autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Skoda Fabia
15 Iunie 2006
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Skoda
Skoda Fabia - Mica, dar plina de viata
Skoda Fabia a trecut prin importante schimbari si inovatii cu scopul principal de a diversifica si a insufleti modelul de serie. Asta pentru ca micuta si inventiva Skoda sa devina si mai atractiva pentru clienti. Iar cind poate fi cumparata la un pret de exceptie atunci chiar ca achizitionarea unui astfel de model devine o veritabila afacere
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia
Skoda Fabia Sedan
Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia

Trei caroserii diferite
Ultimele schimbari sint vizibile in toata masina. Exteriorul capteaza privirea in mod deosebit datorita barei din fata si grupului de spoturi luminoase spate. Designul interiorului a fost si el revazut si acum include culori, structuri si tapiserii noi ale scaunelor. Modificari aditionale cum ar fi un nou volan, noile finisari ale bordului, partea din fata de sub parbriz, care are acum un design diferit, subliniaza caldura si confortul interiorului.


Modelul de serie Skoda Fabia este singurul din categoria lui care ofera trei specificatii de caroserie: un hatchback in cinci usi, spatioasa si eleganta kombi si limuzina in patru usi. Toate cele trei modele au multe elemente comune si pot fi diferentiate in principal prin forma si designul caroseriei. Ca si sasiul si majoritatea elementelor ce compun interiorul, unitatile de putere -– motoarele si transmisia -– sint in fond aceleasi pentru toate modelele.


Skoda Fabia Hatchback, cu o lungime de 3,97 metri, ofera clientului spatiu in interior peste medie. Portbagajul de 260 litri poate fi marit pina la 1.016 litri prin plierea scaunelor din spate.
Skoda Fabia Kombi are o parte a spatelui eleganta, iar lungimea totala este 4,232 metri. Portbagajul Fabiei kombi este de 426 litri si are si o prelata, care include un compartiment pentru umbrela si pentru alte lucruri marunte, si poate fi marit pina la 1.225 litri.
Skoda Fabia Sedan masoara 4,232 metri si are un portbagaj de 438 litri. Suplimentar, masina este echipata cu scaune pliabile in spate, pentru ca portbagajul sa poata fi marit la 789 litri.


Varianta sportiva derivata din Hatchback
Modelul sport RS este un derivat al versiunii Hatchback. Cea mai importanta caracteristica este bara din fata, robusta, cu un spoiler integrat. Bara "tisneste" in fata, iar designul sau se combina perfect cu stilul masinilor WRC -– sectiunea din spate demonstreaza clar caracterul sau sportiv, accentuata de eleronul care traverseaza geamul din spate, de bara din spate cu spoilerul integrat si de teava de esapament din otel inoxidabil. Jantele mari, de 16 inch, din aliaj, se adauga dinamicii sportive a masinii. Interiorul urmeaza infatisarea exterioara, incorporind trasaturi care demonstreaza clar caracterul Fabiei RS.

Peste toate, acesta include scaune sport, cu tapiserie originala Cross-Tuck, care confera un lux mai mult decit adecvat, confort si, de asemenea, sprijin in timpul condusului cu viteza mare. Caracterul sportiv este accentuat nu numai de volanul in trei spite imbracat in piele, cit si de schimbatorul de viteze si frina de mina, dar si de numeroase alte detalii, cum ar fi display-ul argintiu din plansa de bord, pedalele sport, "invelite" in otel, pragurile portierelor decorate cu simbolul RS si presurile ornate cu acelasi simbol.


Solida, spatioasa, sigura
Skoda Fabia are acelasi design dintotdeauna, care inca produce o impresie eleganta, sarmanta si atragatoare, dupa mai multi ani de productie. Masina are o infatisare "tantosa", fara excese fashion in design. In plus, Fabia este usor de identificat datorita trasaturilor tipice si poate fi usor de distins intre alte masini.


Modelul de serie Fabia are un design sofisticat si compact, unde diverse articole de design se combina intr-o maniera logica, care creaza o unitate compacta si armonioasa. O schimbare importanta ar tulbura aceasta armonie si de aceea au fost luate in considerare doar schimbari minore in timpul lifting-ului sau pentru a retine caracterul masinii.


Cea mai importanta modificare a exteriorului "updatat" este noua bara din fata. Fabia are forme mai rotunde si mai fine, dar conceptul in ansamblu ofera masinii o expresie mult mai dinamica. Orificiul de aerisire, plasat orizontal, in partea de jos a barei, a fost impartit in trei, prin partitii diagonale colorate. Deschiderile laterale contin acum lampi noi de ceata, circulare.
Un alt detaliu il reprezinta benzile protectoare, de culoare neagra, care sint un pic mai inalte decit cele normale. Acest lucru mareste semnificativ echilibrul per total al partii din fata, intrucit reduce impresia de robustete si reduce vizual inaltimea masinii. Infatisarea spatelui a fost schimbata prin montarea de noi spoturi luminoase. Designul sau ajuta la producerea unei imagini de masina solida, spatioasa si sigura.


Partea frontala a suprafetei de sub parbriz a fost regindita. Aceasta modificare face ca bordul sa para mai luminos din punct de vedere vizual, mai aerisit si destinde atmosfera. Volanul ergonomic contribuie si el la crearea acestei senzatii. Cadranele au fost si ele modificate pentru a se potrivi actualelor modele Skoda. Partea superioara a bordului este in culoarea Negru Onyx, la toate modelele, pentru a preveni reflexiile luminii in parbriz. Interiorul complet negru, foarte elegant, este acum disponibil incepind cu varianta Classic, iar despre tapiseria din piele putem vorbi ca optiune pentru versiunea Elegance.


Siguranta de patru stele
Modelele Fabia indeplinesc reglementarile legale privind siguranta valabile pe toate pietele unde se fac exporturi si chiar pe viitoarele piete. Skoda Fabia Hatchback a trecut cu brio de solicitarile dure ale testelor Euro NCAP si a obtinut unul dintre cele mai bune rezultate din categoria ei -- patru stele pentru protectia pasagerilor. Structura caroseriei, combinata cu un invelis metalic de o grosime bine definita garanteaza o putere deosebita si o rigiditate la torsiune, care contribuie la un grad inalt al sigurantei pasagerilor:


* pilonii portierelor sint extrem de rezistenti;
* usile sint dispuse cu bare duble;
* atit fata, cit si spatele masinii se deformeaza progresiv in timpul unui accident;
* montarea speciala a unitatilor de putere in interiorul caroseriei protejeaza pasagerii in timpul unei coliziuni frontale periculoase;
* designul coloanei de directie reduce la minimum riscul unui impact cu volanul;
* daca airbag-ul se deschide in timpul unei coliziuni, imediat se activeaza anumite operatiuni bine definite, printre care: luminile de avertizare si iluminatul interior se pornesc, sistemul de inchidere centralizata se deschide, iar alimentarea cu combustibil este imediat oprita.
Sistemul de securitate standard al Skoda Fabia vine cu un imobilizator si un cod VIN cu marca fabricii pe cadrul parbrizului. Sistemul de imobilizare foloseste o varietate de coduri, respingind orice combinatie care a fost deja folosita, reducind astfel riscul furtului. Optional, masina poate fi dotata cu un sistem de alarma cu monitorizare din interior si cu un claxon de rezerva.


Motoare pentru toate gusturile
Fabia este disponibila cu cinci motoare pe benzina si trei Diesel. O alta alternativa este motorul 1.9 TDI-PD cu 130 CP, conceput exclusiv pentru modelul RS. Motoarele pe benzina se supun celor mai stringente standarde privind emisiile, Euro IV, in timp ce propulsoarele Diesel vor indeplini normele Euro III.


Cea mai importanta schimbare de sub capota o reprezinta marirea functiilor sistemului EOBD pentru motoarele pe benzina, care acum monitorizeaza distanta parcursa cu sistemul de avertizare al emisiilor pornit. Acest lucru va permite personalului de la service sa spuna cit timp substante nocive au fost eliberate in aer.


Motoarele pe benzina care se supun standardelor Euro IV au doi convertori catalitici si doi senzori lambda. Noile motoare de 1,2 litri, cu trei cilindri, produc 54, respectiv 64 CP si folosesc doar un singur convertor catalitic datorita tehnologiei avansate de care dispune. In afara acestora, mai sint disponibile alte trei motorizari pe benzina: 1.4 16 V (75 si 100 CP) si 2.0 (115 CP).
Urmatoarele motoare Diesel sint disponibile: 1.9 SDi (64 CP), 1.4 TDI PD (75 CP) si 1.9 TDI-PD (100 CP).
Toate motoarele au in echiparea standard o transmisie manuala cu cinci viteze. Motorul 1.4 16 V (75 CP) este de asemenea disponibil si cu o transmisie automata in patru viteze, cu un cuplu convertor hidraulic si functia Fuzzy-logic, care adapteaza regimul schimbatorului de viteze la stilul de condus.


Motorul 1.9 TDI-PD (130 CP) este proiectat exclusiv pentru modelul sport RS. Combinat cu o transmisie cu sase viteze, confera masinii parametri dinamici deosebiti, puterea maxima fiind atinsa la 4.000 rpm. Motorul are de asemnea un cuplu fantastic, 310 Nm la doar 1.900 rpm, conferindu-i masinii o flexibilitate extraordinara. Proprietarii Fabiei RS Diesel vor fi incintati nu doar de puterea si dinamismul ei, ci si de operatiile economicoase. Nu multe masini sport pot produce o viteza maxima de 206 km/h, sa accelereze de la 0 la 100 km/h in 9,5 secunde, cu un consum mediu de doar 5,4 l/100 km.


Sasiul
Masinile Fabia sint construite pe un sasiu cu un ampatament de 2,462 mm. Urma lata a rotilor (1,435 mm in fata si 1,424 mm in spate) face ca masina sa stea perfect pe drum, iar aparitia ei produce impresia unui model solid si sigur.


Puntea fata are o bara folosita pentru a rezista compresiei longitudinale marca McPherson cu brate bifurcate si care este sprijinita de un stabilizator de forta. In spate, masina are puntea combinata, cu eficienta deja dovedita si un element de torsiune in cruce. Comparativ cu modelul Hatchback, versiunile Kombi si Sedan au arcuri intarite si absorbitoare de socuri.
Sistemul de frinare cu circuit dual este dispus diagonal si echipat cu un accelerator de frinare.
Versiunile echipate cu ABS au distributia electronica a efectului de frinare in functie de incarcatura axei din fata si spate (EBV). In plus, versiunile fara ABS sint echipate cu un limitator mecanic al efectului de frinare, plasat pe puntea spate. Suplimentar, toate modelele echipate cu ABS sint prevazute cu MSR, un sistem de control care impiedica rotile sa alunece pe un drum cu aderenta scazuta cind se schimba intr-o treapta inferioara de viteza. In functie de motorizare, Fabia poate fi echipata cu un sistem antiderapare, si, optional, cu ESP.


Sasiul Fabiei RS a fost special modificat pentru a conferi masini un design mai sportiv si pentru a conferi caracteristici de condus mai sigure. Comparativ cu masinile Fabia standard, sasiul Skodei Fabia RS a fost coborit cu 15 mm. Toate rotile sint dotate cu placute de frina eficiente cu racire interna a rotilor din fata. Masina este echipata cu sisteme electronice ABS si ASR, care transfera in siguranta forta de condus din roti pe suprafata soselei.


Ca standard, toate versiunile sint echipate cu sistemul de control electrohidraulic al directiei (cu exceptia masinilor cu motorul 1.2 l/54 CP si masinile cu roti de 13'', unde acesta este optional). Motorul electric al pompei functioneaza doar atunci cind este nevoie, pentru a mentine controlul usor al masinii (la intoarceri si parcari), astfel incit sa nu scurga cuplul motorului, lucru care ajuta la reducerea consumului de combustibil. Controlul electronic al motorului regularizeaza efectele amplificatorului de putere pentru directie in functie de viteza masinii.


Majoritatea sistemelor electronice ale masinii (motorul, pedala de acceleratie, senzorii motorului, amplificatorul de putere pentru directie, transmisia automata, ABS, MSR, actionarea airbag-urilor, aerul conditionat, inchiderea centralizata, indicatoarele de pe bord, etc) sint interconectate prin interfata CAN-Bus. Acest sistem optimizeaza folosirea elementelor electronice si echipamentul masinii in functie de stilul de condus si astfel mareste semnificativ confortul pasagerilor.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite