autoplay
A aparut numarul 135
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Fiat Grande Punto, un mini Maserati
15 Iulie 2006
Autor: Dragos Gaspar
Foto: Fiat
Fiat Grande Punto, un mini Maserati
Fiat Grande Punto este rezultatul pasiunii, stilului si a capacitatilor constructive ale unei marci fondate In urma cu 100 de ani, care a stiut Intotdeauna sa ofere oamenilor un autoturism In primul rInd pentru ei, dar si pentru momentul de viata pe care Il traiesc. Grande Punto stabileste noi standarde In clasa sa si confirma prin premii internationale si prin vInzarile peste asteptari valoarea si Increderea care i s au acordat Inca din momentul proiectarii sale
Fiat Grande Punto, un mini Maserati
Fiat Grande Punto, un mini Maserati
Fiat Grande Punto, un mini Maserati
Fiat Grande Punto, un mini Maserati
Fiat Grande Punto, un mini Maserati

Atuuri
* Grande Punto este lider In clasa sa In ceea ce priveste marimea, fiind mai lung de 4 metri;
* Este lider si In ceea ce priveste siguranta, aliniind nu mai putin de 11 stele la testele EuroNCAP (5 stele la protectia pasagerilor, 3 stele pentru protectia copiilor si 3 stele pentru protectia pietonilor);
* Grande Punto are cea mai variata gama de motorizari Diesel de pe piata;
* Este una dintre cele mai elegante masini ale ultimilor ani, cu un aer de mini Maserati;
* Are un volum al spatiului interior de 2,52 mc;
* Grande Punto dispune de doua versiuni de caroserie In 3 si 5 usi, patru niveluri de echipare -- Active, Dynamic, Emotion si Sport -  si 6 motorizari: 1.2 65 CP, 1.4 77 CP, 1.3 Multijet 75 si 90 CP si 1.9 Multijet 120 CP si 130 CP.


Sintetizeaza esenta spiritului peninsular
Grande Punto Inglobeaza toate acele trasaturi inimitabile care ne fac pe toti sa recunoastem imediat un Fiat Intre celelalte masini pe care le vedem pe strada. Este o masina care, sub bagheta ItalDesign Giugiaro si a Centrului de Stil Italian, sintetizeaza Intreaga esenta a stilul peninsular: frumusete, emotie, pasiune si traditie.
Grande Punto iese In evidenta pe piata auto actuala printr o linie exterioara moderna, eleganta, care difera complet de cea a celorlalte masini din clasa sa, dar si printr un interior In care cromatica si atentia pentru detaliu si materiale Isi spun cuvIntul.
Liniile rotunjite gradual par sa fie inspirate de masinile sport din anii '50 si '60, In timp ce stilul Grande Punto este o combinatie Indrazneata de agresivitate si putere, echilibru si eleganta. O linie sportiva care transmite agilitate si forta, dar, In acelasi timp, rafinament.


Parbrizul si capota urmeaza o linie pronuntata si omogena: deoarece nu exista o limita clara Intre cele doua elemente, acestea sInt percepute aproape ca o linie continua ce subliniaza caracterul sportiv al modelului. Conform ultimelor standarde, grila radiatorului accentueaza delimitarea dintre capota si bara de protectie anterioara.
Designul posterior emana forta si personalitate prin grupurile optice verticale integrate In montanti si prin plafonul ce se termina cu un element de tip spoiler In care este integrat al treilea stop.
La fel ca si exteriorul, interiorul lui Grande Punto reprezinta cea mai evoluata expresie a stilului italian, datorita calitatii materialelor si a atentiei care s a acordat fiecarui detaliu.
Culoarea preferata a caroseriei poate fi aleasa din cele 13 posibilitati cromatice, In timp ce interiorul poate fi definit combinInd tapiterii, materiale si culori ale plansei de bord, tetierelor si covoraselor.
Grande Punto este cu siguranta o masina In care te simti bine si pe care o conduci cu placere, beneficiind de un climat luminos, primitor si functional.


Viata buna la bord
Desi Grande Punto apartine din punct de vedere teoretic segmentului B, prin dimensiuni, echipare si caracteristici tehnice reprezinta de fapt o alternativa la multe dintre masinile din clasa C.
Este extrem de spatioasa, cu o vizibilitate frontala excelenta si acces usor In habitaclu. Compartimentul pentru bagaje este Incapator si atinge un volum de 275 litri In conditii normale.
Aceste afirmatii sInt confirmate si de dimensiunile exterioare ale masinii, Grande Punto situIndu se In topul gamei sale: are 4,03 metri lungime, 1,69 metri latime, 1,49 metri Inaltime si un ampatament de 2,51 metri, dimensiuni care se transpun Intr un spatiu interior extraordinar.


Ergonomia spatiului si a dotarilor interioare creaza un confort deosebit atIt pentru soferi, cIt si pentru pasageri. Orice sofer cu o Inaltime cuprinsa Intre 1,50 si 2 metri se poate acomoda foarte usor la volan fara a diminua confortul celorlalti pasageri.
AtIt scaunele anterioare, cIt si bancheta posterioara au fost proiectate pentru un maximum de confort. Scaunele anterioare sInt echipate cu un nou sistem de suport lombar ce asigura o pozitie de condus optima. De asemenea, scaunele au In interior o spuma speciala care se adapteaza corpului si au o forma care previne alunecarea ocupantilor pe sub centurile de siguranta In cazul unui impact violent.
Calitatea vietii la bord este completata de o serie de echipamente electronice care transforma condusul Intr o activitate relaxanta. Este vorba despre Cruise Control, servodirectie Dual Drive, senzori de ploaie si de parcare.
Noul model ofera In echiparea standard Radio CD cu MP3 player si comenzi radio pe volan pentru a crea o ambianta cu adevarat reconfortanta.


11 stele adunate
Grande Punto este cea mai sigura masina din segmentul sau.
Testele EuroNCAP confirma aceasta afirmatie prin acordarea celor 5 stele pentru protectia pasagerilor, 3 stele pentru protectia copiilor si 3 stele pentru protectia pietonilor.
15.000 de ore de calcule, 60 de crash teste, 100 de simulari si 200 de testari ale componentelor si subsistemelor au reprezentat punctul de pornire pentru dezvoltarea unui produs care se ridica la cele mai Inalte standarde. Toate aceste date au fost completate de sesiuni de drive-test ce au Insumat 4,5 milioane kilometri.
Siguranta pasiva este garantata de un adevarat "sistem nervos", gIndit sa preia informatii prin intermediul senzorilor amplasati In diverse puncte ale masinii si sa le transmita unitatii de control situata In tunelul frontal. Soferul si pasagerii sInt astfel protejati In orice situatie, fie ca este vorba despre un impact frontal, lateral sau posterior.


Masurile de siguranta pasiva includ:
* pIna la 7 airbag uri, dintre care doua de tipul Multistage, doua laterale, doua de tip cortina si un airbag genunchi sofer;
* centuri de siguranta pretensionate cu prindere In trei puncte si cu limitatoare de sarcina;
* tetiere active pozitionate pe scaunele anterioare;
* sistemul de prevenire a incendiilor (FPS);
Siguranta este de asemenea sustinuta de caroseria deformabila cu absorbire de energie, de un senzor de avertizare pentru fixarea centurii, un sistem de prindere a scaunelor de tip Isofix pe bancheta posterioara si nu In ultimul rInd de optiunea de dezactivare a airbag ului pentru pasager.
Siguranta activa include ABS+EBD, ESP cu Hill Holder, HBA (Electro-hydraulic Braking Assistant) si ASR, precum si MSR.
Sistemul ABS este unul dintre cele mai avansate In acest moment, dispunInd de patru senzori activi si o unitate de control hidraulic cu douasprezece electrovalve.
ESP ul intervine In situatii limita pentru a ajuta soferul sa controleze masina. in mod constant, senzorii monitorizeaza rotatia masinii In jurul axei sale verticale, acceleratia laterala si unghiul indicat de pozitia volanului pentru a sesiza orice abatere de la directia corecta.
in cadrul ESP sInt incluse sisteme Hill Holder, HBA si ASR. Sistemul MSR este parte integranta a ASR si intervine In momentul schimbarii bruste a vitezei.


Motoare generoase, performante si sofisticate
Designul, confortul si siguranta lui Grande Punto sInt sustinute de o gama de motoare performante ce completeaza prin inovatie si tehnologie portretul unei masini de succes.
Toate motoarele ce echipeaza modelul Grande Punto sInt construite de Fiat Powertrain Technologies.
Fiecare poseda diferite caracteristici care se remarca prin generozitate, performante ridicate si tehnologie sofisticata si sInt exploatate In combinatie cu doua cutii de viteze cu 5 sau 6 trepte. Toate motoarele se caracterizeaza printr o fiabilitate deosebita si prin respectul pentru mediu: emisiile de noxe Indeplinesc normele Euro 4.


1.3 Multijet 16v 75 CP si 90 CP
Propulsorul 1.3 Multijet este cel mai mic si In acelasi timp cel mai avansat, din punct de vedere tehnologic, motor Diesel common- rail din a doua generatie. Motorul aduce acum o inovatie ce consta Intr o versiune cu turbina cu geometrie variabila.
Datorita performantelor sale, motorul 1.3 Multijet dezvolta o putere de 90 CP la 4.000 rpm si un cuplu maxim de 200 Nm la 1.750 rpm.
Propulsorul atinge o viteza maxima de 175 km/h si accelereaza de la 0 la 100 km/h In doar 11,9 secunde.
Sistemul de combustie a fost modificat pentru a Imbunatati permeabilitatea galeriilor de admisie si evacuare, pentru a reduce turbulentele din camera de combustie si pentru a asigura o variatie a geometriei si raportului de compresie de la 18:1 la 17,6:1.
Excelente sInt si performantele motorului de 75 CP la 4.000 rpm. Propulsorul dispune de un cuplu maxim de 190 Nm la 1.750 rpm si atinge o viteza de 165 km/h, ajungInd de la 0 la 100 Km/h In 13,6 secunde.
Consumul de combustibil este foarte scazut: 5,9 l/100 km In mediul urban, 4,0 l/100 km In cel extraurban si 4,7 l/100 km consum mixt.
Motoarele Multijet au fost gIndite pentru "o viata", proiectate sa ruleze 250.000 kilometri fara a necesita interventii la componentele mecanice.


1.9 Multijet 8v 120 CP si 130 CP
Ambele propulsoare au 4 cilindri dispusi liniar -- doua valve pe cilindru -- cu un alezaj de 82 milimetri si o cursa de 90,4 mm; primul propulsor dezvolta o putere de 120 CP la 4.000 rpm si un cuplu de 280 Nm la 2.000 rpm, In timp ce al doilea dezvolta o putere de 130 CP la 4.000 rpm si un cuplu de 280 Nm la 2.000 rpm.
Cele doua motoare au fost supuse unor interventii tehnice menite sa Imbunatateasca performantele si cuplul motor la turatii reduse, precum si sa diminueze zgomotul si vibratiile.
Acest lucru este demonstrat de sistemul common-rail care prevede doua strategii de control automat al dimensionarii si echilibrarii cantitatii de combustibil injectate, silentiozitatea acustica si vibrationala avInd astfel de cIstigat.
Aceste date se traduc prin placerea de a conduce si performante excelente. Versiunea Grande Punto Emotion este echipata cu propulsorul 1.9 Multijet de 120 CP si atinge o viteza maxima de 190 km/h, ajungInd la 100 km/h In 10 secunde (pentru versiunea Sport, echipata cu motor de 1.9 Multijet 130 CP, valorile sInt de 200 km/h si 9,5 secunde). Asadar, performante excelente cu un consum redus: 7,5 l/100 km In ciclu urban, 4,5 l/100 km In ciclu extraurban si 5,6 l/100 km In cel combinat (datele pentru motorul 1.9 Multijet 130 CP sInt 7,8-4,7-5,8).
Nu In ultimul rInd, ca si motorul 1.3 Multijet, si propulsorul 1.9 Multijet ce echipeaza modelul Grande Punto respecta normele Euro 4 si dispune de filtru de particule (DPF), un sistem care retine particulele fine si care nu necesita regenerare.


1.2 Fire 8v 65 CP
Noul model, echipat cu motorul 1.2 8v, se remarca prin consumul redus, situIndu se din acest punct de vedere In topul categoriei sale.
Meritul este atribuit propulsorului care are un cuplu maxim la turatii reduse (avantajInd printre altele placerea de a conduce si manevrabilitatea autovehiculului) si rapoarte alese pentru a optimiza raportul performante/consum. Propulsorul dispune de un consum de 7,9 l/100 km (ciclu urban), 5,1 l/100 km (ciclu extraurban) si 6,1 l/100 In cel combinat.
Au fost adoptate noi conducte de aspiratie si evacuare, o noua camera de combustie (cu un raport de compresie de 11:1) si un profil nou al chiulaselor ce optimizeaza performantele propulsorului.


1.4 Fire 8v 77 CP
Noul motor are o capacitate cilindrica de 1.368 cmc si 4 cilindri In linie, cu un alezaj de 72 mm si o cursa de 84 mm. Valvele sInt doua pe cilindru si sInt actionate direct din arborele cu came In chiulasa.
Propulsorul a fost proiectat acordIndu se o atentie deosebita performantelor si consumului, domenii In care Grande Punto se afla pe cele mai Inalte pozitii. Puterea de 77 CP este obtinuta la 6.000 rpm. in aceasta echipare Grande Punto atinge 165 km/h si accelereaza de la 0 la 100 km/h In 13,2 secunde.
Consumul Inregistrat este de 7,7 l/100 km In ciclu urban, 5,2 l/100 km In cel extraurban si 6,1 l/100 km In cel mixt.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite