autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Iveco 4x4
15 Mai 2008
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Dragos Gaspar, Iveco Romania
Iveco 4x4 MASSIF, UN SUV CREAT PENTRU OFF-ROAD
Daca numarul trecut ati putut vedea de ce-s in stare modelele 4x4 de la Toyota, si in special Land Cruiser V8, de data asta pregatiti-va pentru ceva inedit! Daca performantele off-road ale constructorului japonez sint pe buzele oricui, cind spui Iveco te gindesti imediat la transport de marfuri in principal si mult mai putin la hoinaritul pe coclauri. Si, totusi, hai sa descoperim ce legatura poate avea Iveco cu off-road-ul!
Iveco 4x4
Iveco 4x4
Iveco 4x4

SUV de la Iveco!?
Cind am primit invitatia de a merge la teste off-road cu modelele Iveco n-as putea spune ca am deschis larg bratele. Asta mai ales ca se suprapunea cu o alta actiune, pe care o credeam la acea ora mai interesanta, iar mai tirziu aveam sa-mi dau seama ca voi rata inca un eveniment grandios din cauza asta. Dar ceva parca ma atragea prea tare pentru a putea rezista. Si nu era vorba de camionul Trakker. Nu ma pricep la camioane si le detest cind le intilnesc pe drumuri de munte conduse de soferi ce n-au pic de bun simt. Imi plac doar cele americane si n-as putea spune ca atunci cind am auzit de Daily 4x4 m-am hotarit definitiv. Nici vorba. Dar cind am aflat de un SUV la Iveco atunci chiar ca parca am inceput sa vibrez. Asta da lovitura! Iveco sa faca SUV, pe nume Massif. Chiar ca era provocator. Putem oare sa nu accept...?


Face jocul pe treisferturi
Prezentarile dinaintea sesiunii de teste erau care mai de care mai incitante. Asocierea produselor Iveco cu selectionata de rugbi a Noii Zeelande este cit se poate de fericita si mai ales inspirata, pentru ca, in afara de "all-blacks", cealalta varianta se numea Mike Tyson. Bineinteles, un Tyson in zilele sale de glorie, dar parca rugbiul practicat de baietii din cealalta emisfera se potriveste mai bine produselor Iveco. Era evident ca, pentru multi dintre participanti, Massif era in centrul atentiei, Trakker si Daily asigurind doar trena. Daca Trakker si Daily erau ca doi rugbisti din pachetul de inaintasi, cei care duc greul in gramada, atunci Massif devenea exponentul jocului pe treisferturi, cel care face deliciul publicului, lui ii revenea rolul de a marca eseul, de a duce la bun sfirsit o actiune a intregii echipe.


Vreme ciineasca, numai buna pentru off-road
Cine stie Predealul isi cam da seama ca drumul de mai sus de Cioplea spre cabana lui Susai este tare nimerit pentru teste off-road. Cine nu stie Predealul va avea ocazia sa afle acum cam despre ce-i vorba pe acolo. Desi testele au fost efectuate la mijloc de primavara, ninsoarea n-a avut nici un gind sa conteneasca. Bine ca nu era prea frig. Dar, cit de cit prevazator, tot mi-am luat bocanci. Si bine am facut. Daca as fi fost inspirat pe deplin as fi luat si o geaca ceva mai groasa, cu gluga, si atunci chiar ca nu mi-ar mai fi pasat deloc de ninsoare. Nici asa nu pot spune ca eram din cale-afara de preocupat de vreme, totusi ideala pentru off-road. Cum s-a intors primul Massif din test am si pus mina pe el. Daca ar fi fost dupa mine l-as fi testat mai tirziu, dar la cit interes era pentru el am preferat sa-l incerc atunci decit sa risc sa ramin doar cu vazutul. Bineinteles, in dreapta a urcat un reprezentant al Iveco si am pornit cu alti trei colegi pe bancheta din spate.


Cum incap Massif si Trakker pe drum ingust, de munte
Am tras bine de tot portiera dupa mine pentru a fi sigur ca s-a inchis. "Asa se procedeaza cu lucrurile masive...", ne-a recomandat insotitorul nostru. Am pornit fara emotii la cit de laudat a fost Massif in prezentari si, deocamdata, pe noroi nu avea probleme. Am schimbat repejor a doua si chiar prindeam viteza, dar ma gindeam si la colegii mei din spate ca totusi prea ii hurducam. Mie imi placea. Eu nu simteam totusi prea intens cind treceam prin gropi, dar drumul nu doar ca se strica din ce in ce mai tare pe masura ce urcam, ci se si ingusta si, mai ales, se acoperea din ce in ce mai tare de zapada.

Am schimbat si intr-a treia, dar apareau curbe si totusi nu era loc de asa ceva. Am luat un viraj destul de strins, pe linga un utilaj care nu stiu ce-si gasise tocmai atunci ceva de facut la drum, dar adrenalina incepea sa se adune cind ne-am intilnit cu un Trakker. Greu tare de crezut ca putem incapea amindoi, atit de ingust era drumul. "O sa ne retragem noi un pic pina gasim o portiune ceva mai lata", a fost sfatul reprezentantului Iveco. Am dat cu spatele vreo citeva zeci de metri si m-am postat pe dreapta, la limita prapastiei. Abia-abia a avut loc sa treaca, dupa care am continuat mult mai linistit drumul. Massif se dovedeam manevrabil, in ciuda dimensiunilor sale si mai ales a greutatii sale de aproape 3 tone. Am abordat un ac de par in rampa fara mari emotii pe un drum acoperit deja de zapada si am continuat escaladarea pina la vreo suta de metri in fata, unde drumul se despartea in doua.


Sleauri de mai mare dragul
Inainte, iarna nu voia deloc sa tina cont de calendar, iar usor stinga se inalta un drum cumplit de inclinat. "Daca sinteti gata sa ascultati ce va spun incercam sa urcam. Daca nu, mai bine ma lasati pe mine la volan", mi-a spus domnul de la Iveco. Bagase el un pic spaima in noi, dar era clar ca nu puteam ceda volanul. Ba chiar m-a invitat sa parcurg pe jos drumul ca sa-mi fac o idee cit de dificil era. Usor nu era deloc. Se creasera niste sleauri de mai mare dragul. Dar Massif urca de parca defila. Calca apasat si incercam sa mentin turatia constanta, asa cum fusesem sfatuit. Capatasem cam mare incredere in masina asta si n-am sesizat ca un punct critic era situat cam la o treime de virf. Ma credeam deja stapin pe situatie si am redus din turatie, lucru care avea sa ma coste.

Cind am constatat ca am nevoie de putere din partea motorului ce dezvolta 176 CP era deja prea tirziu si masina n-a mai putut inainta. Daca treceam de acel punct, desi rampa raminea la fel de inclinata, ar fi fost floare la ureche pina in virf. Dar asa am incercat sa dau cu spatele ca sa gasesc o cale de iesire, insa nu aveam nici un spor. Eu m-as mai fi chinuit, dar nici nu puteam pierde timpul, pentru ca erau multi colegi care voiau sa testeze masina. Nici insotitorului nostru nu i-a fost usor pina s-o scoata de acolo, iar la vale am putut si eu constata de pe bancheta din spate cam cum se lupta Massif cu gropile.


Confort in camion
Prea mare rost sa merg si cu Massif pick-up nu avea. Imi era de ajuns versiunea in patru portiere. Dar dupa ce am stat vreo ora in ninsoare am urcat in Trakker. Bineinteles, in dreapta, si am urcat cam pina pe la jumatatea traseului efectuat cu Massif. Asta pentru ca acolo era singurul loc unde putea Trakker sa intoarca. Masina nu parea ca se intrebuinteaza pe drum, iar singurul lucru pe care l-am remarcat era confortul. Suspensia inghitea supusa toate nedreptatile la care era supusa, dar nu lasa nimic sa treaca de ea. Si Trakker s-a dovedit manevrabil, fiind asa usor de intors pe un drum atit de incomod de parca intorceam eu acum citiva ani Matizul in parcare.


Cu Daily 4x4 pina in pinzele albe
Pe finalul testului am urcat si-n Daily 4x4. Inca de cum m-am asezat pe scaun am simtit ceva in neregula cu el. Nu stiam ca este pneumatic, ca are amortizor. Si va dati seama cam cum ma salta cind treceam cu viteza pe drumul plin de gropi. Greu, practic imposibil de stat intr-un loc si n-am sa va spun ca ma simteam ca la rodeo ca inca n-am participat la asa ceva. Dar cert este ca nici nu prea imi gaseam locul. A contribuit la asta si pozitia volanului, cu totul alta decit intr-un autoturism. Altfel trebuia minuit pentru ca masina sa te asculte, parca si pedalele erau altfel asezate. Ei, chestii de acomodare...


In schimb, stabilitate era la discretie, iar motorul isi facea din plin datoria. De asta data am urcat pe cealalta varianta, nu pe cea abordata cu Massif, adica acolo unde iarna domnea nestingherita, iar zapada urca pina la genunchi. Daily 4x4 s-a descurcat fara emotii, insa la intoarcere am fost blocati de camionul care cara busteni de zor si care ne-a incurcat pe toata perioada testului. Ba-l intilneam pe traseu, ba la final, insa acum nici nu s-a sinchisit de noi si n-a catadicsit sa se dea la o parte.

Am fost recuperati de unul din reprezentantii Iveco si am mers la vale tot cu Massif. M-am tinut de ce apucam, pentru ca omul mergea si mai repede ca mine si daca de vreo doua ori era sa dau cu capul de tavan dati-va seama cam la ce chinuri era supusa masina ce aduce bine de tot cu Land Rover Defender si ale carei preturi vor porni de la 25.000 euro. Massif se vreo un SUV profesional, destinat cu predilectie zonelor off-road. Sigur ca se poate merge cu el si pe sosea, dar nu va avea comportamentul celorlalte SUV-uri. Massif se simte in off-road in largul sau si, chiar daca n-are nici un airbag, la vitezele de deplasare din off-road siguranta nu-i pusa in pericol.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite