autoplay
A aparut numarul 138
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
ford focus
15 Mai 2008
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Dragos Gaspar
Ford Focus DEPLINA MATURITATE
Masina care mi-a marcat un pic finalul studentiei a fost imbunatatita nu pentru a face pe plac tinerilor. Nici in '98 n-a fost gindita pentru asta, dar nu doar oamenilor mari le-a ramas in suflet. La zece ani de la primul model, e curios daca noul Focus mai poate fringe inimi
ford focus
ford focus
ford focus
ford focus
ford focus
ford focus

La inceput a fost designul, apoi tehnologia...
In 1998, Ford Focus spargea toate barierele stilistice in clasa compacta prin revolutionarul pe atunci "new edge design". Dar Ford stie bine ce inseamna sa construiesti masini compacte. La inceput a fost Anglia, modelul comercializat intre 1939 si 1968, dupa care au urmat treizeci de ani de domnie pentru Escort. Dar printul de la Ford avea sa fie Focus, prima masina care s-a acoperit de glorie atit in Europa, cit si in America de Nord. Succesul a fost atit de consistent incit Ford a hotarit pentru prima oara ca a sosit momentul ca intre Focus de Europa si cel destinat Americii sa nu mai existe diferente majore. Practic au fost identice, doar cunoscatorii putind observa diferentele dintre ele. Daca masina din 1998 a jucat cartea emotiei, urmatoarea generatie, lansata in 2004, n-a mai rupt gura tirgului in materie de design.

Nici nu avea cum. Dar exista o alta latura unde putea performa, iar atuul de aceasta data a imbracat forma tehnologiei. In 2008 a venit vremea ca Focus sa fie si mai bun. S-a plecat de la premisa ca trebuie sa fie un Focus veritabil, sa fie recunoscut de oricine, dar trebuie sa imprumute si principalele caracteristici ale noului trend promovat de Ford, "kinetic design", alaturindu-se lui S-MAX, Galaxy si Mondeo. Iar daca Focus are ceva de transmis legat de "energie in miscare" aveam sa ma conving in timpul testului.


... acum este sofisticat
Dar nu pot trece totusi prea repede peste noutatile cu care se prezinta noul Ford Focus. Noul model nu mai este creat ca sa te faca repede sa-ti pierzi capul. Acum este mai sofisticat, acum trebuie studiat mai atent, trebuie aprofundat pentru a-l intelege. Dar sa nu credeti c-o fi tare complicat, nu-i cazul. A primit, insa, o doza insemnata de rafinament, care poate fi sesizata repejor. Nu trebuie sa fii un fin cunoscator ca sa observi ca au fost schimbate toate panourile metalice cu exceptia cupolei. Spoilerele, fata si spate, sint acum dintr-o singura bucata si sint vopsite complet. Grila trapezoidala de mari dimensiuni, cromata la nivelurile de echipare de virf, Ghia si Titanium, aduce clar cu Mondeo, iar farurile sint mai mari si au geam clar.

Si proiectoarele de ceata au primit o alta forma, iar capota are nervuri mult mai pronuntate, care ating maximul acolo unde se invecineaza cu farul. Elementul cromat de deasupra logoului este impozant, insa bandourile laterale au disparut. Pasajele aripilor au devenit mult mai evazate, oglinzile sint ceva mai mari si au primit si un rol de semnalizare, insa remarcabila este linia de caracter, din partea superioara a portierelor, care se ingusteaza spre spate. Luneta asigura o mai buna vizibilitate, iar la partea inferioara este pusa in evidenta de o nervura. Elementul cromat, care mi-a creat multe probleme la realizarea fotografiilor, intregeste imaginea unei masini complete, ajunsa la maturitate.


Finisari de nadejde
Dar Focus se lauda si cu un condus agreabil, plin de performante, insa pina sa va zic despre ce este vorba la acest capitol pot mentiona ca interiorul a primit un plus de stil. Cei care au facut bugetele n-au fost deloc zgirciti si au dat de grija celor responsabili sa fie atenti la calitatea finisarilor. Consola centrala este fluida si cu majoritatea comenzilor m-am acomodat din prima. Display-ul de la bord, ce afiseaza tot felul de informatii utile, este mai mare si cu ajutorul sau poti regla pina si asistarea directiei, de la Standard la Sport trecind prin Confort. Remarcabile sint acele rosii ce se inchid in veritabile inimioare, dar am mers totusi cam departe cu vorbaria...


Ii place pe autostrada
Noul Focus avea sa se dezvaluie la sfirsit de martie, pe un traseu inspirat ales intre Bucuresti si Baile Tusnad. S-a ajuns prin Brasov, dar nu pe DN1, ci prin Pitesti, asa ca nu-i greu sa va imaginati cam ce a facut Focus pe autostrada. Am avut bafta sa dau peste un hatchback, asa cum bine ii sta Focusului, dotat cu motor Diesel de 2.0 litri si 136 CP. Prea puternic propulsorul pentru gabaritul masinii. Dar credeti ca m-a deranjat acest aspect? Deloc. Din viteza a doua, de cum ajungi in cuplu parca se porneste viforul. Noroc de scaunele cu o neasteptat de buna sustinere laterala ca ne tineau pe loc, atit pe mine, cit si pe partenerul de test.

Dar pe cit de viguros era motorul pe atit de buna era colaborarea sa cu cutia de viteze manuala in sase trepte. Cu a patra faceai ce voiai, a cincea nu-i asa de scurta ca la alte modele, iar intr-a sasea privesti totul cu detasare si te intrebi cum de-ai ajuns asa repede la viteze ce incep cu 2. Si de ce oare n-am prea sesizat zgomotul curentului de aer creat... Si nu pentru ca instalatia audio ar fi fost data la maximum. Nu. Ford a pus o instalatie Sony si sustine ca auditia radio este comparabila cu cea de pe CD. Nu pot sa contrazic, dar in Romania, pe traseul ales, nu m-a convins de acest lucru si nu stiu daca s-a inventat instalatia care sa faca acest lucru posibil pe teritoriul patriei. Focus suporta reglaje pe care la extrem de putine modele le-am vazut disponibile si pe un suport decent va va satisface fara efort.


Nu degeaba-i campion mondial la raliuri
Dupa sprintul de pe autostrada, Focus avea sa-si traga sufletul pina pe la Cimpulung, deoarece abia daca ieseam dintr-o localitate ca intram imediat in alta. Bietul de el, abia scapase cit de cit din chingi, voia sa arate ce poate, ca trebuia tinut in friu. 136 CP si eu admiram peisajul. Dar si cind a scapat la un drum mai virajat, cu catarari pe rampe suficient de inclinate sa te tii bine. N-am exagerat cu condusul sportiv, dar am cam stat numai intr-a doua si a treia. Daca depasirile le efectuam pina acum doar ca sa vad ca sprinteaza si ca rezolva orice problema pe doar citiva metri, acum insa am depasit in cascada. Nimeni nu-i putea sta in cale.

Nu-i cazul sa-ti faci prea multe calcule. Focus stie de toate, dar mai ales ca atunci cind ai apasat acceleratia trebuie sa produca o explozie de putere. La inceput te copleseste si pe tine, dar apoi este mai mult decit suficienta sa lase totul in urma. Daca pe autostrada suspensia mi s-a parut cam rigida, si nu cred ca acest lucru se datoreaza in totalitate faptului ca pneurile au ramas umflate la presiunea cu care pleaca din fabrica, adica binisor peste cea indicata, in virajele luate cu destul curaj si-a facut bine treaba. Masina iti da doza de incredere de care ai nevoie pentru a merge ceva mai sportiv, dar si o veritabila doza de adrenalina, absolut obligatorie la campionul mondial de raliuri. La cit de tare am mers consumul mediu se cifra pe la 7,8 litri la suta. Ultima treime a traseului, pe la Rucar, Brasov si Sfintu Gheorghe pina sa ajungem la Baile Tusnad, a fost ceva mai linistita. Ma cam lamurisem asupra capacitatilor masinii si doar din cind in cind mai efectuam o depasire, sau mai incercam cite o curba luata usor pe o parte. M-am lasat purtat de placerea condusului dupa o zi petrecuta cu Focus. Un Focus care a fost in stare sa ma faca sa trec peste o noapte petrecuta intr-un pat de sus al unei cusete de tren inseamna ca este capabil de multe surprize placute. Si nu consumul cu care am ajuns la Baile Tusnad -- 7,2 -- face parte din aceasta categorie. {sta este ceva normal, altele ii sint obiectivele.


N-am ajuns la Lacul Sf.Ana din cauza unei bariere
Dar unul din obiectivele mele a fost legat de ajungerea la Lacul Sf.Ana, aflat, spun indicatoarele, la doar 17 kilometri de Baile Tusnad. Am lasat acest lucru pe a doua zi, cind am schimbat masina. Am zis ca-i bine de vazut ce poate si in varianta in patru portiere, dar am optat pentru acelasi motor. La inceput am fost aproape convins ca-i mai mic. Am plecat parca mai greu de pe loc, am schimbat a doua ca la hatchback, dar am calcat cam in gol. Dar dintr-o data s-a dezlantuit. Trebuie doar adusa turatia acolo unde incepe cuplul sa-si faca de cap si totul devine o joaca. Am intrat cu incredere pe drumul spre vestita locatie, dar dupa citiva kilometri asfaltul cam incepea sa dispara. Mai aveam destul de urcat si nu eram chiar din cale-afara de linistit. Nu aveam pneuri de iarna, dar zapada punea stapinire pe peisaj.

Eram bucuros cind mai vedeam cite o urma de asfalt umed. Dar tot urcam... Deja ajunsesem intr-un loc unde nu se tinea deloc cont de anotimp. Acolo erau alte reguli. Ce sfirsit de martie cind ABS-ul intra in functiune la o simpla piscare a frinei? Incintator peisaj, oricind putea sa ne impinga vreun urs daca am fi ramas impotmoliti, dar Focus s-a incapatinat sa urce. Daca as fi incercat sa urc pe jos intr-un ritm ceva mai alert nu cred ca as fi parcurs cincizeci de metri pina la prima trinta, atit de inghetat era drumul.

Dar am ajuns la liman, insa nu si la lac, pentru ca o bariera nu s-a lasat deloc impresionata de eforturile pe care le-am facut pentru a ajunge acolo. Bloca impasibila drumul si raminea satisfactia ca am urcat in conditii nu tocmai imbietoare.
Iar dupa ce s-a terminat aventura cu iz hibernal ne-am intors la primavara cu o rafala a sedanului. Auzisem in ziua precedenta cum ca n-ar fi stabila masina. Am luat-o usor la inceput, dar apoi am tras o cursa de toata frumusetea pe un traseu in care n-am intilnit nimic din sens contrar. N-am avut nici de depasit. Doar de vazut cam cum sta masina asta pe drum. Pe alocuri am tras de ea chiar mai tare decit am facut cu hatchback-ul, iar daca am ajuns eu sa fac asta e clar ca aveam incredere in masina.


Mi-am cam facut de cap pe portiunea respectiva, dar apoi am mers ceva mai normal. Eram cumva intr-o cursa contracronometru. Trebuia sa ajung la o anumita ora la Bucuresti chiar in ziua cind isteria legata de pregatirile pentru summit-ul NATO incepea sa-si puna tot mai apasat amprenta pe un trafic bucurestean si asa gituit. Am ajuns chiar mai repede decit ma asteptam, dar de data asta am mers din Brasov prin Ploiesti. Fara sa ma gindesc o clipa la condusul economic, am remarcat ca intram in Baneasa cu un consum mediu de 6,1 la suta. Daca circulatia ar fi fost fluida tare cred ca as fi predat masina cu un consum sub 6. Am predat-o insa cu 6,2. Dar si cu convingerea ca noul Focus m-a facut sa-l privesc din nou cu atentia pe care o merita.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite