autoplay
A aparut numarul 135
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Fiat 500
15 Mai 2008
Foto: Fiat
Fiat 500 - Pentru toti si al tuturor
Atribuirea titlului "Car of the Year" 2008 in Europa este unul dintre cele mai anticipate evenimente in cadrul carora batrinul continent isi desemneaza cei mai renumiti reprezentanti, isi da intilnire prin intermediul acestora in cele mai elegante
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500

"Masina Anului" 2008 in Europa
Laureatul din 2008, cu un total de 385 de puncte, votat de 57 dintre cei 58 de ziaristi participanti, este noul Fiat 500. Versiunea moderna a legendarului Cinquecento s a impus in fata a nu mai putin de 32 de modele competitoare. Acest al 12 lea titlu Car of the Year obtinut de un model al Grupului Fiat completeaza o serie de alte premii prestigioase: Auto Europa 2008, EuroCarBody 2007 si Cea mai frumoasa masina 2008.


Pe linga atributele concrete, apreciate deopotriva de votanti, cit si de cumparatori, Fiat 500 are insa meritul de a fi readus in actualitate farmecul, emotia si substanta autoturismelor de serie, accesibile unui public numeros si divers. Cistigarea competitiei Car of the Year nu a facut decit sa confirme ca oamenii vor inca sa iasa din tipare, sa fie creativi si originali in alegerile lor.
Anterior decernarii premiului, atit noul, cit si acum istoricul Fiat 500, au fost premiate de milioanele de oameni care au facut din mica masina o parte din universul lor, conferindu i un statut greu de egalat.


Scurta istorie a unei legende
Lansarea modelului 500 la sfirsitul anilor '50 a reprezentat o clipa de cotitura nu numai in istoria automobilisticii -  micul Fiat este considerat una dintre primele, daca nu chiar prima masina de oras veritabila -  dar si in istoria Italiei si, implicit, a Europei. Presa si opinia publica de atunci s au declarat entuziasmate de micuta citadina, in timp ce evenimentul de lansare s a bucurat de atentia intregii tari, fiind printre primele transmise de reteaua nationala de televiziune. Italia anilor '50 '60, marcata teribil de cel de al doilea razboi mondial, se trezea la viata. Economia inregistra un avint fara precedent, rata somajului scadea considerabil, facind loc slujbelor in ramuri industriale pina atunci aproape inexistente, puterea de cumparare a italienilor se masura in achizitii de bunuri diverse, de la electrocasnice la imobiliare, iar moda accesibila elibera femeile de corvoada vestimentatiilor complicate. Un avint social, cultural si economic fara precedent sustinut in mod surprinzator de un automobil lung de doar 297 cm, cu o greutate totala de 470 kg si un motor de, ei bine, da... 13 CP.


Mobilitatea pe care aceasta inovatie a adus o insa societatii italiene nu poate fi masurata decit cu instrumentele specifice unui fenomen: in cei aproape 20 de ani de productie s au comercializat 3.678.000 de Fiat 500, in contextul in care in Italia acelor ani existau doar 1.200.000 de masini. Italienii, printre care si cei trei milioane de proprietari de motociclete -  faimoasele Vespa -  asteptau cu nerabdare sa aiba la dispozitie un nou mijloc de transport.


Un Fiat al tuturor
Fiat 500 a fost o capodopera a acelor vremuri, atit in materie de costuri de intretinere si consum, cit si din punct de vedere tehnologic si de design. Robust, economic, practic si eficient, micul autoturism isi insusise deja acel aer retro sic, specific produselor fara virsta, considerate acum clasice ca o confirmare a valorii lor.


Cu greu s ar fi putut gasi o alta masina la volanul careia sa arate natural si un muncitor, dar si un patron de fabrica, o tinara studenta, dar si o gospodina. De altfel, se considera ca aproape fiecare italian care si a obtinut carnetul de conducere in deceniul '60 '70 a condus cel putin odata un Fiat 500 sau, si mai probabil, a fost la un moment dat proprietarul unuia. Devenise ceea ce producatorii sai anticipasera: "a Fiat for everyone" -  un Fiat pentru toti si al tuturor, capabil sa placa oamenilor din clase sociale extrem de diferite.
Succesul a fost uimitor, iar masurat in cifre a insemnat nu mai putin de 200.000 de unitati vindute in doar un an (1963/1964).


La mijlocul anilor '70 societatea era insa in plina schimbare, iar generatia 500 intra practic intr o alta etapa de viata. In 1974, criza petrolului a lovit intreaga industrie automobilistica, iar productia lui Fiat 500 a resimtit din plin impactul acestor schimbari economice. In plus, si necesitatile de mobilitate erau altele. Se cereau performanta, rapiditate, implicit mai multa siguranta si confort sporit. In acest context, pe 1 august 1975, in urma unui proces decizional destul de dificil, productia modelului 500 la fabrica siciliana Termini Imerse a incetat. Dupa aproape 20 de ani si peste 3,5 milioane de unitati vindute, masina cu seria de sasiu 5231518 a pus punct acestei curse nebunesti.


Un nou inceput
Un fenomen ca Fiat 500 nu putea fi insa redus la tacere pentru mult timp. Un astfel de mit se cerea reinventat, iar creatorii sai nu puteau ignora evidenta: oamenii visau un nou Cinquecento. In pauza sa de aproape trei decenii, Fiat 500 nu a stat degeaba. A facut inconjurul lumii si la propriu si la figurat, a adunat pasionati in cluburi dedicate, a participat la caravane, a doborit recorduri, a generat nenumarate pagini de texte si fotografii si, ca la inceput, foarte multe vise.


In acelasi spirit, dar cu mijloace moderne si inovatii inedite, intreg Grupul Fiat si a dedicat o parte din resurse pentru a realiza un nou Fiat 500. Cu ecoul milioanelor de povesti de viata in minte si pentru a fi sigur ca publicul va avea un cuvint de spus, Fiat a deschis portile laboratoarelor sale de creatie si a initiat un proiect unic pina acum in toata lumea, un laborator de creatie international numit "500 wants you" si sustinut de o noua platforma, inexistenta acum 30 de ani: Internetul. Lansat cu 500 de zile inainte de masina propriu zisa, site ul www.fiat500.com s a dovedit a fi nu numai un eficient mediu de comunicare, dar si o sursa de inspiratie permanenta. In doar 50 de zile, numarul de vizitatori ajunsese deja la 50.000, iar in ajunul lansarii internationale, cifrele erau cu totul impresionante: 3.700.000 de utilizatori si 51.700.000 de pagini vizitate, laboratorul virtual inregistrind nu mai putin de 275.000 de propuneri de configurare, multe incluse in designul noului model.


Verdict: Entuziasm!
La exact 50 de ani de la aparitia sa, pe 4 iulie 2007, la Torino, noul 500 a fost dezvaluit unei audiente impresionante in cadrul unui eveniment care, prin anvergura si viziune, a fost comparat cu ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice. Focuri de artificii ce pareau sa nu se mai termine, acrobatii uluitoare ale caror fotografii au facut inconjurul lumii, care alegorice plutind pe riul Pad si un fundal muzical de multe ori emotionant... toate au contribuit la un cocktail de senzatii traduse prin exclamatiile de uimire si aplauzele tuturor celor prezenti.
In mijlocul lor, noul Cinquecento. Ca si in cazul predecesorului sau, prima impresie este aceea ca liniile de design armonioase ascund tot ce defineste o masina autentica, tot ce este esential pentru sofer si pasageri.


Mai mare si, implicit, mai spatios, noul 500 este acum un model compact cu 3 usi, masurind 355 cm lungime, 163 latime si 149 inaltime. Respectind conceptul initial al micutei citadine, Fiat a pus insa accentul pe tot ceea ce inseamna inovatie, stabilind o serie de noi standarde in clasa autoturismelor de oras.


Astfel, este pentru prima oara cind un autoturism este lansat cu o gama completa de motorizari: 1,2 litri de 69 CP, 1,3 litri Multijet de 75 CP cu filtru DPF si 1,4 litri 16v de 100 CP, toate Euro 5, un standard ce va fi impus de legislatie abia peste doi ani.
De asemenea, este pentru prima oara cind o masina atit de mica este si atit de versatila: in Italia se pot comanda in prezent nu mai putin de 549.936 de variante de echipare, ceea ce face ca posibilitatea de a intilni doua Fiat 500 identice sa fie destul de rara. Placerea de a personaliza este intregita de o serie de 100 de accesorii originale, concepute special pentru noua masina, intre care un odorizant electric cu trei arome diferite si brelocuri asortate la culoarea masinii, cu siguranta destul de neobisnuite pentru nu model de serie mare.


Tot in premiera, Fiat 500 este unica masina din clasa sa proiectata in mod special pentru a obtine scorul maxim de 5 stele EuroNCAP si chiar pentru a provoca instituirea unui nou standard, de 6 stele. Calculele inginerilor au fost de altfel confirmate de testele de siguranta efectuate la o luna de la lansare, iar cele 7 airbag uri din dotarea standard au dovedit ca Fiat pune siguranta pasagerilor printre prioritatile sale.


Pentru ca designul vorbeste de la sine si pentru ca o simpla privire asupra masinii poate redefini viziunea oricui asupra traficului urban, noul Fiat 500 este el insusi cel mai bun ambasador al imaginii sale. Miile de oameni care au luat cu asalt showroom urile Fiat in zilele ce au urmat lansarii internationale au fost deopotriva motivati de legenda Fiat 500, dar si de ceea ce noul automobil poate sa le ofere. Cele 40.000 de comenzi inregistrate in doar doua zile sint dovada unei reusite incontestabile, asa cum cele 600.000 de vechi Fiat 500 inca utilizate in Italia stau marturie faptului ca acest concept este unul fara virsta. Fiat 500 ramine o masina pentru toti, diferita insa pentru fiecare.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite