autoplay
A aparut numarul 137
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
Qashqai
15 August 2007
Cum a devenit Qashqai cea mai sigura masina din Europa
Qashqai

In anii '70 era o mare chestie ca Jimmy Savile voia ca noi chiar sa folosim centurile de siguranta. "Clunk click, every trip", ne recomanda el.
Lucrurile s-au schimbat simtitor de atunci. Acum de-abia se mai merita sa mentionezi intr-o stire ca o masina noua a primit cinci stele la testele de coliziune EuroNCAP. Insa Nissan Qashqai ne-a facut sa ne asezam cuminti la locul nostru si sa luam aminte, intrucit a inregistrat cel mai inalt scor pentru protectia ocupantilor adulti la testele Euro NCAP -– dintotdeauna, pe orice tip de masina.


Cum s-a descurcat Qashqai atit de bine? Si cum poate Nissan -– si toata lumea -– imbunatati acest scor? Pentru ca, dupa cum arata statisticile cu persoanele decedate in accidente rutiere, e clar ca mai este aici treaba de facut.


Dar, mai intii, o scurta recapitulare pentru cei care cred ca toate rating-urile de cinci stele sint la fel. De fapt, testul de protectie al ocupantilor adulti are un scor de puncte maxim de 37: 16 pentru testul de coliziune frontala, 16 pentru coliziunea de impact laterala, doua pentru coliziunea cu bare laterale si trei pentru sistemele de reamintire pentru centura de siguranta.
Dintr-un punctaj posibil de 37, Qashqai a obtinut 36,83. Asta nu echivaleaza cu un milion de mile in fata opozitiei venite din categoria masinilor mici de familie: Mercedes-Benz Clasa A, Citroen C4, Ford Focus si Toyota Auris au toate 35 de puncte sau mai mult. Insa orice mica imbunatatire ar putea face diferenta dintre viata si moarte.
De ce i-au lipsit 0,17 puncte pentru a atinge scorul perfect? Pieptul manechinului de pe scaunul soferului s-a deformat cu 1,2 mm prea mult. Conform echipei R&D Nissan, manechinul ar fi putut usor evita acei 1,2 mm de vatamare daca ar fi fost pozitionat o fractiune diferit. Insa nu exista plingeri, regulile sint aceleasi pentru toata lumea.


Teste de coliziune virtuale
La o vizita recenta la centrul tehnic european al Nissan de la Cranfield in Bedfordshire, Kimiyasu Nakamura, vicepresedintele senior al Nissan pentru dezvoltarea produselor, a spus: "Acest rezultat nu a fost obtinut din intimplare, ci ca o suma a cunostintelor noastre despre siguranta la coliziuni".
Aceste cunostinte au crescut imens in anii recenti, gratie pasilor giganti care s-au facut in software. Puterea unei masini poate fi acum testata la un grad de acuratete remarcabila, cu mult inainte ca prototipul fizic sa existe. Nissan poate face sute de teste de coliziuni virtuale pentru a elimina cele mai multe dintre punctele slabe, insemnind cu mult mai putine teste reale, care vor conduce, in cele din urma, la confirmarea rezultatelor digitale.
"Procesul digital reduce timpii de dezvoltare, iar calitatea este imbunatatita", a spus Nakamura. Sortarea rapida a elementelor esentiale iti lasa mai mult timp pentru a tuna fin detaliile, a explicat el.


Testarea reala la coliziuni a masinilor Nissan este realizata in mare parte la baza sa vasta de cercetare si dezvoltare din Japonia, unde accidentele sint reconstituite si prototipurile testate. Echipele R&D din toata lumea sint in legatura permanent prin intermediul e-mail-urilor si al videoconferintelor, impartasindu-si din cunostintele testelor de coliziune, care coincid partial, insa nu sint identice, realizate in Europa, Japonia sau SUA.
In cazul Qashqai, elementele cheie sint zonele sifonabile din fata si spate, si cabina robusta -– nu o idee noua, insa aproape perfecta. Compartimentul motorului a fost proiectat cu o cale de incarcare tripla -– ruta luata de energia impactului -– si construit folosindu-se doua duritati de otel, pentru a se asigura ca se prabuseste mai intii prima, odata ce a absorbit toata energia posibila.


Loc de imbunatatiri
In timpul unei coliziuni, primul lucru care se intimpla in cabina este acela ca centura de pe umar elimina orice destindere a acesteia, pentru a-l opri pe ocupant sa zboare pe-acolo. Apoi intra in scena partea de centura din zona abdomenului, care limiteaza excursia pelvica (care nu e asa de amuzanta precum suna). Apoi conteaza duritatea si puterea scaunului, care previne ca ocupantul sa se miste inainte, cu airbag-ul care absoarbe orice energie ramasa; bara de directie se prabusesete. Toate acestea sint numarate in milisecunde si masurate la milimetru. Si iata cum obtii 36,83 de puncte din 37.
Si, deci, ce urmeaza? Mai intii, prin stabilirea ca tel de a realiza restul automobilului Qashqai la acelasi standard in privinta testelor de coliziune: a obtinut patru din cinci stele pentru protectia ocupantilor copii si aproape trei (din patru) stele pentru protectia pietonilor. Aceasta este o zona sensibila pentru SUV-uri si pentru SUV-urile de stil crossover cum este Qashqai. Nakamura a spus ca "reducerea agresiunii fata de ceilalti" este actualmente subiectul a numeroase studii si lectii rapide.


Ca si alti producatori, Nissan munceste la -– sau deja a pus-o in productie -– tractiunea din ce in ce mai sofisticata, stabilitate si sisteme antiblocare a frinei, dar si la cruise control, care poate pastra o distanta fata de masina din fata, avertisment de parasire a culoarului de mers sau diverse scheme de prevenire.
Nissan mai dezvolta de asemenea sisteme de informatii car-to-car care ii alerteaza pe ceilalti participanti la trafic asupra problemelor si chiar un sistem de etichetare a copiilor, pentru a ajuta masinile sa le localizeze si sa le evite in intersectii complicate. Cum vi se par toate astea?

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite