autoplay
A aparut numarul 136
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Dieter Zetsche
15 Martie 2008
Presedintele Daimler are o sansa istorica
* fara Chrysler, Dieter Zetsche ar putea cauta sa lege mai mult Mercedes de BMW

Presedintele DaimlerChrysler, Dieter Zetsche, are o oportunitate istorica de a reinventa compania. De ani buni, directorii executivi ai DaimlerChrysler au pierdut timp pretios si resurse pentru a rezolva crizele de la Chrysler. Eliberati de aceasta povara, acestia se concentreaza pe restabilirea lui Mercedes-Benz drept cel mai luxos brand de masini din lume.


Zetsche trebuie sa se ocupe de oportunitatile si provocarile companiei din epoca post-Chrysler. Fara Chrysler, lui Daimler ii va veni greu sa gaseasca economiile la scara necesare pentru a face fata costurilor. Va fi si mai dificil pentru companie sa sporeasca domeniul cercetarii si dezvoltarii necesare pentru a-si redobindi suprematia tehnologica si de a pune in practica costurile standardelor de emisie din ce in ce mai dure.
O posibilitate ar fi ca Mercedes si BMW sa isi extinda cooperarea dincolo de marginile sale actuale, pentru unitatile de putere hibride.


Provocarile lui Zetsche
Un director executiv de la Mercedes a declarat ca un parteneriat cu BMW ar fi "o casatorie adevarata facuta in cer". D-sa a adaugat: "In sfirsit putem coopera cu o companie care este la doar doua ore distanta de noi, vorbeste aceeasi limba si are acelasi target de clienti".
Zetsche si 120 dintre cei mai buni manageri ai sai au tot cautat cai de a spori profitul la noua companie in cadrul unor workshop-uri de doua zile si jumatate la o statiune retrasa de linga Stuttgart.


Atit directorii Daimler, cit si analistii din industrie sint de parere ca, de-acum, compania va trebui sa isi traga resursele din acelasi loc cu alti fabricanti de masini si furnizori pentru a satisface provocarile reglementarilor de mediu din ce in ce mai dure, a cercetarilor avansate si a cheltuielilor de dezvoltare.
Daimler recunoaste faptul ca a lucra indeaproape cu cel mai mare rival al sau, BMW, este potential cea mai buna solutie pentru cele mai multe dintre provocarile sale. "Cooperam cu BMW la hibride si am intimpina cu drag si alte oportunitati, insa nu avem nici un plan la momentul actual", a spus Zetsche.


Presedintele BMW, Norbert Reithofer, reevalueaza si el strategia pe viitor a fabricantului bavarez de masini premium. Reithofer tine frecvent intilniri de strategie cu directorii sai executivi la Gmund, in sudul orasului München. Un purtator de cuvint al BMW a refuzat sa comenteze pe marginea potentialei cooperari si mai intense cu Mercedes. Insa cei mai buni directori ai BMW au spus lucruri pozitive despre posibilitatea unor legaturi mai apropiate cu Daimler in presa germana. Michael Ganal, membru al consiliului de administratie al BMW pentru marketing si vinzari, a spus ca fabricantul planuieste sa-si extinda parteneriatele, inclusiv cu Mercedes, un partener logic. "Ambele branduri sint in segmentul de lux, ambele sint dependente de tehnologie inalta, ambele sint independente, insa nu sint cei mai mari fabricanti", a spus el.
Klaus Draeger, membru al consiliului de administratie al BMW pentru dezvoltare si achizitionare, a spus ca ar putea vedea BMW si Mercedes cooperind la motoare si componente in patru ani. El a mai spus ca achizitionarea comuna de bunuri ar putea fi o cale prin care cele doua branduri isi pot diminua costurile.


Ca branduri premium de sine statatoare, Mercedes si BMW nu pot concura cu puterea de achizitionare pe care o are rivalul lor, Audi, prin proprietarul sau, grupul Volkswagen, cel mai mare fabricant de masini din Europa.
Mercedes si BMW mai trebuie sa faca fata competitiei dure din partea brandului japonez de lux, Lexus, care beneficiaza de economii la scara intrucit este detinuta de Toyota. De aceea analistii spun ca Daimler si BMW ar putea intra intr-un parteneriat strategic. "Lucrurile s-au schimbat dramatic de cind Porsche a luat o parte din VW", a spus Jürgen Pieper, analist auto la Metzler Bank din Frankfurt. "Reactia BMW si Daimler ar putea fi de a face schimb cu parti mici una cu alta".


Ferdinand Dudenhöffer, director al Centrului pentru Cercetare Automobilistica din Gelsenkirchen, Germania, a spus ca, dincolo de Mercedes, Daimler trebuie sa dezvolte brandul smart pentru a ajunge la clientii tineri si constienti din punct de vedere ecologic. El crede ca un parteneriat cu BMW ar putea ajuta Mercedes la dezvoltarea pe produs.
Mercedes doreste sa foloseasca platforma Mini a lui BMW ca baza pentru viitoarea generatie de clasa A si B si sa se inspire din parteneriatul pentru unitatile de putere al lui BMW cu PSA Peugeot Citroen pentru motoare, conform rapoartelor de presa.


Dudenhöffer a spus ca Mercedes ar trebui sa isi vinda brandul ultraluxos Maybach si sa se concentreze pe dezvoltarea lui smart, despre care Zetsche spune ca va deveni profitabil anul acesta. "Trebuie sa transforme smart in ceva cum este BMW Mini, deci nu este numai brandul Mercedes, ci si brandul smart. Intrebarea cum va dezvolta pe viitor smart este mai importanta decit Maybach", a mentionat Dudenhöffer. "Este posibil sa existe o cooperare mai mare cu BMW la unele proiecte de anvergura".


Inapoi la origini
Cum Daimler pune la spate perioada Chrysler dupa o casatorie de noua ani, urmatorul pas al lui Zetsche va fi de a se intoarce la origini. In pofida speculatiilor, Zetsche este foarte clar in doua privinte. Daimler nu va sacrifica profitabilitatea pentru a construi cota de piata sau pentru a spori vinzarile. Si se va concentra pe intarirea brandului Mercedes. "Sintem in afaceri ca sa facem bani si nu pentru a participa la tot felul de jocuri despre cine are cele mai mari vinzari anual", a spus Zetsche. "Brandul este prioritatea noastra primordiala si nu vom face nimic pentru a-l dilua".


Este asteptat ca Zetsche sa nu altereze structura de venituri a Daimler din trei surse: masini, camioane si servicii financiare. In trecut, unii analisti si investitori au presat compania sa renunte la divizia sa de camioane, producatorul nr. 1 mondial. Insa cu o cerere puternica din Europa de Est si a rezultatelor infloritoare din Asia, unitatea de camioane Mercedes este aproape la fel de profitabila ca divizia masinilor de lux. Asa ca Zetsche exclude din start vinzarea afacerii de camioane.


Un raport de analiza de la JP Morgan a spus ca, atunci cind vine vorba de profitabilitate, "Mercedes stabileste un nou standard pentru industria auto europeana". Apararea agera a lui Zetsche pentru brandul Mercedes i-a cistigat ceva timp. Insa investitorii asteapta sa vada daca Daimler poate genera o ofensiva.
Ce trebuie sa realizeze Daimler
Sa gaseasca aliati pentru economii la scara
Sa imparta resursele de dezvoltare
Sa rafineze imaginea brandului smart
Sa coopereze cu furnizorii
Sa mareasca increderea privind solutiile pentru mediul inconjurator
Sa reinvie reputatia de excelenta in tehnologie
Sa intinereasca baza de clienti a Mercedes

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite