autoplay
A aparut numarul 134
numarul urmator
arhiva autoplay
arhiva autoplay
auto_auction_1215409729
15 Septembrie 2007
Europa de Est va realiza 23 la suta din productia de automobile

Conform previziunilor realizate de catre firma de audit PriceWaterhouseCoopers, cresterea productiei de automobile europene va fi "trasa" de catre tarile din Est. In 2010, 22,7 la suta din productie va fi efectuata in Europa de est.


De acum si pina in 2010, asamblarea vehiculelor in Europa ar trebui sa creasca cu 14 la suta (prin raport cu sfirsitul anului 2005) la 22,8 milioane de unitati (+ 2,7 milioane de unitati). Productia europeana ar trebui deci sa creasca si ea rapid intrucit productia mondiala este estimata la 14,5 la suta (pentru 71,7 milioane de unitati) conform PriceWaterHouseCoopers. "Europa va trebui sa contribuie la cresterea mondiala de 30 la suta asteptata, de 9,1 milioane de unitati, depasind China, a carei contributie se ridica la 28 la suta din acest total", a indicat un comunicat al cabinetului de audit.


Totusi, toate tarile europene nu vor cunoaste asemenea nivele de crestere. Cu 92.000 de unitati suplimentare (+ 2,7%), Franta va profita doar de eforturile constructorilor sai nationali. Mizind inca puternic pe productia sa locala, Germania ar trebui sa inregistreze o crestere de 7,6 la suta pe un nivel de productie deja cel mai important din Europa (de 5,6 de milioane de unitati). Italia, astazi a sasea piata europeana in termeni de productie, ar putea ajunge pe locul patru, datorita cresterii FIAT si 350.000 de unitati suplimentare (+ 35%).


In Europa occidentala doar trei piete ar trebui sa se "indoaie". Marea Britanie (  15,7%) ar trebui sa plateasca dur pentru inchiderea fabricii PSA a Ryton (130.000 unitati au fost produse acolo, adica doar 50 la suta din scaderea asteptata). Oprirea productiei de la smart forfour va conduce la oprirea totala a productiei din Olanda. In fine, daca Spania continua sa se mentina (+ 5%), Portugalia ar trebui sa scada cu 15,3% din productia sa si sa ajunga la 183.000 de unitati.
Doua treimi din cresterea europeana, realizata in Europa de Est
O veche tara de delocalizare, Portugalia plateste acum pentru graba spre tarile din Europa de est, unde costurile orare sint departe de a fi enorme (10,5 euro/h in Portugalalia fata de 2,1 euro/h in Romania). Drept rezultat, 22,7% din productia europeana va fi realizata in aceste tari (Rusia, Polonia, Republica Ceha, Romania, Slovenia, Slovacia, Ungaria si Ucraina), comparativ cu 16,8% la sfirsitul anului 2005.


Cu recorduri de crestere in Ungaria (+ 67,3%), in Republica Ceha (+ 81,2%), unde este localizata productia pentru PSA si Toyota -  modelele 107/C1/Aygo, si Slovacia (+ 428,8%), suma productiilor acestor trei tari le ar putea situa pe locul al patrulea in Europa, desi la sfirsitul anului 2005 suma productiilor lor era inferioara celei obtinute de Belgia (a 7 a in 2005).
Doar Slovenia ar trebui sa inregistreze o scadere puternica a volumelor sale (  25,7%), cresterea masiva a costurilor orare nu ii permite sa fie suficient de competitiva ca sa atraga noi investitori: in doar cinci ani, costul orar s a multiplicat cu trei, depasindu l chiar si pe cel al Portugaliei (13,6 euro/h).


Cu toate acestea, per total, se inregistreaza mai mult de doua treimi (1,7 milioane de unitati) din 2,7 milioane de unitati suplimentare produse in Europa in 2010 care vor fi produse in Europa de est. Un nivel de productie care va fi mult superior decit scaderile inregistrate in Anglia si Portugalia (312.767 unitati mai putin in 2010).
De asemenea, la lectura acestor cifre s ar parea ca miscarile delocalizarii nu au inceput inca. Cu costuri orare mai mici si o pozitie geografica care face posibila apropierea fabricantilor de piete noi, tarile Europei de est atrag practic toate proiectele de creatie ale fabricilor, dar conform previziunilor PriceWaterhouseCoopers, acestea nu blocheaza inca productia Europei Occidentale.

comentarii
 
piata auto       revista auto      stiri auto      anunturi auto gratuite