Adrian Dămoc: „Abia atunci când trăiești cu o mașină electrică începi să o înțelegi cu adevărat!”. Pledoarie pentru mașini electrice susținută de un specialist în „Știința Mediului”

Adrian Dămoc împlinește luna viitoare 44 de ani și locuiește acolo unde s-a născut, la Roman. A absolvit Facultatea de Geografie și avea post asigurat la Apele Române Iași, dar n-a profesat niciodată. Se ocupă și acum de vânzări, de consultanță și de management, iar prin mâinile sale au trecut mașini precum Opel Corsa, Audi A4, Renault Megane Sedan, Hyundai Santa Fe, Range Rover Evoque și Jaguar F-Pace (click AICI pentru reportajul cu F-Pace). Se poate observa ușor ascensiunea, dar toate aceste modele au avut ceva comun: erau dotate cu motorizare Diesel.

De un an însă este posesorul unui alt model Jaguar, cu altă motorizare. Nu a trecut pe benzină, ci a trecut de cealaltă parte a baricadei, de partea mașinilor care nu mai vor să audă de propulsoarele termice. A studiat și varianta unui plug-in hybrid, cochetând cu Mitsubishi Outlander PHEV, dar a decis că jumătățile de măsură nu sunt tocmai pe stilul său și a optat pentru o mașină electrică. A fost cucerit tot de un Jaguar, I-PACE, pe care l-a pus în balanță cu Tesla Model X. Ce anume l-a determinat să aleagă I-PACE ne spune însuși Adrian Dămoc: „Prețurile erau cumva comparabile, dar service-ul a fost cel care a făcut diferența. La o lună după ce am luat mașina a trebuit să înlocuiesc parbrizul. Dimineața eram în service la fostul Caremil (n.r. - acum Casa Auto Valea Lupului), iar la prânz plecam înapoi acasă. Dacă aveam Model X trebuia să ajung la Viena pentru a înlocui parbrizul...”.

Prețurile au fost ele comparabile, dar cât a costat modelul achiziționat a evitat să răspundă: „Nu cred că este relevant. Am făcut un buy-back cu F-PACE, pe care-l aveam de un an, iar noua mașină a fost luată în leasing, cu un avans de 65%. Am beneficiat de bonusul de 45.000 de lei oferit prin Programul Rabla Plus. A fost un stimulent foarte important, fără el nu știu dacă aș mai fi făcut atunci acel pas spre o mașină electrică”. Menționăm cu prețurile pentru Jaguar I-PACE pornesc de la 79.135 de euro (TVA inclusă).

Acaparase mașina soției!

Mașina electrică nu era totuși o noutate în familia lui Adrian Dămoc. Achiziționase pentru soția sa un BMW i3, de care însă și el se atașase suficient de mult. Atât de mult încât cam acaparase mașina. „Trebuia să iau o decizie și am ajuns la I-PACE. Abia atunci când trăiești cu o mașină electrică începi să o înțelegi cu adevărat”, mărturisește absolventul de Geografie, secția „Știința Mediului”.

Probabil impropriu spus că de un an trăiește o altă viață, dar cu siguranță viața sa s-a schimbat de când conduce I-PACE, mașină cu care a adunat deja 30.000 de kilometri. Cea mai lungă deplasare este pe ruta Roman - București și retur, iar când o planifici cu simț de răspundere nu prea poți fi luat prin surprindere. „Plec de acasă cu bateria plină, are 90 kWh. Opresc la Buzău și o mai încarc 30-40 de minute și îmi asigur un plus de cel puțin 100 de kilometri. La București încarc iar plin, îmi ia o oră și jumătate, iar dacă sunt grăbit nu mai încarc deloc pe traseu. Dacă mai am timp opresc la Focșani sau Adjud”, a menționat Adrian.

Voiaj la Lefkada

Autonomia declarată de constructor se situează la 470 de kilometri, dar la stilul său de condus cea reală este de 370 de kilometri (primăvara și toamna) și de 320-330 de kilometri - iarna. „Depinde și de stilul de condus al fiecăruia. Eu la drum întins merg cu 110 km/h pe pilot automat. Având un cuplu motor instant de 700 Nm și 400 CP este foarte greu să rulezi cu 100-110 km/h doar cu pedala de accelerație, trebuie s-o ții undeva la 10% din cursă”, a precizat fericitul posesor de I-PACE, care a plănuit un voiaj până la Lefkada (în jur de 1.400 km) și înapoi. „Vom face o oprire la ieșirea din Bulgaria pentru a încărca bateria. Folosesc și recomand aplicația PlugShare care îți oferă în timp real, pe baza postărilor utilizatorilor, situația stațiilor de încărcare de pe traseu. Poți vedea care este liberă sau când va fi liberă stația pe care vrei s-o folosești, acolo sunt toate datele importante de care ai nevoie. În privința mașinii n-am emoții, să văd eu cum voi rezista”.

Argumentul suprem

Adrian Dămoc este un tip meticulos, calculat, poate chiar pragmatic, bine organizat. Vorbește răspicat atunci când vine vorba despre avantajele de a rula cu o mașină electrică. „Apare componenta economică pe care o simți imediat, tot mai intens cu cât parcurgi mai mulți kilometri. Nu mai alimentez cu motorină, este mult mai ieftin curentul electric. Revizia a devenit o joacă, schimbi doar filtrul de polen. Sunt economii anuale importante, le și spun amicilor că vor deveni foarte zgârciți după ce vor conduce o mașină electrică. Condusul la drum lung este mult mai relaxant, dispar zgomotele care te afectau fără să-ți dai seama. A doua zi după ce mi-a fost livrat I-PACE-ul am plecat la drum lung, iar între Onești și Oituz am depășit tot ce am vrut fără pic de efort. Deja eram cucerit. Bateria fiind montată în podea, mașina este mai stabilă în curbe, este o încântare”, a menționat specialistul în „Știința Mediului”, care a adus și argumentul suprem: „Este important că nu mai port amprenta monoxidului de carbon. Trebuie să avem grijă de mediu, atât pentru noi, cât și pentru copiii noștri, pentru generațiile viitoare. Cât îmi va sta în putere voi încerca să recuperez toate emisiile de monoxid de carbon din perioada cât am condus mașini cu motoare Diesel”.

Temeri ce n-au acoperire în realitate!

Adrian Dămoc demontează temerile multora că nu sunt suficiente stații de încărcare pe drumurile patriei și că riști să rămâi în pană de curent sau să aștepți multe ore până să poți încărca bateria: „Din experiență vă spun că aceste temeri nu au deloc acoperire în realitate. Stații încep să fie din ce în ce mai multe, chiar și din cele rapide, de 50 kWh. Nu prea poți aștepta mai mult de o oră la o stație și v-am spus că o încărcare de 30-40 de minute îmi asigură cel puțin 100 de kilometri în plus”. Autonomia bateriilor a progresat fabulos, timpul de încărcare a fost scurtat considerabil, dar în afara prețului totuși ridicat pentru o mașină cu care să poți călători confortabil în vacanță, Adrian Dămoc a mai rostit un inconvenient, la pachet însă cu soluția: „Este greu pentru cine locuiește la bloc să-și încarce mașina electrică. Ar fi nevoie de o implicare mai consistentă a autorităților locale care ar putea monta măcar un panou cu o priză normală în fiecare parcare. Se poate încărca fără probleme bateria toată noaptea la o priză normală”

Click AICI pentru reportajul cu Nissan LEAF

Având I-PACE doar de un an și fiind atât de încântat de ea n-am riscat să-l întreb dacă se gândește deja la viitoarea sa mașină, dar sigur este că nu mai vede posibilă o cale-ntoarsă. „Sunt gata să afirm că 99% dintre cei care au optat pentru o mașină electrică nu vor mai cumpăra vreodată un model cu motor termic”, și-a încheiat Adrian Dămoc veritabila sa pledoarie pentru mașinile electrice.

Comments are closed.