autoplay
A aparut numarul 137
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
16605_grevistii-01
15 Aprilie 2008
Autor: Dragos Gaspar
Nu acum era momentul pentru cei 150 de euro

Derulate timp de citeva luni la concurenta teribila, serialele legate de privatizarea uzinei de la Craiova si definitivarea taxei auto s-au incheiat cu citeva zile in urma numai bine pentru ca Romania in prag de mare Summit NATO sa nu afiseze mai multe probleme decit era cazul. Era de ajuns greva de la Dacia, subiect pe care il voi aborda in rindurile ce urmeaza.
Am tras un pic de timp in speranta ca se va ajunge totusi la un acord pentru ca oamenii sa se intoarca la lucru, insa iata ca s-a incheiat a doua saptamina de greva, si, mai grav, negocierile au fost sistate. N-am sa ma leg de implicatiile judiciare ale cazului, insa nici bine nu-mi pica atunci cind vad ca situatia s-ar putea rezolva si altfel decit numai intre conducere si sindicat, asa cum mi se pare mie ca ar fi normal.


Este drept ca Renault a jucat o carte mare cu Dacia si ca iese din ce in ce mai cistigat din aceasta afacere. A venit in Romania sa faca o masina low-cost de mare succes, iar reducerea pretului se face numai prin reducerea costurilor. Iar marea reducere se face atunci cind platesti la mii si mii de oameni salarii mult mai mici decit in Franta. E limpede ca Logan nu se putea construi niciodata in Franta si nici altundeva unde forta de munca este apreciata cum se cuvine.
Romania e locul potrivit si pe undeva pare indreptatita cererea muncitorilor. 150 de euro cit vor ei nu-i deloc un capat de tara pentru a mai scadea decalajul dintre salariile muncitorilor Renault din Franta si cei de la Mioveni. Dar, nici romanii nu trebuie sa uite ca francezii au investit enorm la Dacia si au facut minuni pe o suprafata unde eventual se mai putea realiza o cultura buna de porumb.


In urma socotelilor, insa, pierderile suferite la Dacia, ca uzina a devenit nu chiar cu mult timp in urma rentabila, n-au fost inca acoperite. Acesta este celalalt pol al discutiei. N-or fi, poate, 150 de euro prea mult, dar nu acum era momentul sa fie ceruti. Muncitorul roman trebuia sa astepte ca pierderile sa fie acoperite si abia apoi sa-si ceara drepturile pe care considera ca le merita. Sa negocieze cu patronatul pentru a obtine acum o crestere salariala decenta si sa precizeze ca adevarata negociere se va face cind Dacia va ajunge pe plus.


Asta era calea care mi se parea mie optima din toate punctele de vedere. Performanta nu se poate face cind isi forteaza unul altuia mina sau cind unul il asteapta pe celalalt la cotitura. Ca au stiut sa traga de aceeasi parte a dovedit-o succesul incontestabil al lui Logan in toata lumea, de parca toate astea nici nu s-ar fi intimplat pe pamint romanesc. Iata insa ca prelungirea grevei lanseaza un avertisment nu doar pentru Ford, localizat la mica distanta de Mioveni, ci pentru toti constructorii care produc sau intentioneaza sa produca masini ieftine, avertisment ce poate merge pina acolo incit sa puna in pericol insasi notiunea de vehicul low-cost.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite