marele Premiu al statului Abu Dhabi!

Vettel şi Hamilton plonjează în primul viraj – britanicul are neapărat nevoie de cele 25 de puncte, dar Vettel închide uşa cât pe ce să-i prindă degetele. De fapt, orice contact ar putea aduce abandonul amândurora. Alonso a pierdut un loc în faţa lui Button şi aleargă pe muchie de cuţit. Dacă îşi conservă locul 4, e campion mondial. Dacă termină pe 5, totul e în van.

Schumacher şi Rosberg au un clinch, iar septuplul campion mondial scapă monopostul cu faţa în direcţia opusă celei de mers. Vitantonio Liuzzi nu poate evita impactul, iar resturile împrăştiate pe circuit impun intervenţia safety-car-ului.

Întotdeauna, asta e o secvenţă foarte dificilă. Distanţele dintre monoposturi se comprimă, strategiile se schimbă, piloţii trebuie să menţină temperatura pneurilor. Să modifici tactica din mers este o loterie, iar pentru piloţii aflaţi în frunte, miza e prea mare ca să îşi asume astfel de riscuri. Pe de altă parte, Rosberg, Vitaly Petrov, Jaime Alguersuari, Bruno Senna, Lucas di Grassi şi Christian Klien trag fiecare câte un loz. Şi numai dacă ar fi ştiut cineva cât de mult va conta această mutare în economia cursei!

După întoarcerea safety-car-ului la standuri, Vettel îşi consolidează din nou avansul în faţa lui Hamilton şi pare a avea cursa la discreţie. Însă cu Alonso pe 4, titlul la piloţi îl ia tot Sprâncenatul.

În curând, vor trebui să schimbe pneurile şi cei aflaţi în fruntea clasamentului. Webber trece rapid pe la standuri, urmează Massa şi Alonso. Spaniolul revine în faţa lui Webber, dar în spatele lui Vitaly Petrov – vezi mai sus cine a profitat de safety car. Asta ar putea fi o problemă. Rusul nu pare prea impresionat de pretenţiile la titlu ale lui Alonso.

Pe măsură ce tururile trec, asistăm la cea mai tensionată numărătoare inversă. În fiecare viraj, ochii sunt aţintiţi asupra monopostului Red Bull – va frâna la timp, va rămâne pe trasa ideală? A mai avut probleme de fiabilitate sezonul ăsta. Fiecare linie dreaptă se consumă cu un suspans imens – nu vreau să văd scântei, nu vreau să văd o trâmbă de fum ţâşnind de la motor. Timpii intermediari sunt ok?

De cealaltă parte, Alonso pierde secunde preţioase în spatele lui Vitaly Petrov. Rusul lucrează în interesul său, însă spaniolul vede în faţă pecetea pactului Ribbentrop-Molotov. Trebuie să-l depăşească, trebuie cumva să treacă, însă nu reuşeşte să se smulgă din siajul monopostului Renault. Şicană după şicană, tentativă după tentativă consfinţesc o muncă de Sisif.

Timpul se dilată în ultimul tur. Măştile dispar. Poţi să distingi suferinţa lui Alonso şi efortul lui Vettel, care îşi conduce cu o mână sigură şi judecata limpede inima cuprinsă de emoţie. Steagul în carouri cade asemenea cortinei asupra actului final. A fost un sezon în care echilibrul şi experienţa lui Alonso l-au adus în postura de lider cu o maşină inferioară, însă tenacitatea lui Vettel este răsplătită cu şampania cea mai dulce a anului. Era la 18 puncte în spatele lui Alonso înaintea ultimului Mare Premiu. Acum, este cel mai tânăr campion mondial din istorie.

Clasamentul final în Marele Premiu al statului Abu Dhabi: 1. Sebastian Vettel; 2. Lewis Hamilton; 3. Jenson Button; 4. Nico Rosberg; 5. Robert Kubica; 6. Vitaly Petrov; 7. Fernando Alonso; 8. Mark Webber; 9. Jaime Alguersuari; 10. Felipe Massa; 11. Nick Heidfeld; 12. Rubens Barrichello; 13. Adrian Sutil; 14. Kamui Kobayashi; 15. Sebastien Buemi; 16. Nico Hulkenberg; 17. Heikki Kovalainen; 18. Lucas di Grassi; 19. Bruno Senna; 20. Christian Klien; 21. Jarno Trulli (out); 22. Timo Glock (out); 23. Michael Schumacher (out); 24. Vitantonio Liuzzi (out).

Clasamentul piloţilor la sfârşitul sezonului 2010: 1. Sebastian Vettel (256p); 2. Fernando Alonso (252p); 3. Mark Webber (242p); 4. Lewis Hamilton (240p); 5. Jenson Button (214p); 6. Felipe Massa (144p); 7. Nico Rosberg (142p); 8. Robert Kubica (136p); 9. Michael Schumacher (72p); 10. Rubens Barrichello (47p); 11. Adrian Sutil (47p); 12. Kamui Kobayashi (32p); 13. Vitaly Petrov (27p); 14. Nico Hulkenberg (22p); 15. Vitantonio Liuzzi (21p); 16. Sebastien Buemi (8p); 17. Pedro de la Rosa (6p); 18. Nick Heidfeld (6p); 19. Jaime Alguersuari (5p); 20. Heikki Kovalainen (0p); 21. Jarno Trulli (0p); 22. Karun Chandhok (0p); 23. Bruno Senna (0p); 24. Lucas di Grassi (0p); 25. Timo Glock (0p); 26. Sakon Yamamoto (0p); 27. Christian Klien (0p).

Clasamentul echipelor la finalul sezonului 2010: 1. Red Bull-Renault (498p); 2. McLaren-Mercedes (454p); 3. Ferrari (396p); 4. Mercedes GP (214p); 5. Renault (163p); 6. Williams-Cosworth (69p); 7. Force India-Mercedes (68p); 8. BMW Sauber-Ferrari (44p); 9. STR-Ferrari (9p); 10. Lotus-Cosworth (0p); 11. HRT-Cosworth (0p); 12. Virgin-Cosworth (0p).

Comments are closed.