autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
BMW What_s Next
15 Mai 2008
Autor: Mircea Ungureanu
Foto: Liviu Chirica, ZoomArt
BMW -- What's next? Mai poate urma ceva?
Cind telefonul fix de pe birou a tiriit am raspuns mecanic. Nu stiam ca apelul era inceputul unei aventuri, as putea sa o definesc chiar asa, de citeva ore, pe care am trait o cu emotii, la inceput, si am pe care am finalizat o cu satisfactia unei experiente interesante si initiatoare a unei dileme: mai poate urma ceva?
BMW What_s Next
BMW What_s Next
BMW What_s Next
BMW What_s Next
BMW What_s Next
BMW What_s Next

La capatul celalalt al firului, o voce masculina s a prezentat ca fiind reprezentantul unei firme de comercializare a autoturismelor, Trado Motors. Din cite stiam, firma vinde masini BMW, autovehicule situate destul de departe de scara unei posibile achizitii, din motive lesne de inteles. "Doresc sa va intreb daca sinteti de acord sa participati la o actiune de drive-test organizata de BMW in orasul nostru", m a interogat vocea. Aici trebuie sa mai deschid o paranteza; sint un tip pasionat de conducerea auto. Condusul masinii ma relaxeaza intr atit incit, cu cit merg mai mult, cu atit as mai merge la volan. Chiar si in traficul din Romania. Cu aceasta pasiune a mea am avut si ocazia sa conduc o multime de masini, de la Dacia 1100, pe care mi am facut ucenicia, la Freelander-ul de la Land Rover. Dar BMW nu am avut placerea. Asa ca...


A sosit si ziua cu pricina. A fost una dintre zilele de primavara toamna, cu o ploaie care nu a contenit, si care chiar ma ducea cu gindul la o posibila anulare sau aminare a actiunii. Totusi, la ora fixata eram la locul de intilnire. In parcarea stabilimentului, insiruite si stralucind in ploaie, asteptau testarea 10 masini. Atunci am simtit o usoara emotie. Era vorba de zece BMW uri nou noute, unele aduse special din Germania pentru eveniment. In interiorul show room ului, "alesii" stateau si asteptau sa inceapa actiunea.


Contrar unor temeri de ale mele, mi a devenit clar ca actiunea avusese un caracter aleator de selectie, scopul principal fiind popularizarea marcii si nu urmarirea virtualilor clienti. Un prim lucru pozitiv. Din motivele aratate la inceput, recunosc faptul ca nu eram un fan al BMW, adica un fidel cunoscator al marcii. De aceea, dupa ce am inteles ca noi vom fi cei care vom conduce "bijuteriile" pina la Tirgu Frumos, am ochit din sirul celor zece o masina mai mica.


Recunosc ca aveam idei preconcepute legate de tractiunea clasica a lui BMW, dar simpaticul domn Thomas Karl, reprezentantul firmei care a condus intreaga actiune si care a dovedit ca cei 30 de ani petrecuti la BMW au insemnat un mod de viata ca intr o familie, mi a risipit temerile prezentind noutatile tehnice ale firmei. Am aflat de la domnia sa, sub genericul «What's next?» (Ce urmeaza?), despre toate inovatiile fabricantului german in scopul unei masini mai sigure si mai economice. Ne am familiarizat, cel putin teoretic in acel moment, cu BMW Efficient Dynamics, care cuprinde un ansamblu de masuri inteligente ca frinarea regenerativa sau auto start stop, ultima permitind conducatorului auto sa opreasca motorul doar prin pozitionarea schimbatorului de viteza la punctul mort si eliberarea pedalei de ambreiaj, motorul repornind automat la prima debreiere, am aflat despre accelerarea spontana datorata sistemului Variable Twin Turbo al motoarelor Diesel, sistem de turboalimentare in doua trepte. Acestea, impreuna cu injectia de inalta precizie si tehnologia common-rail in ceea ce priveste alimentarea, au constituit punctele forte ale prezentarii teoretice.


A urmat, apoi, partea practica. Cum spuneam, ochisem masina pe placul meu inca din primele momente. Chiar daca si decapotabilele imi faceau cu ochiul, vremea nu era in favoarea folosirii lor. Am profitat de faptul ca alti participanti la testare s au repezit spre masinile mai mari si m am instalat la volan. Alaturi de mine s a asezat Liviu Chirica, colegul responsabil cu realizarea imaginilor, care mi a spus din prima ca nu se baga la BMW. Avind certitudinea ca voi fi unicul deservent, m am familiarizat cu bordul si celelalte echipamente.

Pornirea cu card, la buton, manete de semnalizare si stergatoare universale, scaune reglabile electric... si dintr odata "uzina" a capatat aspecte umane. Mai mult, avea schimbator la podea, deci model clasic cu ambreiaj, lucru care m a bucurat: aveam, cel putin teoretic, o retinere asupra masinilor cu cutie automata, mai ales ca piciorul sting este tentat sa apese o pedala, iar in acest caz asta ar fi cea de frina, mult mai lata decit la clasice. Dar nu, totul era normal, si masina mi a devenit mult mai paminteana. Chiar si cind am demarat, pornirea a fost fara probleme de cursa a ambreiajului, masina parind ca poate fi usor demarata si de catre incepatori.


Am ajuns la Tirgu Frumos aproape fara sa realizez, utilizind, pentru testare, toate cele 6 trepte de viteza ale masinii pentru a ma obisnui cu performantele fiecareia dintre ele. Masina avea un demaraj care asigura depasirea celorlalte autovehicule din trafic fara probleme, iar viteza cea mai mare pe care am atins o foarte usor a fost de doar 150 km/h. In conditiile unui trafic aglomerat, pe carosabil acoperit cu apa si sub o ploaie densa. Calificativ: excelent.
Ajunsi la poligonul din Tirgu Frumos, a inceput show ul. Fiecare dintre participanti a schimbat automobilele si a executat, in fata unui entuziast Thomas Karl, diverse manevre. Am mers, rind pe rind, si cu decapotabilele, si cu Seria 3 si cu Seria 5, si cu cutie automata, eliminind astfel o idee preconceputa. Masinile erau fantastice si sistemele de siguranta enumerate de Thomas lucrau cu o eficienta maxima. Era, de fapt, un lucru serios facut de o firma care se respecta, intr o tara care se respecta. Cred ca nu mai are rost sa spun ca m am intors spre Iasi cu o Serie 5, cu cutie automata, dezbarat de inhibitii si idei preconcepute. M am convins unde poate duce tehnologia privita ca un scop in sine.


Intimplator, a doua zi, m am intilnit cu un amic care a participat, si el selectionat aleatoriu, la o alta sedinta de drive-test. Era si el entuziasmat si amindoi ne am pus intrebarea, ce poate sa mai urmeze?, nu pentru faptul ca acesta a fost sloganul actiunii, ci pentru faptul ca masinile ni s au parut a fi perfectiunea sistemelor de propulsare, de conducere si de siguranta. Dar parca poti sa stii? Nu pot sa spun ca am invatat tot ce inseamna BMW si recunosc ca o sa am multa vreme de acum inainte probleme in a deosebi de la mare distanta Seria 3 de Seria 5, de exemplu. Dar, pentru mine, BMW trece pe primul loc in ceea ce priveste preocuparea pentru siguranta oamenilor, pentru protejarea mediului si economia de carburanti, lucruri care constituie obiective majore ale mileniului III.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite