autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Toyota_Off-Road_Challenge_1
15 Aprilie 2008
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Dragos Gaspar, Toyota Romania
BAL IN CINSTEA REGINEI TUTUROR DRUMURILOR
Toyota_Off-Road_Challenge_2
Toyota_Off-Road_Challenge_3
Toyota_Off-Road_Challenge_4
Toyota_Off-Road_Challenge_5

In cinstea aparitiei noului Land Cruiser V8, Toyota Romania a organizat un adevarat bal off-road, la care au mai participat si celelalte reprezentate 4x4 ale gamei. Iarba verde mustind de apa a fost suprafata pe care masinile constructorului japonez au dansat dupa cum li s-a cintat, evident regina balului fiind stapina drumurilor de orice fel, adica V8


Le conduci unde vrei
Cartierul general pentru editia inaugurala a Toyota Off-Road Challenge a fost stabilit la Sighisoara. Acolo, Gabi Nicolae, cel care trebuia sa participe la Dakar 2008, impreuna cu echipa sa a pus toate lucrurile la punct pentru ca actiunea sa se desfasoare ireprosabil. "As vrea sa va spun citeva lucruri inainte de a pleca spre locul faptei. Vom merge pe sosea si cind vom face stinga ne vom regrupa. Apoi ne vom indrepta spre stina Biertan, acolo unde va puteti da cu ce masini vreti, insa numai cu cite un insotitor in dreapta. Pina vom ajunge veti vedea ca drumul pe dreapta este rupt, asa ca va rog sa mergeti cit mai in stinga cu putinta. Veti intilni si citeva zone cu noroi, destul de greu de trecut prin ele. Aici va pot spune un singur lucru: gaz cit cuprinde!".


Ninsoare cu soare!
Ninsoarea pe care eu o prinsesem pe drumul spre Sighisoara, intre Praid si Sovata, ajunsese si la Biertan citeva ore mai tirziu, exact inainte de a incepe balul off-road. A nins pret de vreo zece minute aproape de nu se vedea om cu om, iar pe final a iesit un soare stralucitor de mai mare dragul. Ninsoare cu soare orbitor nu se vede cu una cu doua, dar parca nu era deja suficienta apa care scalda iarba, mai trebuia sa si ninga! Suprafata era exact ce le trebuie impatimitilor de off-road. Nu degeaba organizatorii ne-au avertizat sa nu uitam de cizme de cauciuc si de haine calduroase. Imi amintesc ca acum citiva ani, cind la Iasi s-a organizat pentru prima data o etapa din Campionatul National de off-road, participantii se rugau sa ploua din belsug pentru a avea parte de cit mai mult noroi. Pe trasee uscate nu avea nici un haz competitia. Iar la Biertan noroi avea sa fie din belsug.


Defilind prin mlastina
Inca de la inceput ni s-a spus ca masinile nu sint dotate cu cauciucuri speciale, ci cu pneuri care se gasesc pe modelele pe care le achizitioneaza clientii. Daca ele fac fata unor asemenea conditii devine evident cam ce se poate intimpla daca ar fi incaltate cu cauciucuri adaptate suprafetei. Doar Toyota Hilux trimisa de Toyota Iasi avea pneurile potrivite, monstrul tunat de ieseni fiind unanim apreciat. Dar tinta mea era V8. Trei au fost de toate la aceasta actiune, prea putine totusi pentru interesul celor prezenti. Toate au fost echipate cu motor Diesel, o veritabila incintare.

Excelent izolat sub capota, abia se auzea. Exact pe placul meu. Daca s-ar putea sa nu aud deloc motorul ar fi minunat. Doar daca e vorba de un condus mai sportiv imi place sa-l aud cum suna. Avind pretentia ca aud bine orice sunet din partea propulsorului, am urcat in V8, dar parca totusi nu ma asteptam sa fie atit de silentios. Ghidat de insotitorul meu pina la traseul de trial am constatat ca V8 nu se forteaza deloc sa traverseze veritabila mlastina de la Biertan. Am trecut peste santurile create, pline cu noroi, si nici nu a trebuit sa exagerez cu "gazul". Cum motorul torcea linistit la locul sau, n-am fost prea deranjat de hirtoapele intilnite. N-as putea spune ca am avut noroc de centura ca sa nu sar de pe scaun. Greu de zdruncinat precum un tanc, V8 isi croia drum peste tot, dar cind am vazut latimea culoarului de trial pe care trebuia sa ne miscam am zis ca-i imposibil de mers fara sa dau jos vreo citeva jaloane. Era doar o prima impresie.


Escalada fara demaraj
V8, insa, in ciuda masivitatii sale, desena traiectorii perfecte dupa cum ii comandam. Mergeam incet, cu grija, stiind ca la astfel de incercari conteaza totusi mai putin timpul inregistrat la final si mai mult sa nu atingi sau sa dobori vreun jalon. De citeva ori am atins banda, dar cred ca nici nu exista o alta cale de rezolvare a situatiei. Insa o simpla atingere nici macar nu se penalizeaza. Dupa suisuri si coborisuri urmau curbe in care imensitatea asta de masina incapea totusi cum nu se putea mai bine. Iar nu ma asteptam s-o gasesc atit de manevrabila, mai ales ca nu avea cauciucuri speciale.

Am mers eu binisor pina cind trebuia luat stinga brusc de volan pentru a escalada o rampa de vreo treizeci de metri. De jos nu se vedea decit cerul senin, inclinatia era tulburatoare, iar manevrele trebuiau executate ca la carte. Am fost sfatuit din dreapta sa accelerez cit pot de tare, am incercat eu lucrul asta, dar tocmai v-am spus ca nu-s chiar in stare sa scot motrul de sub capota. N-am calcat acceleratia nici pina la jumatate, asa ca m-am oprit undeva aproape de virf.

Am dat inapoi, musai cu volanul drept ca sa nu fac vreo istorie, si am repetat. Am plecat de pe loc, am accelerat ceva mai pronuntat, dar fixul asta al meu cu auzitul motorului iar m-a impiedicat sa ajung pina in virf. Iar dat cu spatele, dar la urmatoarea incercare am venit din cealalta parte si am abordat rampa din mers. De data asta m-am izbit in ea cu pedala calcata la maximum, socul impactului a propulsat "tancul" vreo citiva metri si apoi am urcat triumfator miscind usor de volan stinga-dreapta. Am avut senzatia ca n-a fost un efort prea mare pentru masina si probabil nici n-a fost.


Limuzina pe sosea
Dar la capatul rampei a iesit ca din pamint o curba la stinga. Cine s-o vada la timp? Am dat un pic inapoi ca sa ma pot incadra si am intrat iar parca in tunel. Masina incepea sa se incline din ce in ce mai tare pe stinga. Pe partea mea. Am intrebat daca nu cumva ne apropiem de limitele masinii. Cica nu, desi eu cu genunchiul sting aveam senzatia ca de multa vreme scormonesc prin noroi. Mi-am gasit un punct serios de sprijin in masina si am continuat sa accelerez. Nici vorba ca masina sa piarda controlul, desi ma gindeam ca sigur si jantele au contact cu solul, atit de inclinata era. A inaintat fara sa se precipite pina la capat, iar urcusurile si coborisurile nu mai puteau impresiona un V8, in timp ce pragul de la finalul traseului mergea luat in plin pentru a incheia en-fanfare. Intr-adevar, V8 este o masina pentru care orchestra poate cinta, asa cum imnul este intonat doar pentru cei mai buni.


La caderea intunericului s-a incheiat si experienta off-road. Nu ma mai puteam dezlipi de V8 si nu pot finaliza fara sa va spun cit de confortabila este in interior. Nu ai cum sa nu te simti bine cind ai atita electronica la dispozitie, atitea sisteme la indemina pentru a-ti indeplini orice moft. A doua zi am mers vreo treizeci de kilometri si pe drum drept, dar nu cred ca are rost sa va descriu cum se comporta aproape ca o limuzina. Cum cutia automata schimba vitezele aproape insesizabil, cum suspensia pneumatica asigura tot confortul, cum stie sa se inscrie in curbe si pe sosea, nu doar in off-road, in pasi de dans...

 

Deloc incurajatoare cuvintele lui Gabi. Fiecare participant a primit cite un road-book, iar fiecare masina avea cite un walkie-talkie. Am urcat intr-un Land Cruiser 120, pe benzina, care merge struna datorita motorului de 4 litri si 249 CP. Chiar si pe sosea s-a comportat admirabil, pentru ca in off-road stiam ce poate. Testasem acum citiva ani varianta Diesel, de 3 litri parca si 173 CP, si a fost o incintare. Nu m-am mirat prea tare ca a parcurs kilometrii pina la stina fara nici o emotie. Nici macar zonele cu noroi de care Gabi vorbea cu infrigurare nu i-au putut sta in cale. Dar daca si cele citeva RAV4 au trecut pe acolo, totusi nu chiar fluierind, nu se putea ca LC 120 sa intimpine probleme. N-am ajuns chiar la capatul acelui drum forestier, pentru ca trebuia cotit la dreapta, am trecut peste un podet improvizat, iar platoul care se deschidea in fata noastra era numai bun de explorat.
comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite